Firmy presekne napol diaľnica

Reklama:
12. 12. 2007

Zdroj: Norbert Vrabec, hnonline.sk

„Je to absolútne porušenie vlastníckych práv. Proste maniere úplne ako za bývalého režimu.“ Týmto stručným, ale jednoznačným výrokom zhodnotil včerajšie prijatie zákona o mimoriadnych opatreniach pri príprave výstavby diaľnic spolumajiteľ nitrianskej firmy K&K Drevomont Pavol Kovalčík. Rozhorčený je právom. Priamo nad areálom jeho stavebnín má prechádzať plánovaná trasa rýchlostnej komunikácie R1. Podobne ako nad približne dvadsiatkou ďalších menších a stredných podnikov, ktoré sídlia na Priemyselnej ulici v Nitre. „Presne v strede nášho hospodárskeho dvora má stáť jeden z pilierov estakády, ktorej trasa je naplánovaná priamo ponad obytnú a priemyselnú zástavbu v lokalite Krškany. Takéto riešenie úplne znemožní vjazd kamiónov do nášho areálu. Priamo to ohrozí ďalšiu existenciu našej firmy, pretože nebudeme mať kde skladovať stavebný materiál,“ tvrdí Kovalčík.

Okrem logistických problémov sa však, podobne ako ďalší podnikatelia v tejto lokalite, obáva straty zákazníkov. Táto zóna sa totiž stane na niekoľko rokov súčasťou obrovského staveniska s obmedzeným dopravným prístupov, čo môže niektoré podniky úplne odrovnať.

Podobné stanovisko má i Karol Billik, majiteľ firmy Billik zameranej na výrobu a predaj zváracej techniky a príslušenstva. V jeho dvore majú stáť dokonca až tri piliere cestnej estakády. „Úplne nám to znemožní prístup do jednotlivých prevádzok. Okrem výroby tam máme predajňu a zabezpečujeme aj výmenu fliaš s technickými plynmi,“ dodáva.

Ďalšiemu z miestnych podnikateľov – Jozefovi Markovi z firmy Mati – dokonca hrozí, že jedna z jeho budov sa bude búrať. „Ide o objekt, v ktorom máme vzorkovú predajňu skla a porcelánu. Či sa však bude demolovať, alebo nie, nám zatiaľ nikto neoznámil. Komunikácia investora s majiteľmi dotknutých nehnuteľností je na nulovej úrovni. Neviem si predstaviť, čo bude po prijatí zákona umožňujúceho stavať na súkromných pozemkoch bez akéhokoľvek obmedzenia,“ dodáva Marko. Aj ostatní oslovení podnikatelia z Priemyselnej ulice sú rozhorčení, že aj doteraz sa vlastne rozhodovalo o ich majetku bez akejkoľvek diskusie a možností vznášať námietky k plánovanej trase rýchlostnej cesty.

„V civilizovanom svete sa diaľnice a podobné cestné stavby snažia umiestňovať čo najďalej od obytných zón a priemyselných prevádzok. Riešenie rýchlostnej komunikácie navrhované pre Nitru je úplne absurdné. Prechádza totiž husto zastavaným územím a negatívne sa dotkne kvality života stoviek ľudí a množstva súkromných firiem,“ povedal Kovalčík.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...