Figeľ volí stratégiu, ako obhájiť mýto v Bruseli

Reklama:

Dnes sa oficiálne začne druhá fáza konania, ktoré proti nám vedie Brusel pre elektronické mýto. Obhajovať Slovensko má nová vláda, ktorá mýto v minulosti kritizovala. Minister dopravy ešte taktiku nezvolil.

30. 09. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

Bratislava - Zložitá situácia. V takej sa aktuálne nachádza minister dopravy Ján Figeľ (KDH). V spore s Európskou komisiou, ktorý proti nám vedie pre elektronické mýto, chce totiž brániť záujmy  Slovenska. Mýtny tender, ako aj spôsob zavedenia mýta do praxe pritom kritizovali aj poslanci za KDH.

„Na gramy či milimetre?“ reagoval Figeľ na otázku, čo presne je záujmom Slovenska, ktorý chce v spore obhajovať.

Napokon povedal, že „spoločenský záujem je postavený na pravde, práve a spravodlivosti“. Ako ho chce presadiť a či sa postaví za dlhodobo kritizovaný mýtny tender, nevedno.

Minister sa o všetkom rozhodne, až keď bude mať v rukách najnovší list od Európskej komisie. Ten by mal doraziť dnes. Bude to oficiálny začiatok ďalšej fázy konania. Ak Brusel odpoveďou do dvoch mesiacov neuspokojíme, zváži, či podá na krajinu žalobu.

Účinná ľútosť

Poslanec za KDH Július Brocka napríklad podpis zmluvy v hodnote 852 miliónov eur označil kedysi za krádež a ako prihrávanie miliárd ľuďom blízkym Smeru. V tendri totiž boli ešte tri ďalšie ponuky – všetky lacnejšie a všetky Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže vylúčila.

Ministrovi by v jeho aktuálnej „delikátnej situácii“ Brocka poradil minimalizovať škody. „Je náš záujem, aby voči Slovensku neboli vyvodzované akékoľvek sankcie,“ povedal Brocka. Figeľ by sa podľa neho mohol pri obrane záujmov Slovenska oprieť aj o „účinnú ľútosť“.

„Mal by presvedčiť komisiu, aby nás druhýkrát netrestala. Boli sme ako krajina vytrestaní  cenou, ktorú dnes musíme platiť za to, čo tu napáchala predchádzajúca vláda,“ povedal Brocka.

Poslanec za SDKÚ Ivan Štefanec nevylúčil, že by sa minister mohol postaviť na stranu mýtneho tendra a tak obhajovať záujmy Slovenska. „Možno budeme pred takú úlohu postavení, ale možností je viac. Treba povedať jasný názor a vysvetliť stanovisko, aké sa zaujme,“ povedal Štefanec.

Najprv však treba podrobne analyzovať, čo je pre Slovensko výhodnejšie, a preštudovať, čo od nás Brusel chce.

„Tender bol spackaný, ale teraz je pred nami riešenie, aby sme nevyrobili ešte viac nákladov pre ľudí,“ dodal Štefanec.

SaS sa k problému nevyjadrila.

Analytik z inštitútu INEKO Peter Goliaš v tom má jasno: „Nad záujmom vyhnúť sa trestu od komisie prevažuje záujem priznať nekalé konanie, ak k nemu došlo, verejne pomenovať vinníkov a vyvodiť voči nim dôsledky.“

Figeľ vytláča exprávnika J&T zo štátnej firmy

Pre mýto má prísť o svoju stoličku novopečený člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), právnik Daniel Jakubovič. Vyšlo totiž najavo, že v minulosti poskytoval právne služby J&T, ktorá má v mýte desaťpercentný podiel. Týkali sa elektronického mýta.

„Pre nás a banky, ktoré sa podieľali na financovaní projektu, poskytoval právne analýzy zmluvy medzi NDS a Skytoll potrebné pre rozhodovanie bánk a následne právnu stránku celého procesu,“ povedal hovorca J&T Maroš Sýkora.

Minister Figeľ včera avizoval, že Jakubovič buď odíde sám, alebo ho odvolá. Včera naobed nebolo jasné, či odstúpil sám.

„Ak tak nebude konané v dohľadnom čase, tak urobím rozhodnutie ja. Dopoludnia som mal program , poobede mám nejaké časové okienka, aby som sa tomu znovu venoval,“ povedal včera Figeľ. Do našej uzávierky výsledok nebol známy.

Jakuboviča vymenoval do funkcie pred pár dňami minister Figeľ. Podľa informácií denníka SME ho do NDS nominovala SDKÚ. Jakubovič uviedol, že sa necíti v konflikte záujmov.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...