Figeľ: Vláda zatajila zastavenie financovania Operačného programu Doprava

Reklama:

Zdá sa, že vláda cielene mlčí o zásadných a podstatných skutočnostiach

Európska komisia (EK) pozastavila všetky platby Slovensku v rámci Operačného programu Doprava (OPD). V súvislosti s vyplácaním týchto eurofondov navyše plánuje začať vyšetrovanie. Na základe oboznámenia sa s korešpondenciou medzi EK a Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR to tvrdí predseda opozičného KDH Ján Figeľ.

09. 05. 2013

Zdroj: TASR/HSP

“Zdá sa, že vláda cielene mlčí o zásadných a podstatných skutočnostiach, ktoré dnes sprevádzajú stav jednotlivých operačných programov a eurofondov,” povedal na tlačovej konferencii v Bratislave Figeľ. Dodal, že zastavenie pre Slovensko najväčšieho operačného programu zo strany EK bolo spôsobené obavami z klientelizmu, kartelizmu a možnými chybami pri verejnom obstarávaní.

Podľa korešpondencie slovenského veľvyslanca v Bruseli Ivana Korčoka s MDVRR, ktorú dnes Figeľ poskytol médiám, rozdelila komisia problémy do troch oblastí. Prvou sú podozrenia z korupcie pri železničných projektoch, kde boli prijímateľom Železnice SR (ŽSR). Množia sa totiž prípady, ktoré poukazujú na možné korupčné postupy či neodôvodnené vylúčenia uchádzačov. V prípade, že sa ostatné problémy vyriešia, EK bude ochotná obnoviť platby pre projekty OPD, s výnimkou železničných projektov.

Druhou problémovou oblasťou je už viac rokov trvajúca miera chybovosti v tomto operačnom programe, ktorá podľa EK presiahla stanovenú hranicu 2 %. Podľa slovenských výpočtov je však miera chybovosti pod touto hranicou. Komisia tak navrhuje výpočty porovnať a od Slovenska žiada, aby analyzovalo príčiny nezrovnalostí a zabezpečilo ich neopakovanie v budúcnosti. Podľa Korčoka môže byť tento rozdiel spôsobený nezahrnutím chybovosti za minulý rok.

Tretím dôvodom pozastavenia platieb je problém pri stanovení lehoty na poskytnutie súťažných podkladov v rámci procesu verejného obstarávania v siedmich operačných programoch, vrátane Operačného programu Doprava. EK považuje zavedenie predbežnej lehoty na vyžiadanie súťažných podkladov za príliš obmedzujúce. Môže totiž zabrániť prístupu potenciálnych uchádzačov k verejnému obstarávaniu.

Podľa Figeľa môže krok komisie znamenať, že Slovensko príde o stovky miliónov eur kvôli možnému vráteniu finančných prostriedkov z eurofondov, prípadne nedostatku času na ich čerpanie v budúcnosti. “Vyzývam Roberta Fica ako predsedu vlády, aby vysvetlil, prečo celé týždne vláda zatajuje pred Slovenskom toto posolstvo a túto situáciu,” vyhlásil Figeľ a dodal, že od premiéra takisto žiada návrhy na riešenie problému.

Ako reagoval hovorca MDVRR SR Martin Kóňa, preplácanie peňazí v Operačnom programe Doprava je prerušené od februára 2013. Dôvodom majú byť “školácke chyby” pracovníkov rezortu dopravy pod vedením Jána Figeľa v roku 2011. Tí vtedy mali do Bruselu poslať na preplatenie aj faktúry, ktoré podľa pravidiel nie je možné preplácať z eurofondov. “Toto prerušenie vychádza z auditu z apríla 2012, ktorý tieto pochybenia z čias ministrovania Jána Figeľa odhalil,” uviedol Kóňa a dodal, že vedenie MDVRR intenzívne pracuje na odstránení problému.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...