Ficov cynický recept na krízu

Reklama:

Hospodárska kríza pridala diaľničnému fetišu novú aureolu sociálneho projektu. Neprávom.

12. 02. 2009

Zdroj: Juraj Mesík, SME Online

Každú chvíľu vraj štát podpíše dohodu, podľa ktorej postavia súkromné firmy 50 kilometrov diaľnice od Nitry k Hronu za 45 miliárd korún. Reálne náklady na jej výstavbu predstavujú okolo 20 miliárd, 25 miliárd je bonus, ktorý zaplatíme vyvoleným súkromníkom  za to, že diaľnicu spustia do volieb.

Tu sa žarty len začínajú: Fico a jeho spoločníci vo vedení s. r. o. Slovenská republika sa hotujú krízu „riešiť" tým, že takto predražene dá postaviť ďalších sto kilometrov na Považí. Koľko súkromníci zapýtajú, môžeme  len tipovať, ale pri investičných nákladoch okolo 100 miliárd korún a vzorci z diaľnice Nitra - Hron by bolo asi neskromné zapýtať menej ako 200 miliárd. Výsledok „krízovej" volebnej kampane 2010 tak bude, okrem Ficovho znovuzvolenia, zadlženie štátu až po uši. Výstavbu budeme totiž my a naše deti splácať nasledujúcich 30 rokov.

Slovenskí kleptokrati vo vláde aj v opozícii stoja za výstavbou diaľnic v štýle „nech to stojí, čo to stojí" ako jeden muž. Nakoniec také Branisko je žiarivým príkladom pôžitkov, ktoré prinieslo „zainteresovaným" a napriek humbugu okolo švajčiarskych kont si všetci žijú šťastne ďalej ako v rozprávke. Sedemmiliardové Branisko je pritom len omrvinka oproti eldorádu, ktoré avizuje Ficova vláda. Kríza len pridala diaľničnému fetišu novú aureolu sociálneho projektu.

Nie je to Ficov vynález

Aby nedošlo k nedorozumeniu: odpovedať na  krízu pumpovaním požičaných peňazí do štátom financovaných projektov nie je Ficov vynález. V čase krízy ktorú sme nazývali „veľkou", to napríklad robil prezident Roosevelt, politici dneška sa po celom svete predháňajú, kto kam napumpuje viac peňazí.

Niet pochýb, že okrem miliardových ziskov súkromníkov, bánk a pár ďalších „zainteresovaných", peniaze natlačené do výstavby diaľnic vytvoria krátkodobo niekoľko tisíc pracovných miest. Vytvorili by ich však aj keby tí istí stavbári stavali na Slovensku pyramídy - možno by pyramídy dokonca zamestnali ešte viac stavbárov a dodávateľov. Pokiaľ však investície neprinesú trvalú tvorbu pracovných miest alebo iné trvalé ekonomické úžitky pre spoločnosť, sú márne a ich sláva potrvá do najbližších volieb.

Prežerieme Peniaze Potomstvu

Problém slovenských diaľnic je práve to, že nie sú ekonomicky efektívne. Pokiaľ by úsek Nitra - Hron staval štát bez súkromníkov, teda za cca 20 miliárd korún, mohol byť aspoň tento úsek efektívna, návratná investícia. Diaľnica na východ od Žiliny je naprojektovaná tak draho, že nebola návratnou investíciu ani bez súkromníkov. S nimi je nenávratná dvoj­ alebo trojnásobne.

Žilinskí experti verejnosť síce bombardujú fantazmagóriami o obrovských rozvojových impulzoch, ktoré dá diaľnica Považiu, nikto triezvo uvažujúci by ich nemal brať vážne. Spoločenská funkcia žilinských expertov je diaľničná propaganda, ich vedecká metóda je „wishful thinking", ktorá stojí na vode a jediný nespochybniteľný rozvojový impulz dajú žilinské tunelovačky majiteľom víl a jácht na jadranskej, francúzskej a španielskej riviére.

O nenávratnosti diaľnice vedia veľmi dobre vláda aj súkromníci, čo ju majú stavať. Práve preto dohody vlády so súkromníkmi predpokladajú, že vláda bude súkromníkom platiť každoročne miliardy korún ďalších 30 rokov. Fico ide štát astronomicky zadlžiť, ale maskuje to za prostému voličskému ľudu nezrozumiteľný názov PPP. Preklad: Prežerieme Peniaze Potomstvu.

Cynická hlúposť?

Ako teda podporiť ekonomiku v čase krízy? Keby na Slovensku boli a vládli poctiví politici, do čoho by mali peniaze liať v odpovedi na krízu? Odpoveď nám jasne dala už zabudnutá januárová pseudokríza s plynom a skutočná energetická kríza, do ktorej ľudstvo rýchlo smeruje. Investície do masívneho programu zatepľovania budov a rozsiahleho využívania slnečnej, veternej, geotermálnej a ďalších obnoviteľných zdrojov energie by vytvorili mnohonásobne viac a podstatne trvalejších pracovných miest. Ich návratnosť sa pritom počíta v rokoch. Úžitky sú trvalé a nespochybniteľné. Sociálne aj medzinárodno-politické.

Ale čo to? Fico v SME píše „... pomôžu aj programy rekonštrukcie verejných budov i bytoviek - s cieľom znížiť spotrebu energií - za vyše 120 miliónov eur. Milióny eur vláda vyčlení na nákup kotlov na biomasu alebo slnečných kolektorov pre rodinné a bytové domy..." Takže 120 miliónov eur dá vláda na podporu úspor energií, pár miliónov na biomasu a kolektory - a niekoľkými miliardami na diaľnice zadlží dve generácie. A tak si kladiem otázku: Máme do činenia s hlúposťou? S cynizmom? Alebo s cynickou hlúposťou?

(Autor pracuje pre Svetovú banku)

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...