Fico ustúpil kamiónom, zníži spotrebnú daň

Reklama:
11. 01. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk, tasr, sita

Navrhnuté zmeny

  • klesne spotrebná daň na naftu,
  • do konca januára nebudú spoplatnené cesty I.triedy, kým sa úseky spravodlivo nerozdelia,
  • klesnú pokuty za zlé nastavenie palubných jednotiek,
  • do konca júna sa spoplatnené úseky ciest I.triedy označia.

Bratislava - Slovensko už dávno nezažilo taký masový odpor proti vláde, aký zorganizovali autodopravcovia.

Na mnohých cestných uzloch sa v pondelok zhromažďovali nákladiaky prepravcov nespokojných s mýtom.

Premiér Robert Fico síce predpoludním odmietol rokovať s úniou autodopravcov pre jej neoblomnosť stiahnuť vozidlá z ulíc, ale večer po rokovaní so „sociálnymi partnermi“ už oznámil viaceré  ústupky.

Predtým musel strpieť kopu hnoja pred Úradom vlády, ktorú tam vysypal jeden z nespokojných vodičov. Únia po Ficovom ústupe vyzvala dopravcov, aby protesty ukončili.

Platby za jazdu po cestách I. triedy sa podľa Fica do konca mesiaca zastavia. Dovtedy sa má vyriešiť problém, že systém  nespravodlivo započítava platiacim celé úseky, hoci kamión prešiel len časť z nich. Po tri a pol roku vo vláde sa Fico tiež rozhodol čiastočne splniť sľub a znížiť spotrebnú daň na naftu. Jej cena má klesnúť z 1,14 na 1,01 eura za liter.

Ústupok podmienil  znížením počtu ministerstiev o dve, aby štát ušetril, čo môže byť problém. Napríklad agentúra SITA zistila, že agenda ministerstva životného prostredia má prejsť na ministerstvo hospodárstva.  To je neštandardné, lebo záujmy rezortov často stoja proti sebe.

Prvé kolo o mýto vyhrala ulica

„Na základe týchto aktivít dopravcov môžeme konštatovať, že sme dosiahli to, čo sa v dlhej histórii Slovákov naozaj nepodarilo, Slováci sú súdržní a nikto nemôže povedať, že nevedia bojovať za svoje práva.“ Týmito slovami privítal premiérom ohlásené ústupky šéf Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.

Premiér Robert Fico v pondelok sľúbil znížiť daň z nafty, a to z  0,481 na 0,391 eura na liter. V praxi tak má liter nafty zlacnieť z 1,14 na 1,01 eura. Ľuďom sa tak podľa neho oplatí tankovať na Slovensku, než aby merali cestu za hranice. Do deficitu to vraj nepôjde.

Do akej miery sa tento sľub splní, bude závisieť od ochoty politických strán v parlamente presadiť reformu vlády. „Trval som na tom, že znížime počet rezortov zo 16 na 14,“ oznámil Fico bez bližšieho spresnenia.

Premiér nepovedal termín, dokedy chce spotrebnú daň znížiť. HZDS už signalizuje, že to nemusí byť také, ako si želajú dopravcovia: „A vieme si to predstaviť aj formou úspor v jednotlivých rezortoch, ale je to téma až po voľbách,“ povedal pre TASR podpredseda hnutia Jozef Habánik. Aj  zníženie počtu ministerstiev do toho obdobia je podľa neho nereálne, pretože sú už nastavené rozpočtové pravidlá.

Ústupok za ústupkom

Ďalším oznámeným ústupkom je, že do konca júna majú byť všetky spoplatnené úseky označené. No nielen to: aby dopravcovia neplatili aj za to, čo neprejazdili, úseky sa rozdelia na menšie. Malo by sa tak stať do konca mesiaca. Dovtedy sa cesty I. triedy nebudú spoplatňovať.

Znížiť sa majú aj pokuty za to, že niekto si zle nastaví prístroj na meranie prejdenej vzdialenosti. Dopravcovia majú tiež dostávať zrozumiteľné faktúry, na ktorých budú presne označené úseky, ktoré prešli.

Z požiadaviek dopravcov zostalo otvorené len zníženie cestnej dane. Aj tak sú spokojní:  „Tri ústupky zo štyroch máme, končíme, rozpúšťame,“ povedal člen vedenia únie Rudolf Páleš.

Premiér včera nepripúšťal, že by ústupky robil preto, že celé Slovensko pomaly zaplavovali kamióny. Naopak, dohodu podľa svojich slov dosiahol rokovaním so sociálnymi partnermi, vylúčiac úniu.

Protestujúcich označoval Fico ako „individuálnych dopravcov“, ktorí svojím protestom na uliciach „hrubo porušujú zákon“.  Včera pred obedom im to dal najavo aj tým, že ich na Úrade vlády prijal len šéf tlačového odboru Braňo Ondruš. Ten zopakoval, že premiér s dopravcami rokovať nebude, keďže nesplnili podmienku, aby stiahli kamióny z Rožňavskej ulice v Bratislave.

Lacnejšie iba v Poľsku

Fico opätovne zaútočil na predchádzajúcu vládu pod vedením Mikuláša Dzurindu. "Tá šesťkrát zvýšila spotrebnú daň a dostala ju prakticky na najvyššiu úroveň v Európskej únii," upozornil. Zároveň vyzval všetkých dopravcov, ktorí dnes "úmyselne" tankujú v zahraničí, aby začali tankovať na Slovensku.

Nová cena nafty, ktorá by mala byť realitou od začiatku februára, dostane jej úroveň na jednu z najnižších v porovnaní s okolitými krajinami. Nižšiu cenu bude mať iba Poľsko.

S výsledkom rokovania prejavilo spokojnosť aj združenie dopravcov ČESMAD Slovensko. "Žiadali sme o väčší škrt, tak aby to bolo pre dopravcov, ktorí jazdia v medzinárodnej doprave, motivujúce. Toto zníženie je prijateľné," konštatoval prezident združenia Peter Halabrín.

Opozícia bude žiadať hlavu ministra dopravy

Predseda SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda dnes nazval premiéra Roberta Fica zbabelcom. Ako uviedol Dzurinda dnes na tlačovej besede po stretnutí predsedov opozičných strán, je mu nesmierne ľúto, že Slovensko má premiéra zbabelca. Fica tak pomenoval preto, lebo ten dnes pripomenul, že za Dzurindovej vlády sa spotrebná daň z nafty zvyšovala šesťkrát.

Podľa Dzurindu to však malo svoje dôvody, ktoré boli v minimálnych sadzbách spotrebnej dane určených Európskou úniou. Za Dzurindovej vlády podľa šéfa SDKÚ-DS spotrebná daň bola 15,1 percenta nad hranicou sadzby. V súčasnosti je to však 49 percent.

Podľa Dzurindu odvaha statočných ľudí dnes zvíťazila nad brutalitou arogancie moci. Zdôraznil, že statoční ľudia dnes aroganciu moci položili na lopatky. Reagoval tak na ústupky Roberta Fica autodopravcom. Zároveň zdôraznil, že nafta sa za súčasnej vlády na Slovensku stala najdrahšou v celej Európe.

Podľa predsedu KDH Jána Figeľa Fico zmenou postoja k požiadavkám autodopravcov uznal oprávnenosť ich požiadaviek a výhrad. Zároveň dodal, že minister dopravy pri zavádzaní mýtneho systému, ktorý je predražený a vôbec nie je excelentný, nezvládol svoju zodpovednosť. Opozícia preto iniciuje zvolanie mimoriadnej schôdze, ktorej cieľom je vyslovenie nedôvery ministrovi Vážnemu. Opoziční poslanci podajú návrh na jej zvolanie najneskôr v stredu.

Opozícia tiež kritizovala zastrašovanie autodopravcov políciou. Podľa Dzurindu prekročila rubikon a jej zásah pripomínal obdobie pred rokom 1989. Dzurindu zaujíma, aký povel dal polícii minister vnútra Robert Kaliňák.

Dzurinda za populizmus označil Ficov návrh na spájanie viacerých ministerstiev. "Fico sa aj v citlivých chvíľach uchyľuje k populizmu," vyhlásil šéf SDKÚ-DS. Predseda SMK Pál Csáky upozornil, že rušenie ministerstiev neprináša v prvom kroku úspory, ale zvyšuje výdavky.

Od utorka sa spustí ticketing

Náhradný spôsob výpočtu mýta pre tranzitné úseky ciest, tzv. ticketing spúšťa prevádzkovateľ nového mýtneho systému spoločnosť SkyToll od utorka 12. januára. Tento spôsob úhrady mýta bude pritom dostupný na vybraných tranzitných hraničných priechodoch do 31. marca tohto roka. Paralelne s ticketingom naďalej funguje aj výber mýta prostredníctvom palubných jednotiek.

"Požiadavku na zavedenie ticketingu sme po splnení všetkých potrebných náležitostí promptne uviedli do praxe," uviedol generálny riaditeľ SkyToll Matej Okáli. Tento krok pritom podľa neho umožňuje novela Mýtneho poriadku, ktorá nadobúda účinnosť práve 12. januára.

Ticketing môžu využívať len tranzitní dopravcovia. Tí pri vstupe na územie SR na tranzitnom hraničnom priechode zadajú základné informácie o vozidle, uvedú vybranú tranzitnú trasu a na základe týchto údajov im bude vypočítaná výška mýta, ktorú budú musieť vopred uhradiť. Na výber majú pritom zahraniční dopravcovia 18 tranzitných trás v rámci celého Slovenska. Po prejdení vybraného úseku môže dopravca bez akéhokoľvek zdržania opustiť SR.

Počas dnešnej noci dôjde k technickej aktualizácii registračnej časti elektronického mýtneho systému. Výber mýta pre štát bude pokračovať bez obmedzenia. Počas technickej aktualizácie nebude možná samotná registrácia nových vozidiel v systéme, a to približne v časovom úseku 70 minút.

Tlak ľudí z ulice na premiéra zaberá

Premiér napriek zásade „vydieračom sa neustupuje“  ukázal, že na neho protesty obyčajných ľudí platia. Konal rýchlejšie ako v kauzách, pri ktorých jeho ministri kryli kšefty, kde štát prišiel o miliardy korún.

Bratislava - Zatiaľ čo v prípade nástenkového tendra či emisnej kauzy trvalo mesiace, kým Robert Fico zareagoval na tlak verejnej mienky, zavedenie mýta prehádzalo jeho plány za niekoľko dní. Premiér ukázal, že na neho funguje tlak obyčajných ľudí i rozhorčenie z nespravodlivosti voči nim, ktorú jeho voliči vnímajú.

„Dostal sa pod silný tlak, ktorý by ho mohol vystaviť imidžu slabého premiéra. Ak by to trvalo dlhšie, bol by ešte v horšej situácii,“ myslí si politológ Grigorij Mesežnikov.

S kamionistami z Rožňavskej ulice aj z celého Slovenska ľudia otvorene sympatizujú a zrejme chápu aj ich argumenty, že niečo, čo stálo 25 miliárd korún a štát si vybral najdrahšiu ponuku, má fungovať. Nehovoriac o tom, že mýto ľudia zaplatia v cenách koncových výrobkov.

V piatok premiér na kamionistov reagoval trojvetovým vyhlásením svojej hovorkyne, že sa s nimi stretne len „za predpokladu, že ukončia všetky aktivity, ktoré znepríjemňujú život verejnosti“. Cez víkend, keď protest neustával, pripustil rokovania o znížení spotrebnej dane.

V pondelok, keď akcia pokračovala aj v ďalších mestách, dopravcov z ulice neprijal, ale z náznakov bolo zrejmé, že väčšine požiadaviek mieni vyhovieť. Štrajk či podobné protesty, ktoré by pocítili bežní ľudia, Fico v úlohe premiéra ešte nezažil. Výnimkou boli protesty proti pezinskej skládke, ktoré však boli lokálnou záležitosťou.

Tvrdo reagoval na „zlodejinu“ v Tatrách - na prípad, ktorý cez médiá pochopili aj ľudia, čo politiku príliš nesledujú, dlhšie mu trvalo odvolávanie ministrov životného prostredia a výstavby v miliardových kauzách.

Premiér, ktorý sa za svoje výroky ospravedlňuje len sporadicky, „obyčajným ľuďom“ občas ustupuje.

Najznámejším príkladom bol dôchodca z Opatoviec nad Nitrou Jozef Ťažiar, ktorého Fico neprávom obvinil, že je provokatérom Ivety Radičovej. Keď táto krivda voči obyčajnému človeku obletela médiá, Ťažiarovi sa osobne ospravedlnil.

HZDS: Škrt na ministerstvách sa do volieb nepodarí

Ľudová strana - Hnutie za demokratické Slovensko (ĽS-HZDS) si vie predstaviť podporu pre zníženie sadzby z palív. "A vieme si to predstaviť aj formou úspor v jednotlivých rezortoch, ale je to téma až po voľbách," uviedol pre TASR podpredseda ĽS-HZDS Jozef Habánik s tým, že zníženie počtu ministerstiev do toho obdobia je nereálne, pretože sú už nastavené rozpočtové pravidlá.

Habánik predpokladá, že sa ešte do začiatku mimoriadnej vlády, ktorú premiér avizoval na piatok 15. januára, stretnú vládni partneri. "Bolo by vhodné, keby takéto rokovanie vzišlo, kde by sa všetky uvedené problémy vecne vydiskutovali. Sme na neho pripravení, keď nás o to koaličný partner požiada," poznamenal.

Nevylúčil ani to, že koaličné stretnutie bude iniciovať samotná ĽS-HZDS. "Treba situáciu vyriešiť a zníženie spotrebnej dane z palív môže byť jednou z ciest," upozornil.

Politológ: Fica donútili konať problémy okolo mýta

Zámer znížiť spotrebnú daň na naftu o deväť centov na liter ešte do konca januára je podľa politológa Juraja Marušiaka ústupok predsedu vlády SR Roberta Fica protestujúcim autodopravcom, ku ktorému by za normálnych okolností asi nedošlo.

"Podľa môjho názoru nie je štandardné znižovanie dane v období krízy," vysvetli pre TASR Marušiak, podľa ktorého však premiérove ústretové kroky nezmenia "negatívny pocit veľkej časti obyvateľstva, ktorý zanechalo toto nezvládnuté zavedenie elektronického mýta".

Podobný názor má aj politológ Grigorij Mesežnikov. "Ten tlak na zníženie dane je evidentne výsledkom toho, čo sa deje okolo mýta. Sociálne protesty už nadobudli konkrétnu podobu a očakávajú sa dopady na veľké skupiny ľudí, a preto predseda vlády prichádza s takýmto riešením," myslí si Mesežnikov, podľa ktorého by inak Fico so znížením spotrebnej dane na naftu neprišiel.

Premiérove vyjadrenia na túto tému sú podľa neho zároveň myslené predvolebne. Tvrdí, že Fico sa nimi snaží "vykorčuľovať zo situácie, ktorá sa vytvorila v posledných dňoch, a tiež odviesť pozornosť od podstaty problému, ktorou je to, že sa ukázalo, že zavedenie mýta má aj chybné sociálne následky, ktoré sú v rozpore s princípmi budovaného silného sociálneho štátu".

Ako dnes informoval predseda vlády, zníženie spotrebnej dane bude stáť štát 100 miliónov eur. Časť z týchto peňazí sa podľa Fica získa znížením počtu ministerstiev o dve, z doterajších 16 na 14, zvyšok usporí vláda na svojej spotrebe tak, aby sa to nedotklo plánovaného deficitu verejných financií.

"Znižovanie ministerstiev je vždy populárne gesto," reagoval Marušiak, ktorý neočakáva, že by k tomuto kroku prišlo ešte v tomto volebnom období. "Len sa pripravia nejaké kroky na zníženie počtu ministerstiev, nezníži sa počet kresiel vo vláde," doplnil.

Mesežnikov je presvedčený, že okolo znižovania počtu rezortov vzniknú ešte veľké debaty a v prípade, že by sa dotklo ešte súčasnej koalície, mohla by sa situácia v nej destabilizovať.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...