Fico priznal, že zvolal vládu kvôli výrokom lídrov SDKÚ

Reklama:
16. 04. 2010

Zdroj: SITA

Bratislava - Vláda na mimoriadnom zasadnutí v piatok zaviazala siedmich ministrov vypracovaním analýzy dopadov možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku v pôsobnosti príslušného rezortu. Svoje poznatky majú predložiť vláde do 28. apríla, kedy ich má kabinet prerokovať.

Premiér Robert Fico, ktorý vypracovanie analýzy inicioval, po rokovaní informoval, že realizácia projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) je jediným reálnym spôsobom urýchlenia výstavby diaľnic. V štátnom rozpočte a v eurofondoch na to podľa neho nie je dostatočné množstvo finančných prostriedkov.

Keby sa PPP projekty zastavili, výstavba diaľnic by mohla trvať ďalších najmenej 20 rokov. Zrušenie existujúcich koncesných zmlúv by podľa informácie premiéra znamenalo výrazné zneistenie zahraničných investorov. Vypovedanie koncesných zmlúv by malo podľa materiálu navyše aj nemalé priame finančné dopady na štátny rozpočet.

Fico: Pravica výstavbu zastaví

"Vláda reaguje na vysokú pravdepodobnosť útokov na PPP projekty v prípade, že po nasledujúcich parlamentných voľbách vznikne iná vláda ako je momentálne pri moci. To nie je nejaký výmysel. Vychádzame z toho, čo sa udialo v roku 1998, kedy pravicová vláda zastavila výstavbu diaľnic," vyhlásil Fico po zasadnutí vlády.

Premiér pripomenul, že tempo výstavby diaľnic, ktoré bolo nastavené do roku 1998, nebolo rešpektované.

Premiér Robert Fico však podľa podpredsedu SDKÚ Ivana Mikloša iba klame a straší. "Nie je pravda, že chceme zastaviť alebo spomaliť výstavbu diaľnic," uviedol v reakcii na vyjadrenia premiéra pre agentúru SITA Mikloš. Ako dodal, SDKÚ-DS je za rýchlu výstavbu diaľnic aj za využívanie PPP projektov, ale efektívnym spôsobom.

Bez PPP to vraj nejde

Fico nesúhlasí s názorom SDKÚ, podľa ktorej by sa diaľnice mali stavať najmä zo zdrojov štátneho rozpočtu a eurofondov.

V Operačnom programe Doprava na roky 2007 až 2013 je na výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií vyčlenených 1, 114 mld. eur. "Tak to je v podstate nič. Len úver z EIB (Európskej investičnej banky) na jeden balík na D1 má hodnotu 1 mld. eur. Preto klamú predstavitelia opozície, ak tvrdia, že treba stavať diaľnice len z prostriedkov eurofondov," dodal Fico.

Rozpočtové zdroje na diaľnice podľa neho nikdy neboli vyššie ako 12 mld. až 13 mld. Sk, čo je zanedbateľná suma oproti potrebným prostriedkom. Mikloš však pripomína, že o tom, koľko prostriedkov je vyčlenených v štátnom rozpočte na výstavbu diaľnic, rozhodla vláda Roberta Fica.

Ak to bude nevyhnutné, vláda podľa premiéra na základe analýzy prijme príslušné rozhodnutia, ktoré by mali ešte viac zastabilizovať situáciu pri výstavbe diaľnic. "Aby aj pri prípadnom nástupe pravicovej vlády, ktoré chce zastaviť PPP projekty, sa im to tak ľahko nepodarilo, ako si to možno predstavujú," uviedol ďalej Fico.

Podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš konštatoval, že slovenské verejné financie musia byť transparentnejšie a zadlžovanie krajiny sa musí zastaviť. Transparentnosť verejných financií chce SDKÚ zvýšiť napríklad aj zahrnutím projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) do výdavkov.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...