Fico: Nie som celkom spokojný

Reklama:

Úvahy o tom, že meškanie diaľničných tendrov môže stáť ministra dopravy jeho miesto, včera premiér pribrzdil. Meškanie nepriamo priznal, no ministra podporil.

07. 06. 2008

Zdroj: Daniela Krajanová, SME Online

Bratislava - Zrušenie privatizácie letiska, predĺženie monopolu Slovenskej pošty na listové zásielky, elektronický systém výberu mýta, ale najmä výstavba diaľnic. To všetko má na starosti minister Ľubomír Vážny. A podľa premiéra to robí dobre.

„Pán minister má moju maximálnu podporu,“ povedal Robert Fico po včerajšej kontrole rezortu. Mal aj zopár pripomienok. Týkali sa najmä urýchlenia výstavby diaľnic nad rámec programového vyhlásenia vlády.

Diaľnice

„Nemohol som vyjadriť spokojnosť s tým, ako plníme uznesenia a úlohy, ktoré sme si v tomto duchu postavili,“ povedal. Dôvody však boli podľa neho objektívne. Prekvapil, keď zdôraznil, že pri urýchľovaní diaľnic treba dávať pozor, aby tlačenie na rýchlosť zároveň neza­príčinilo príliš vysokú cenu, čo by ohrozilo ich zmysel.

Predchodca Vážneho v ministerskom kresle má pre jeho prácu pochopenia menej. Poslanec za SDKÚ Pavol Prokopovič hovorí o minulých dvoch rokoch ako o strate času. „Minister ho stratil prešľapovaním na mieste a nerozhodnosťou, ako sa bude postupovať pri výstavbe diaľnic,“ povedal.

Fico naopak Vážnemu ponúkol svoju oporu. „Ak potrebuje zákony v skrátenom legislatívnom konaní, bude ich mať. Ak potrebuje úľavy v úspore pracovníkov, bude ich mať.“

Rozhodnutie pustiť sa masívne do diaľnic je dobré aj podľa Ľubomíra Palčáka, riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline. „Možno aj zlé rozhodnutie je lepšie ako žiadne,“ povedal. Celkovo si minister prvé dva roky podľa neho viedol skôr dobre než zle.

Fico a Vážny majú zrejme aj podporu koaličných partnerov. Miroslav Kotian (HZDS) z výboru pre hospodársku politiku hodnotí Vážneho dvojročnicu tiež optimisticky. Chápe, prečo nie je jednoduché rozbehnúť výstavbu diaľnic. „Bol napríklad problém s pozemkami a mnohými inými vecami,“ povedal. Preto sa zmenil aj zákon.

Zákon o vyvlastňovaní pozemkov, cez ktoré majú viesť diaľnice, je momentálne na Ústavnom súde. Podpredseda opozičnej SDKÚ Ivan Mikloš kritizuje aj ďalšie kroky Vážneho vo funkcii.

Mikloš: Je tam korupcia

„Tento rezort je jeden z najhoršie fungujúcich v tejto vláde, najmä z hľadiska miery netransparentnosti a korupcie, zle pripravených megalomanských projektov PPP a z hľadiska tendrov, či už na diaľnice, alebo na mýto,“ povedal Mikloš.

On ako aj Prokopovič hovoria, že ministerstvo dopravy riadia sponzori strany Smer. „Vôbec neprekvapuje, že predseda vlády osobne kryje netransparent­nosť a tieto kšefty,“ povedal Mikloš.

Kotian z SNS nesúhlasí. „Vždy sú nejaké podozrenia, keď sa o tender zaujíma viacero záujemcov. Potom sa u tých neúspešných prejaví nespokojnosť a snažia sa nejako získať zákazku,“ povedal.

Eurofondy sú slabou stránkou

Mikloš a Prokopovič tvrdia, že chybou bolo i zrušenie privatizácie bratislavského letiska. Premiér má v tomto smere jasno. Krízovému manažmentu podľa jeho vlastných slov povedal pod hrozbou personálnych zmien, že štátny tender na výstavbu terminálu musí byť vyhlásený v júli tohto roka.

Problém má minister údajne aj s eurofondmi. „Operačný program doprava má hodnotu 3,2 miliardy eur. Zo strany štátu má byť financovaná necelá miliarda tejto sumy,“ povedal Prokopovič. Tvrdí, že Vážny ich vôbec nevyužíva. Väčšiu pozornosť by mal eurofondom Vážny venovať aj podľa Fica.

Počas prvého polčasu stihol minister aj zopár drobnejších zmien. „Vo vodnej doprave sa podarilo zaviesť riečny informačný systém, ktorý umožní bezpečnejšu dopravu a my sme sa tým zaradili medzi európske vodné cesty,“ povedal Palčák. Tiež si myslí, že šéfovať takému rezortu chce silné nervy a podporu vládnych inštitúcií.

 

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...