Fico: Mýto sa nespustí 1. februára, ale neskôr

Reklama:
28. 01. 2010

Zdroj: TASR, ČTK

Bratislava - Mýtny systém sa po zapracovaní ďalších čiastkových úprav naplno spustí nie 1. februára, ale až o niekoľko dní neskôr. Po dnešnom rokovaní s predstaviteľmi autodopravcov, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a SkyTollu to uviedol premiér Robert Fico. Vláda si totiž chce byť istá, že nový systém spoplatňovania ciest prvej triedy a jasnejšie vykazovanie spoplatnených úsekov na faktúrach naozaj funguje.

"Nepýtajte sa ma teraz, koľko to bude dní, aké to bude obdobie. Musíme mať istotu," zdôraznil Fico.

Premiér sa v tejto súvislosti plánuje opätovne stretnúť s registrovanými autodopravcami na budúci týždeň vo štvrtok 4. februára o 15. hodine. Chce si s nimi prejsť vystavené januárové faktúry a zhodnotiť situáciu, "či systém funguje alebo nefunguje, či úseky, ktoré neboli celé prejdené sú alebo nie sú spoplatnené."

Na celkovú kontrolu tohto projektu Fico ustanovil pracovnú skupinu pod vedením ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, ktorej členmi budú aj najvyšší predstaviteľa NDS, SkyTollu a registrovaných autodopravcov. Tá by sa mala pravidelne stretávať a sledovať, či systém funguje.

"Keby sa ešte niečo vyskytlo, nejaká drobnosť, potom môžeme pristúpiť k určitým úpravám," priblížil predseda vlády.

Za neprejdenie celého úseku sa mýto platiť nebude

Minister Vážny prezentoval už pred časom návrh definitívneho riešenia problému výjazdov zo spoplatnených úsekov. Reagoval tak na upozornenia autodopravcov, že je veľa spoplatnených úsekov, ktoré neprejdú celé, a aj napriek tomu ho musia zaplatiť.

"Akonáhle vstúpi dopravca na spoplatnený úsek a pípne mu to na začiatku a z tohto úseku zíde doprava alebo doľava, nebude za tento úsek platiť. Platiť bude len vtedy, ak prejde úsek v celosti. Je to riešenie, ktoré musí vyhovovať každému, a tak to bolo vnímané aj dnes na stretnutí s autodopravcami," uviedol Fico.

Fico: Vláda nie je trhací kalendár

Kabinet tak podľa svojho predsedu urobil všetko, čo bolo treba urobiť v súvislosti s odstraňovaním nedostatkov nového mýtneho systému. Zavedenie elektronického mýta sa však podľa neho politicky zneužíva a časť dopravcov organizuje protesty, ktoré sú protizákonné.

"Vláda v záujme veci urobila ústupky, lebo sme potrebovali kompenzovať ľudí, aby nedošlo k zvyšovaniu cien. Ale vláda nie je a nebude trhací kalendár, pokiaľ ide o hrubé porušovanie zákonov zo strany niektorých ľudí," zdôraznil Fico.

Nespokojní autodopravcovia môžu podľa neho protestovať mnohými legálnymi prostriedkami, nie však blokovaním premávky.

"Každý, kto sa pokúsi obmedzovať premávku na slovenských cestách, sa dopúšťa vážneho dopravného priestupku a trestného činu poškodzovania práv tretej osoby. Žiadny zákon na Slovensku neumožňuje protestovať tak, že niekto bude blokovať cestnú premávku a brániť ľuďom, aby chodili za prácou, za rodinami," vyhlásil premiér.

Reagoval tak na aktivity Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorej členovia pred časom niekoľko dní blokovali Rožňavskú ulicu v Bratislave a spomaľovali premávku v ďalších slovenských mestách. Jej predstavitelia aktuálne avizovali spustenie časovo neobmedzeného štrajku od 1. februára, pokiaľ nebudú splnené ich základné požiadavky.

Tými sú pozastavenie výberu mýta na cestách I. triedy do 30. júna tohto roka, dokedy by malo dôjsť k odstráneniu všetkých nedostatkov v novom mýtnom systéme, prípadne okamžité zníženie rozsahu spoplatnenia ciest I. triedy na 333,4 km.

Dopravcovia budú od pondelka znovu protestovať

Dopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska budú od pondelka protestovať proti mýtu.

Novinárom to dnes potvrdil zástupca únie Jaroslav Polaček po tom, čo premiér Robert Fico (Smer-SD) nevyhovel ich požiadavke na zníženie počtu spoplatnených ciest prvej triedy.

Formu protestov Polaček opäť nespresnil.

UNAS: Štrajk bol legálny, obhajovali sme svoje práva

Dopravcovia majú podľa jedného z hlavných predstaviteľov Únie dopravcov Slovenska (UNAS) Rudolfa Páleša dennodenné skúsenosti s tým, že novozavedený mýtny systém nefunguje.

Odmietajú aj dnešné tvrdenia Roberta Fica, že ich blokáda Rožňavskej ulice v Bratislave a spomaľovanie premávky v ďalších slovenských mestách boli nelegálne.

"Štrajk nie je nelegálny, pokiaľ obhajujeme svoje sociálne a hospodárske práva," spresnil pre TASR Páleš.

Čo sa týka počtu spoplatnených ciest, za pravdu UNAS dáva podľa neho aj Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ). "Súhlasia tiež, že sieť spoplatnených ciest je široká a mýto treba odložiť, kým sa nevychytajú všetky muchy."

Paleš tiež uviedol, že systém nepriniesol to, čo mal, aj keď ČESMAD a SkyToll tvrdia premiérovi niečo iné.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...