Fico: K zmluvám na diaľnice tejto vlády budú dodatky

Reklama:

Expremiér tvdrí, že vláda neušetrí 700 miliónov eur na diaľniciach, lebo je to nereálne za dohodnuté ceny.

22. 01. 2012

Zdroj: SITA

Bratislava - Predseda Smer Robert Fico neverí, že ku zmluvám, ktoré sú súčasnou vládou uzatvárané na výstavbu úsekov diaľnic, nebudú dodatky, čo napokon zvýši cenu.

"Reálne, pri každom jednom štátnom objednávaní, ktoré organizuje táto vláda pod cenu, je zrejmé, že musia prísť dodatky, lebo za ceny, za ktoré to tendrujú, nie sú to schopné firmy postaviť," vyhlásil v TA3 Fico. Ako príklad uviedol prípad tunela Sitina, ktorý sa nestaval za Ficovej vlády a podľa predsedu Smeru bolo k zmluve veľa dodatkov.

Podľa jeho slov prišiel staviteľ v čase jeho vlády a chcel doplatiť 20 miliónov eur, čo Ficova vláda odmietla, lebo práce boli podľa nej navyše a neobjednané.

"Prišiel pán predseda Figeľ - 20 miliónov bez súdneho rozhodnutia okamžite vyplatil Skanskej," povedal Fico. Poukázal aj na cestu medzi Oravou a Kysucami, ktorá sa odovzdávala za Ficovej vlády.

Po zmene vlád podľa Fica stavitelia prišli a pýtali 16 miliónov eur. Ministerstvo dopravy bez súdneho rozhodnutia doplatilo 9,1 milióna eur. Podľa Fica je to typický obraz stavania diaľnic za Dzurindovej vlády, ktorý sa tiahne doteraz.

Fico si myslí, že súčasná vláda neušetrí deklarovaných 700 miliónov eur na diaľniciach, lebo je to nereálne za dohodnuté ceny, alebo budú cesty tak nekvalitné, že po piatich rokoch ich bude treba modernizovať.

Predseda KDH a minister dopravy Ján Figeľ argumentoval, že úvodná cena je nadstavená na základe štátnej expertízy. "Nemala by byť prekročená," vyhlásil Figeľ. Podľa neho je pre štát dobré, že je rozsiahla súťaž na tieto stavby a v nich veľa uchádzačov.

"Výsledky nie sú pod reálnu cenu, výsledky, ak sa prepočítavajú na kilometer, alebo na európske pomery - sú európske ceny," obhajoval Figeľ. Tieto ceny sú dnes asi 8 až 10 miliónov eur na kilometer na diaľnici D1. V minulosti to bolo podľa neho možno až "balkánske".

Figeľ kritizoval aj cenu za kilometer rýchlostnej cesty R1 (17 miliónov eur za kilometer), ktorú Fico považuje za dobrý PPP projekt, dobré vtiahnutie súkromného kapitálu. "To je viac než päťhviezdičkový hotel," myslí si minister. Pripomenul, že súčasné projekty kontroluje aj Európska komisia. Podľa neho v súčasnosti platia ešte prísnejšie pravidlá kvality ako v minulosti.

Figeľ odmieta, že by boli možné dodatky k zmluvám, ako ich chápe Fico. Pripúšťa len také, ktoré sú možné z technických príčin - ak sa zmení počas výstavby legislatíva, ak sa objavia nepredvídateľné súvislosti (archeologický nález, stará munícia).

"Akonáhle by tam išlo niečo nefér, tak ani komisia nám to nepreplatí, všetko je aj pod verejnou kontrolou," argumentoval Figeľ. Narážal tým aj na nové pravidlo povinného zverejňovania zmlúv.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...