Fico: Elektronické mýto nebude pre osobné autá

Reklama:
16. 02. 2010

Zdroj: SITA, sme.sk

Bratislava  Výber mýta na cestách 1. triedy, ktorý je dočasne pozastavený od 14. januára, bude podľa premiéra Roberta Fica spustený do niekoľkých dní. Minister dopravy Ľubomír Vážny sa dovtedy, 22. februára, ešte raz stretne s registrovanými dopravcami a zhodnotia presnosť vystavovania faktúr dopravcom za prejazdené spoplatnené úseky ako aj ich označovanie.

"Či celková fakturovaná suma zodpovedá súhrnu prejazdených úsekov. Skúma sa fungovanie systému, kedy sa neprejazdený úsek nespoplatňuje, čo je obrovská výhoda pre autodopravcov, ktorí schádzajú zo spoplatneného úseku na cestu inej triedy, ktorá nie je spoplatnená," informoval v utorok premiér Fico na tlačovej besede po kontrolnom dni na ministerstve dopravy.

Mýto pre osobné autá nebude

Predseda vlády poprel úvahy, že o niekoľko rokov by malo byť mýto zavedené aj pre osobné automobily. "Chcem jasne zagarantovať - nerátame s elektronickým mýtom pre osobné autá. Neviem, kto s tým prišiel, kto to vymyslel. Ak aj pôjdeme do nového volebného obdobia 2010 - 2014, tak to určite bude v programovom vyhlásení vlády," dodal Fico.

Premiér zároveň ubezpečil, že nemá záujem naďalej zvyšovať cenu diaľničných známok pre vodičov osobných vozidiel. Podľa neho by to voči ľuďom nebolo korektné, pokiaľ nebude postavená aspoň základná diaľničná sieť. Aj to by malo byť v budúcom programovom vyhlásení vlády, ak ju bude Smer-SD zostavovať.

Zlá komunikácia

"V oblasti elektronického mýta sme urobili všetko, čo bolo treba. Mal som trochu výhrady k spôsobu komunikácie tejto témy zo strany ministerstva. Ako keby sme sa spoliehali, že dva roky sa to pripravovalo a nikto nemal žiadne výhrady," uviedol Fico.

Rezort dopravy mal podľa neho použiť dynamickejšiu komunikáciu medzi verejnosťou. Protesty neregistrovaných autodopravcov, ktoré organizovala Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) začiatkom tohto roka, označil premiér za hrubé politické zneužitie mýta. Pripravovaný míting, avizovaný autodopravcami 25. februára na bratislavskom Námestí SNP, bude podľa premiéra už absolútne politický a nebude mať nič spoločné s mýtom. Fico tvrdí, že blokovanie ciest kamiónmi bolo porušovaním zákonov a dopravcovia sa nechali politicky zneužiť.

Únia autodopravcov protestmi požadovala najmä zníženie rozsahu mýtom spoplatnených ciest 1. triedy z terajších takmer 1 500 na 333 kilometrov, prípadne pozastavenie výberu mýta na týchto cestách do konca júna.

Fico: Dokončenie D1 v tomto roku prekazila kríza

Bratislava - Premiér Robert Fico zdôvodnil nesplnenie sľubu o dokončení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010 bez tunelových častí tým, že prišla svetová hospodárska kríza. Banky nemali podľa neho dostatok peňazí a aj príprava diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa oneskorila o jeden a pol roka.

Na utorňajšej tlačovej besede po kontrolnom dni na ministerstve dopravy premiér vyslovil presvedčenie, že keby nebola hospodárska kríza, diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc bez tunelov v tomto roku by bolo podľa neho reálne.

Minister dopravy Ľubomír Vážny v tejto súvislosti pripomenul, že to potvrdili aj koncesionári, zabezpečujúci prípravu a výstavbu diaľnic zo súkromných zdrojov. Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest bola hlavnou témou kontrolného dňa v rezorte dopravy.

Vláda podľa premiéra Fica prekročí záväzok vo svojom programovom vyhlásení, podľa ktorého mala vo volebnom období 2006 až 2010 odovzdať do užívania 100 kilometrov diaľnic a rýchlociest. "Realita je taká, že namiesto 100 kilometrov bude do konca tohto volebného obdobia odovzdaných 148 kilometrov rýchlostných ciest a diaľnic. A celkovo do novembra 2010 to bude až 180 kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií. Je to podstatne viac ako sme si naplánovali," povedal Fico. Premiér povedal, že vláda sa rozhodla urýchliť výstavbu nadradenej cestnej infraštruktúry, čo sa podľa neho darí plniť napriek hospodárskej kríze.

"Tempo výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií je za tejto vlády 3,4 krát vyššie ako za predchádzajúcej vlády Mikuláša Dzurindu," tvrdí Fico. Minister Vážny predkladá návrh, aby bolo v ďalšom volebnom období 2010 až 2014 postavených ďalších okolo 250 kilometrov diaľnic.

Z nich 150 kilometrov má byť postavených v rámci troch PPP projektov na úsekoch R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice, ako aj na úsekoch D1 v okolí Žiliny a medzi Martinom a Prešovom. Fico uviedol, že popri diaľniciach treba urýchliť aj výstavbu rýchlostných komunikácií.

"O 250 kilometroch hovorí minister už aj s ohľadom na finančné možnosti. Hovoríme o reálnych projektoch, ktoré budú spracované do konkrétneho plánu, ktorý bude súčasťou nového programového vyhlásenia," dodal premiér. Vláda je podľa neho pionierom v PPP projektoch, z ktorých jeden na R1 sa už realizuje a ďalšie dva na D1 čakajú na finančné uzatvorenie.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna

Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005

„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...