Fecupral: Nebezpečný odpad nevyrábame!

Reklama:

Predstavitelia spoločnosti Fecupral sú znepokojení informáciami, ktoré v poslednom čase v Prešove rezonujú. Preto sa ich podľa konateľa Štefana Hanigovského rozhodli dať na pravú mieru. Problém súvisí so zámerom Fecupralu rozšíriť kapacitu spaľovne na Jilemnického ulici z tisíc ton nebezpečného odpadu na 21-tisíc ton ročne.

07. 03. 2008

Zdroj: meš, Korzár

Prešov - Fecupral uvádza, že ich kapacita spaľovania je tisíc ton, ale reálne ročne spália 511 ton. "Aj nová spaľovňa, ktorú mienime postaviť, má kapacitu 21-tisíc ton, ale reálne budeme spaľovať okolo 12-tisíc ton," uviedla za Fecupral Erika Ondrijová. Emisné limity podľa platnej legislatívy na ochranu ovzdušia spĺňajú, dodala.

Mestský úrad tvrdí, že Prešov neprodukuje toľko odpadu, aby potreboval spaľovňu s kapacitou 21-tisíc ton. "Program odpadového hospodárstva Prešovského kraja na rok 2004 uvádza množstvo vyprodukovaného odpadu 15 998 ton. V súčasnosti ho už bude rozhodne viac. V roku 2006 sa na Slovensku vyprodukovalo 535-tisíc ton odpadu. Teda spaľovňa s kapacitou 21-tisíc ton rozhodne nebude spaľovať odpad z celého Slovenska," argumentovala Ondrijová.

Monitorovanie emisií

Podľa Ondrijovej nie je pravda ani to, že emisie zo spaľovne nikto nekontroluje. "Žiadna iná firma v našom regióne nemonitoruje emisie nepretržite 24 hodín. Fecupral má nainštalované automatické meranie emisií od roku 2006." Ročná produkcia dioxínov novej bude podľa nej taká, ako keď štyri autá prejdú šesť kilometrov: "Rozklad zlúčenín zvaných dioxíny prebieha v našej spaľovni pri vysokých teplotách. Takto to bude aj pri novej technológii, ale na modernejšej úrovni."

Kto produkuje dioxíny

Hanigovský dodal, že každý, kto doma páli drevo, vypustí do vzduchu 20-krát viac dioxínov, ako ich vyjde zo spaľovne: "Každému, kto má doma nejaký plast, odporúčam, aby ho nepálil na záhrade, lebo to je najväčší zdroj karciogénnych látok. Dioxíny totiž vznikajú pri spaľovaní nízkymi teplotami. Ak sa tých látok chceme zbaviť, musíme ich spáliť tak, ako sa to robí u nás, teda pri vysokých teplotách."

Odpady a budúcnosť

Hanigovský reagoval aj na tvrdenie, že spaľovňa s kapacitou 21-tisíc ton by nemala byť v širšom okruhu mesta. Spomenul Amsterdam, kde je spaľovňa vzdušnou čiarou ani nie dva kilometre od mesta, či Hamburg. "Budúcnosť nie je v tom, aby sme odpady ukladali na skládky. Z odpadu treba najprv všetko, čo sa dá, materiálovo zhodnotiť. Čo sa nedá, treba spáliť a premeniť na energiu." Konštatovanie o nebezpečnom odpade je podľa zavádzajúce: "Fecupral predsa nebezpečný odpad nevyrába. Spaľujeme ho, aby sme ho nebezpečných vlastností zbavili."

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...