Európska komisia súhlasila s projektom diaľnice D1

Reklama:
12. 05. 2010

Zdroj: ČTK, SITA, TASR

Bratislava - Výstavba úsekov diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly na východ krajiny sa po opakovaných odkladoch môže rozbehnúť.

Európska komisia podmienečne súhlasila s projektom, čo je podmienkou pre poskytnutie miliardového úveru od Európskej investičnej banky. Napísali to dnes Hospodárske noviny. Úseky v celkovej dĺžke 75 kilometrov postavia súkromné firmy, štát bude investíciu splácať 30 rokov.

Finančné uzatvorenie projektu sa opakovane odkladalo práve pre chýbajúci súhlas Bruselu s pôžičkou EIB či pre nedostatok voľných zdrojov v bankách. Európska komisia si už skôr vyžiadala ďalšie zmierňujúce opatrenia stavby na prírodu; práve do uzatvorenia dohody o náprave ekologických škôd by sa podľa HN nemalo stavať v chránených územiach.

Denník napísal, že od budúceho týždňa sa môžu stavať úseky medzi Popradom a Prešovom a väčšina úsekov medzi Martinom a Ružomberkom. Práce, ktoré by mohli mať vplyv na lokality siete chránených území Natura 2000 a s nimi súvisiace ochranárske ciele, je nutné odložiť, citovali HN vedúcu Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andreu Elschekovú-Matisovú.

Štát by za postavenie a prevádzkovanie diaľnice mal konzorciu pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues postupne zaplatiť 9,13 miliardy eur. Vláda čelila kritike opozície, podľa ktorej je budovanie ciest prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) predražené.

PPP projektmi chce vláda urýchliť výstavbu cestnej infraštruktúry. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Prostredníctvom PPP modelu by sa malo vybudovať aj 29 kilometrov diaľnice pri Žiline; jeho súčasťou sú aj náročné úseky s tunelmi.

Výber koncesionárov vraj bol transparentný

Výber koncesionárov pri PPP projektoch na rýchlostnú cestu R1 a diaľnicu D1 bol podľa šéfa Európskej banky pre obnovu a rozvoj na Slovensku Francois Lecavaliera transparentný. Ak by tak nebolo, banka by sa podľa neho na týchto projektoch nespolupodieľala, povedal na utorňajšom stretnutí HNClubu.

Aby bol podľa Lecavaliera PPP projekt úspešný, musí byť koncesionár vyberaný v transparentnom a konkurenčnom tendri.

"Ja si myslím, že pri rýchlostnej ceste R1, na ktorej sme sa dohodli minulý rok a pri diaľnici D1, ktorú dúfam finančne uzavrieme čoskoro, boli súťažné procesy pri výbere koncesionára, čo sme si overovali, transparentné. Som teda presvedčený, že z dlhodobého hľadiska budú PPP projekty pre Slovensko veľmi pozitívne," povedal.

Vláda: Ak sa zastavia PPP, ročné straty budú 364 miliónov eur

Zastavenie projektov verejno-súkromného partnerstva by pre Slovensko prinieslo ročnú stratu 364,07 milióna eur. Najlacnejšie by vyšlo zastavenie už realizovanej výstavby R1. Tvrdí to Výskumný ústav dopravy v analýze dopadov možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest. Materiál dnes schválil vládny kabinet.

Najdrahšie by bolo stopnutie tretieho PPP balíka, ktorým sa majú vystavať vybrané úseky diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalkou. Slováci by tak ročne prišli o 169,17 milióna eur. O niečo menej, 127,25 milióna eur ročne, by Slovensko vyšiel prvý balík PPP. Ten je určený na výstavbu D1 medzi Dubnou Skalou a Sviniou. Tieto dva projekty ešte nie sú finančne uzavreté.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...