Érsek pustil drahú diaľnicu, Prešov dostane obchvat

Reklama:

Kilometer osemkilometrového úseku diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh vyjde vyše 40 miliónov eur.

06. 04. 2017

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

PREŠOV, BRATISLAVA. Jedna z najdrahších diaľnic na kilometer v histórii Slovenska sa môže začať stavať. Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) vo štvrtok doobeda podpísal zmluvu na výstavbu osemkilometrového diaľničného úseku obchvatu Prešova.

Úsek diaľnice Prešov, západ - Prešov, juh štát postaví za približne 340 miliónov eur konzorcium firiem okolo Eurovie. Kilometer diaľnice podľa prepočtov vyjde na viac ako 42 miliónov eur.

Okrem Eurovie je súčasťou konzorcia aj Doprastav, ktorý formálne vlastní Dušan Mráz a stavebná spoločnosť Metrostav.

„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ povedal v Prešove Érsek.

Predražená diaľnica?

Suma, za ktorú Érsek podpísal zmluvu s víťazným konzorciom je pritom nižšia približne o štyri percentá, ktorú stavbári pôvodne vysúťažili. Do súťaže pôvodne ponúkli sumu 356 miliónov eur, v prepočte na jeden kilometer teda 45 miliónov eur.

Tender na výstavbu obchvatu Prešova spustil ešte minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Okrem neho začal vtedy súťažiť aj diaľničný obchvat Čadce a severo-východný obchvat Košíc.

Tesne po otvorení obálok s výnimkou diaľničného obchvatu Košíc mimovládna organizácia INEKO upozornila na výrazný nárast cien v porovnaní s minulosťou. Na porovnanie cena na jeden kilometer stavby tunela Višňové a priľahlých úsekov stojí približne 30 miliónov eur.

V porovnaní s pôvodnou sa pritom cena mierne znížila. Stavbári štátu ponúkli zľavu 15,2 milióna eur. Pôvodný posudok však hovoril až o zľave šesť percent, teda 21 miliónov eur.

Do debaty o obchvat Prešova sa pred niekoľkými týždňami pritom zapojil aj prezident Andrej Kiska, ktorý sa na to opýtal ministra financií Petra Kažimíra (Smer).

V liste mu odpovedal, že v Prešove by sa dalo celkovo ušetriť až 400 miliónov eur. Érsek sa napokon s Kažimírom dohodol, že prekreslí len časť obchvatu Prešova - rýchlostnú cestu R4, ktorá vedie na Poľsko.

Skráti čas a cestu

Rezort Arpáda Érseka by chcel, aby sa diaľnica začala stavať už začiatkom júna napriek tomu, že ešte stále nemá posudzovanie vplyvov diaľnice na životné prostredie. Diaľničný obchvat Prešova by sa mal dokončiť do štyroch rokov, teda v roku 2021.

Posudzovanie ekologických vplyvov na diaľnicu je pritom veľmi dôležité. Ak to štát nemá, Európska únie nemusí na stavbu poskytnúť eurofondy. V praxi by to znamenalo, že štát diaľnicu by zaplatil zo svojich peňazí.

Posudzovanie vplyvov na životné prostredie diaľnice by malo byť dokončené podľa informácií denníka SME do konca leta.

Nová diaľnica podľa prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti osobným autám skráti jazdu o takmer 19 minút, nákladným automobilom o takmer 18 minút.

Osobné autá tak po vybudovaní diaľnice ušetria 20 percent času proti jazde po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá 27 percent.

„Som rád, že vyhral zdravý rozum. Diaľnica pomôže nielen Prešovčanom, ale aj Košickému kraju, ktorí používajú diaľnicu z Košíc do Bratislavy. Zatraktívni sa tým severná trasa,“ konštatoval šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...