Ako Vás môže štát alebo samospráva pripraviť o majetok?
Na Slovensku sa stále nedôstojne vyvlastňuje
Problém s kolónami v Prešove však nová diaľničná štvorprúdovka s tunelom výrazne nezmierni. Diaľnici stále chýbajú dostatočné posudky o jej dopadoch na životné prostredie. Zrejme tak skoro ani hotové nebudú a dovtedy sa stavať nemôže.
O štyri roky dostane Prešov prvú časť budúceho obchvatu mesta. Zmluvu za vyše 300 miliónov eur na stavbu 7,8-kilometrovej diaľnice na juhozápade mesta podpísal minister dopravy Árpád Érsek s konzorciom okolo firmy Eurovia.
"Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí," vyhlásil Érsek.
Diaľnica vstúpi do histórie ako najdrahšia časť kľúčovej tepny D1 medzi Bratislavou a Košicami. V prepočte na kilometer má vychádzať na viac než 40 miliónov eur. Za toľko sa bežne stavajú diaľničné tunely. Na čerstvo podpísanej diaľnici tvoria približne štvrtinu. Potom sú na diaľnici mosty a dve veľké križovatky.
Minister Érsek pred podpisom sľuboval, že vyrokuje zľavu. Informácie o tom, aká napokon je, ministerstvo dopravy v tlačovej správe neuvádza. Pôvodná zmluva z tendra je 356 miliónov eur. Minister pôvodne sľuboval zľavu okolo 20 miliónov eur.
V súťaži o stavbu sa otvárali obálky s cenovými ponukami ešte v máji minulého roka. Celý tender sprevádzali podozrenia z kartelu - vypísalo sa niekoľko veľkých stavebných súťaží naraz, v dvoch (vrátane prešovskej) striedali tie isté firmy a odstupy medzi cenami a štátnym odhadom boli minimálne.
Érsek nastúpil do úradu na prelome augusta a septembra, tender napokon odmietol zopakovať.
Nová diaľnica je prvá časť riešenia pre kolónami sužovaný Prešov. Neskôr k nej majú pristavať severný obchvat mesta. Ten práve prekresľujú. Minister Érsek v tomto prípade sčasti uznal výhrady analytického tímu ministerstva financií Petra Kažimíra o tom, že riešenie je s ohľadom na jeho efekt luxusné. Zúženie severnej diaľnice má priniesť úsporu približne 200 miliónov eur.
Diaľničné riešenie pre Prešov by potom celkovo vychádzalo na necelých 700 miliónov eur.
Na juhozápadnom obchvate odmietol minister čokoľvek meniť, pretože stavba je už vysúťažená. Čas na úvahu o novej súťaži či úspornejšom riešení pritom ministrovi dáva to, že diaľnici chýbajú dostatočné posudky o jej dopadoch na životné prostredie. Zrejme tak skoro ani hotové nebudú a dovtedy sa stavať nemôže.
Inštitút INEKO upozorňoval na podozrivý priebeh súťaže o stavbu obchvatu a tiež na to, že cena stavby nezodpovedá jeho prínosu. Ani keď sa postaví prvá časť pokračovania obchvatu na severe, krajskému mestu sa výrazne neuľaví.
"S istotou vieme len to, že z tranzitu, ktorý cez Prešov iba prechádza, mesto vďaka obchvatu úplne obíde sotva polovica. Z ťažkých kamiónov dokonca len tretina. Aj po vynaložení vyše 500 miliónov eur na D1 a prvú etapu R4 bude polovica tranzitu ďalej prechádzať cez Prešov. Dokonca z ťažkého kamiónového tranzitu by zostali v Prešove dve tretiny," povedal Kovalčík.
Peniaze na diaľnice z eurofondov pritom končia.
"Máme viacero pripravovaných úsekov, ktoré naliehavo treba riešiť v najbližších rokoch. Každá jedna stavba, ktorú riešime zbytočne predražene, nám ukrajuje zo zdrojov, ktoré budú k dispozícii na ďalšie riešenia. Drahé projekty znamenajú, že vláda vyrieši menej dopravných problémov a viac potrebných úsekov zostane len na papieri, v rovine opakovaných a neustále posúvaných sľubov," povedal pre viac než mesiacom analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy za vlády Ivety Radičovej Ján Kovalčík.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...
Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...
Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.
V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.
Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...
Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...
Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.
Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...
Neviem pochopiť, prečo je také ťažké prestať sladiť kávu alebo čaj, veď stačí týždeň zaťať zuby a vydržať, hovorí Adela Penesová, ktorá sa venuje pacientom s obezitou a cukrovkou či s vysokým krvným...
Behaviorálny ekonomik Dan Ariely, autor Predictably Irrational (Predpovedateľne Neracionálne), používa klasické ilúzie a jeho vlastné neintuitívne (a niekedy až šokujúce) výsledky výskumu na odhalenie toho, že pri rozhodovaní nie...
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Primátorka katalánskej metropoly sa odhodlala k odvážnemu kroku. Budú Barcelonu nasledovať ďalšie...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala, nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.
Zámer hovorí o ročnej kapacite separačnej a drviacej linky 40 tisíc ton. Mala by sa nachádzať na pozemkoch vo vlastníctve Mesta Prešov, ktoré mesto vlastní v katastrálnom území bezprostredne susediacej obce Záborské v areáli...