Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Reklama:

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a je možné, že jeho časť sa bude stavať v polovičnom profile. Namiesto 4-prúdovej cesty môže byť 2-prúdová. "V prípade polovičného profilu, ktorý automaticky neznamená polovičné náklady, by sa nedosiahol očakávaný efekt v odťažení vnútromestskej siete mesta, a teda aj predpoklady o socioekonomickom prínose stavby by boli otázne," hovorí v rozhovore pre Pravdu šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

13. 03. 2017

Zdroj: Martin Majerníček, Pravda

Reklama:

Obyvatelia Prešova roky márne čakajú na obchvat mesta. Juhozápadná časť na D1 je už vysúťažená. Prečo sa stále nestavia?

Genéza súčasného problému západného obchvatu Prešova D1 je pomerne zložitá. V máji minulého roka bola vyhodnotená súťaž na zhotoviteľa stavby, ktorú vyhralo konzorcium firiem Eurovia, Doprastav a Metrostav s vysúťaženou cenou na úrovni 356,35 mil. eur.

Štátom predpokladaná hodnota zákazky pritom bola 369,51 mil. eur. Súťaž teda priniesla výslednú cenu zhruba o 13 mil. nižšiu. Niektorým sa však výsledky súťaže nezdali adekvátne najmä vzhľadom na to, že sa v tom čase súťažilo súbežne viacero stavieb.

Inštitút Ineko na základe svojich analýz odporúčal opakovanie súťaže, pretože je presvedčený, že nová súťaž vygeneruje nižšiu cenu zhotoviteľa. O problém sa začal zaujímať aj prezident, ktorý požiadal ministerstvo financií o predloženie argumentov podporujúcich možné úspory pri riešení obchvatu Prešova.

Tu sa ale odborníci z Útvaru Hodnoty za peniaze, ktorí deklarovali možnú úsporu pri výstavbe obchvatu vo výške až 400 miliónov eur, dostali do konfliktu z ministerstvom dopravy. Vzhľadom na spochybňovanie vysúťaženej ceny dal minister Árpád Érsek vypracovať Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline jej posúdenie.

Podľa znaleckého skúmania by bolo možné dosiahnuť potenciálnu úsporu 6 % z vysúťaženej ceny, o ktorej aktuálne ministerstvo dopravy rokuje so zhotoviteľom.

Čo bude ďalej?

Zástupcovia oboch rezortov napokon dosiahli konsenzus v súvislosti s technickým riešením projektu, pričom sa zvažuje modifikácia stavebného usporiadania severného obchvatu vedeného rýchlostnou cestou R4. Definitívne rozhodnutie sa prijme až na základe výstupov jednotlivých scenárov aktualizovaného dopravného modelu, ktoré sa práve dokončujú.

Pri juhozápadnom obchvate Prešova D1 sa v súčasnosti čaká na aktualizáciu posúdenia vplyvov stavby na životné prostredie (EIA), ktorá by mala byť sfinalizovaná v júni tohto roka. Ak v rámci procesu EIA nebudú identifikované potenciálne negatívne vplyvy stavby na environmentálne prostredie, ktoré by si vyžadovali realizáciu ďalších dodatočných opatrení, prípadne zmenu projektu, mohla by sa výstavba začať už niekedy v lete tohto roka.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...