Diaľnicu pribrzdia brány metropol

Reklama:

Dve najväčšie mestá na diaľnici do Košíc – Prešov a Žilinu vláda Roberta Fica svojím diaľničným plánom od dopravných kolapsov nezachráni. Naopak, výstavbu mestských diaľničných obchvatov odloží a dopravu vovedie priamo na mestské cesty.

04. 01. 2008

Zdroj: Ján Kováč, HNonline.sk

Mapa diaľnic
Mapa diaľnic

Namiesto výstavby nových obchvatov miest sa budú rozširovať existujúce cesty v Prešove a Žiline.

Dve najväčšie mestá na diaľnici do Košíc – Prešov a Žilinu vláda Roberta Fica svojím diaľničným plánom od dopravných kolapsov nezachráni. Naopak, výstavbu mestských diaľničných obchvatov odloží a dopravu vovedie priamo na mestské cesty.

Tie chce však minister dopravy Ľubomír Vážny rozšíriť a rekonštruovať tak, aby infraštruktúra krajských miest dopravný nápor aspoň načas udržala. Hlavným motívom je pritom vysoká cena tunelov. Len tunel Višňové bude totiž stáť vyše 20 miliárd, čo je približne šesťkrát viac ako porovnateľne dlhý úsek medzi Prešovom a obcou Svinia. Južný obchvat Žiliny má pritom tri tunely, v celkovej dĺžke takmer desať kilometrov. Vážny preto hľadá možnosti, ako žilinským cestám pomôcť ešte pred dostavaním diaľnice.

"V Žiline pripravujeme rozšírenie cesty I/18 Strečno - Dubná skala a prepojenie Strečna s komunikáciou pred Kiou," spresnil hovorca rezortu Marián Jánošík.
Žilinské tunely, ktoré sú súčasťou diaľnice D1, sa majú začať stavať budúci rok a podľa odhadov môžu byť dokončené najskôr v roku 2013.

Kauza D r u t a r o v s k ý

Odložený východný obchvat Prešova má zase prechádzať cez dvaapolkilometrový tunel. Aj keď sa na príprave oboch trás pracuje, ich dokončenie je v nedohľadne. Začiatok výstavby sa totiž plánuje až na rok 2010. Provizórna "diaľnica" by však mohla byť dostavaná skôr.

"V Prešove sa pripravuje súťaž na vypracovanie dokumentácie k územnému rozhodnutiu, štvorpruh sa bude napájať na diaľničný privádzač v Prešove," vysvetlil Jánošík.

Cesta pôjde po štvorprúdovej Nábrežnej komunikácii, ktorú preslávil občiansky aktivista proti vyvlastňovaniu Richard D r u t a r o v s k ý. Majetkovoprávne vyrovnanie s jeho rodinou trvalo vyše šesť rokov, počas ktorých napríklad Ústavný súd rozhodol o neoprávnenosti vyvlastnenia D r u t a r o v s k é h o domu. Rodina D r u t a r o v s k ý c h sa po dlhoročnom boji so štátnymi úradníkmi dohodla s mestom na podmienkach, ktoré požadovali na začiatku dlhoročného sporu, teda na vybudovaní rodinného domu, ktorý by mal porovnateľné parametre s tým vyvlastňovaným. Dnes je výstavba cesty v záverečnej fáze a severná strana bude napojená na diaľnicu D1 už budúci rok.

Žilinu "zahltia" autá

Dopravu v oboch mestách bude pre chýbajúce obchvaty počas nasledujúcich piatich rokoch komplikovať tranzitná doprava. Tento problém pociťuje najmä Žilina.

"Doprava je vedená do mesta mestskými komunikáciami, čo je pre nás neprijateľné. Už dnes sú kolapsy. Na jednom z úsekov dnes denne prechádza asi 40-tisíc automobilov, čo prekračuje všetky normy," hovorí primátor mesta Ivan Harman (SDKÚ-DS).

Plynulosť premávky v meste narušila aj výstavba mestských diaľničných privádzačov.

"Mesto rozdelili na nepriechodné časti, keďže boli zneprejazdnené niektoré cesty. Pokiaľ nebude hotový tunel, situáciu budú ešte viac zhoršovať. Intenzita dopravy kulminuje do niektorých bodov. Veľmi nepríjemná je aj skutočnosť, že na tranzitných cestách sú priechody pre chodcov, ktoré sú úrovňové. Mesto je týmto stavom traumatizované," povedal Harman.

Prešov je spokojný

Mesto Prešov v odsunutí svojho diaľničného obchvatu na posledné miesto v programe výstavby problém nevidí. Vykúpenie totiž nachádza už v samotnom dobudovaní Nábrežnej komunikácie.

"Akékoľvek provizórne riešenie v každom prípade uľahčí dopravu a momentálne trápenie vodičov na prešovských cestách. Konečne sa dokončí Nábrežná komunikácia a postupne sa rozbiehajú aktivity so Slovenskou správou ciest aj Prešovským samosprávnym krajom. Primátor Pavel Hagyari dnes rokoval so správou ciest o projekte inteligentnej dopravy, ktorý uľahčí prejazd mestom aj prostredníctvom zelenej vlny a ďalšími opatreniami," povedal hovorca mesta Michal Kaliňák.

Diaľnica nediaľnica

Provizórne štvorprúdovky obe mestá vítajú. No o diaľnici spájajúcej dve najväčšie slovenské mestá podľa nich nemôže byť ani reč. Odsúvanie kľúčových obchvatov podľa vedúceho Katedry geotechniky a dopravného staviteľstva Technickej univerzity v Košiciach Jána Mandulu poškodzuje východoslovenský región.

"Z pohľadu vyhlásenia vlády, že do roku 2010 budú Košice napojené diaľnicou, konštatujem, že to nebude pravda. Košice ako druhé najväčšie mesto bude na zvyšok Slovenska napojené len cez kusé diaľničné úseky. Rozšírená, prípadne rekonštruovaná miestna komunikácia nemôže nahradiť diaľnicu," hovorí Mandula. Primátor Žiliny s ním súhlasí.

"Pokiaľ nebude dobudovaná diaľnica medzi Žilinou a Martinom cez tunel, nedá sa hovoriť o diaľničnom spojení východu a západu," hovorí Harman.

Strečno alebo Višňové

Rozšírenie cesty v strmom údolí Váhu pri Strečne prijala väčšina stavebníkov s pochybnosťami. Z hľadiska bežného šoféra sa pritom cesta medzi skalnatým svahom a vážskymi kaskádami rozšíriť ani nedá.

"Technicky je možné všetko. Je len otázne, za akú cenu a s akými negatívnymi dosahmi. Rozšírená cesta musí čiastočne viesť cez mostné objekty ponad Váh a čiastočne cez zárezy v skalách. Táto alternatíva však bude znamenať zásah do chráneného územia, čo ochranári určite neschvália," hovorí dekan Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity Ján Čelko.

Napriek tomu, že verejné obstarávanie na investora, ktorý postaví tunelovú diaľnicu južne od Žiliny, má prebehnúť v priebehu ďalšieho leta, s odsunutím tohto úseku do druhej fázy PPP projektov mnohí nesúhlasia.

"Nerozumiem, prečo sa výstavba v oblasti, ktorá je najlepšie pripravená a najviac zaťažená, odsúva na koniec," hovorí primátor Žiliny Ivan Harman.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...