Diaľnicu nad Považskou Bystricou otvoria 30. mája

Reklama:

Na stavbe estakády nahradili momentálne vozíky a žeriavy veľké stany. Slávnostné otvorenie diaľnice je naplánované na poslednú májovú nedeľu. Voľby budú potom o dva týždne, druhý júnový víkend.

01. 04. 2010

Zdroj: Detta Pitoňáková, sme.sk

Reklama:

Považská Bystrica - Na stavbe diaľničnej estakády už nie sú žeriavy, stavbári ich nepotrebujú. Postavili však veľké stany, ktoré im umožňujú používať technológie pri prácach na povrchu vozovky aj v zlom počasí. Statické a dynamické zaťažovacie skúšky sú naplánované na apríl. Plán sprístupnenia diaľničnej estakády pre verejnosť upresní ministerstvo dopravy po veľkonočných sviatkoch a zverejní dva týždne pred otvorením.

Vozíky a žeriavy nahradili veľké stany

Stavbári dávajú na teleso vozovky podkladovú, takzvanú pečatiacu vrstvu pod izolácie. Pre vykonávanie týchto prác potrebujú sucho a teploty nad nulou aj v noci. Po zaizolovaní nasleduje pokládka asfaltu.

„Musíme robiť, či mrzne alebo nemrzne. Predpoklad pri týchto prácach bol taký, že minimálne dvadsať dní zo šesťdesiatich, ktoré máme plánované na činnosti, bude pršať. Museli sme postaviť stany. Slúžia na to, aby sme v nevhodnom počasí mohli technológiu realizovať," vysvetľuje Rudolf Kimerling manažér projektu D1 Sverepec - Vrtižer - 1. úsek. Miesta prekryté stanmi sa tiež vyhrievajú. Dodávateľ -  Združenie Sverepec-Vrtižer musí dodržať termín odovzdania, na ktorom sa zmluvne dohodol.

Bezpečnosť pri haváriách

Okrem asfaltovania robia stavbári aj betónové prvky na ceste. Betónové budú vnútorné aj vonkajšie zvodidlá. Zvodidlo pri okrajoch vozovky je urobené tak, aby bola zaistená potrebná bezpečnosť v prípade dopravnej nehody. „Zvodidlo bude viac ako meter pred protihlukovou stenou. Ak by aj narazilo niekoľkotonové nákladné auto s návesom, neposunie ho natoľko, aby spadlo dolu," tvrdí Kimerling.

Po okrajoch mostovky osádzajú stavbári konštrukcie na protihlukové steny. Do výšky viac ako jedného metra bude na stene nepriehľadný soklový panel z recyklovaných plastov. Zvyšná časť bude priehľadná. Podľa Kimerlinga je sklo protihlukovej steny urobené a osadené tak, že ak sa aj rozbije alebo vypadne celé, nehrozí pád z mosta.

Zaťažovacie skúšky

Piliere aj pylóny mestskej estakády dostávajú aj konečnú vzhľadovú podobu. Asi polovica už je natretá na zeleno-sivo.

Stavbu ešte čakajú zaťažovacie statické a dynamické skúšky. Budú sa vykonávať v druhej polovici apríla. Estakáda sa bude zaťažovať nákladnými automobilmi plne naloženými štrkom. Projekt na skúšky robí Stavebná fakulta Žilinskej univerzity v Žiline. „Z hľadiska bezpečnosti ani zaťaženia hlukom a prachom to nebude mať na obyvateľov žiadny vplyv. Vplyv zaťaženia mosta dopravou budeme skúmať geodeticky, zvrchu. Dolu, pod mostom, sa pohybovať nebudeme," upresňuje Jozef Vičan, vedúci katedry stavebných konštrukcií a mostov stavebnej fakulty.

Otvorenie a prístup verejnosti

Most sa slávnostne otvorí počas posledného májového víkendu. „Otváranie je naplánované na 30. mája o deviatej večer. Pre verejnosť by mala byť estakáda sprístupnená deň vopred. Z hľadiska bezpečnosti treba detailne upraviť scenár, ktorý ešte nemáme hotový. Minimálne dva týždne predtým bude zverejnený v médiách," vyjadril sa Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...