Diaľnice: Turiec pred Donovalmi

Reklama:

Obyvatelia Turca roky čakajú na výstavbu rýchlostnej cesty R3. Nová vláda si zaradila rozvoj aj tejto cesty do svojich priorít.

04. 04. 2016

Zdroj: Martin Majerníček, Pravda

Reklama:

Minulý týždeň v Martine predstavitelia obchodných priemyselných komôr z krajín visegrádskej štvorky podpísali memorandum, ktoré žiada, aby sa výstavba R3 dostala aj do programového vyhlásenia vlády. Na svoje dokončenie čakajú však aj diaľnice D1 a D3. Rovnako tak banskobystrický región chce prepojenie rýchlostnej cesty R1 s diaľnicou D1 popod Donovaly do Ružomberka.

Je otázne, či prioritne stavať severojužné prepojenie prostredníctvom rýchlostnej cesty R1 alebo R3. Obe stavby sú porovnateľne dlhé. Kým z Banskej Bystrice do Ružomberka popod Donovaly treba postaviť približne 55 kilometrov R1, spojenie Martina so Žiarom nad Hronom vyžaduje 59,5 kilometra. V prospech R3 hrá vyššia intenzita dopravy a menej náročný terén.

Východ potrebuje rýchlostné cesty kvôli kamiónom

Rýchlostná cesta R3 sa má podľa plánov začínať pri meste Trstená a po takmer 187 kilometroch skončí na maďarskom hraničnom priechode Šahy – Parassapusztana. Obyvatelia Banskej Bystrice však tiež naliehajú na vládu.

Obe rýchlostné cesty sú súčasťou multimodálnych koridorov označovaných ako TEN-T. R1 zo Zvolena cez Banskú Bystricu až do Ružomberka však nepatrí k základu TEN-T koridoru, ale do súhrnnej siete. To znamená, že z hľadiska tranzitnej dopravy má väčší význam práve rýchlostná cesta R3 z Martina po Žiar nad Hronom. Navyše rozvoj R1 sa nenachádza aktuálne v prioritách vlády.

„Želáme si, aby sa aspoň začal stavať prvý úsek medzi Martinom a Rakovom. A potom z Rakova na Mošovce a Turčianske Teplice,“ povedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline. Zároveň dodal, že rýchlostná cesta by umožnila vyhnúť sa panelovej ceste prvej triedy I/65, ktorá je jedným z najzničenejších úsekov na Slovensku a vyslúžila si prezývku tankodróm Daná cesta sa však už čoskoro dočká rekonštrukcie. V minulom roku bývalá vláda odštartovala rekonštrukciu 170 kilometrov ciest prvej triedy, medzi ktorými je zahrnutý aj panelový úsek južne od Martina.

V súčasnosti z plánovaných 186,981 kilometra rýchlostnej cesty R3 nie je plnom profile v prevádzke ani jeden úsek. Vodiči môžu využívať len 17,5 kilometra cesty v polovičnom profile. Ide o úseky Horná Štubňa, juh – Horná Štubňa, sever, Oravský Podzámok – Sedliacka Dubová a Tvrdošín – Trstená, sever.

Na strednom Slovensku sa v súčasnosti nachádza len rýchlostná cesta R1, ktorá sa začína v Trnave, križuje sa s diaľnicou D1 a pokračuje do Banskej Bystrice. Okrem toho vodiči môžu východne od Zvolena používať časť rýchlostnej R2 v úseku Pstruša – Kriváň a na rovnakej ceste existuje aj obchvat Žiaru nad Hronom.

Po výstavbe rýchlostnej cesty R3 by štát štvorprúdovkou spojil mestá Martin a Žiar nad Hronom. V tomto prípade však bude nutné prekonať aj náročný úsek pri Kremnici, kde sa počíta s výstavbou 1 030 metrov dlhého tunela Čertov vrch. Na druhej strane prepojenie Ružomberka s Banskou Bystricou si vyžiada výstavbu až dvoch tunelov s celkovou dĺžkou 4 774 metrov.

Ak by rýchlostná R3 dostala prednosť pred R1, nepotešilo by to mnohých vodičov jazdiacich medzi východnou a západnou časťou Slovenska. Dobudovanie R1 by vytvorilo lepšiu alternatívu spojenia medzi Bratislavou a Košicami, po ktorej by sa dala obísť časť diaľnice D1 vedúca okolo Žiliny.

V minulosti sa viedli diskusie o tom, či R1 spojiť s R3 popod horský priechod Šturec, alebo s D1 popod Donovaly. Nakoniec vyhral druhý variant. „Realizácia cesty popod Donovaly vychádza ako najvýhodnejšia, a teda tento variant by dával zmysel. V prípade, že by sa už budúca vláda rozhodla realizovať tento projekt, musela by naň nájsť financovanie. Dlhodobo hovorím, že toto je taký druhý najhorúcejší kandidát práve na PPP projekt. Potom sa začne celá procedúra environmentálneho posúdenia a ďalších fáz prípravy projektu,“ uviedol bývalý minister dopravy Ján Počiatek.

Štát však v súčasnosti nemá finančné prostriedky ani na dostavbu diaľnic D1 a D3. Všetky eurofondy z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 sú už rozdelené a ďalšie prísť nemusia. Z európskych peňazí postavíme už len 127 kilometrov diaľnic. Ide o dokončenie rozostavaných úsekov a v tomto roku by štát ešte mal rozostavať nové úseky – obchvat Prešova, úsek D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Okrem toho peniaze ostávajú na rýchlostnú cestu R2 v úseku Košice, Šaca – Košice, Oľšany.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...