Diaľnice musia ustúpiť. Pozrite sa, aké plány má Sieť

Reklama:

Najskôr rýchlostné cesty, potom diaľnice. Práve dobudovanie R2, R3, R4 a R7 majú podľa strany Sieť, ktorej nominant bude šéfovať ministerstvu dopravy, prednosť pred diaľnicami. Strana Sieť mala vo svojom programe, že „veľmi výrazne urýchli výstavbu rýchlostných ciest, najmä na Orave, Zemplíne, Gemeri a hornej Nitre“, a to už do dvoch rokov.

22. 03. 2016

Zdroj: Veronika Šoltinská, hnonline.sk

Reklama:

Radoslav Procházka na včerajšom brífingu vysvetľoval, že na Slovensku sú regióny, kde ľudia nepotrebujú diaľnice. „Cestnú infraštruktúru potrebujete rozvíjať tam, kde môžu vzniknúť nové pracovné miesta,“ povedal líder Siete.

Dobudujte konečne D1

Odborníci sa však zhodujú, že najprv treba preukázať, či sú rýchlostné cesty dôležitejšie než ostatné komunikácie na Slovensku, najmä diaľnice. „Sme jediná krajina z európskej dvadsaťosmičky, ktorá nemá prepojené svoje ekonomické sídla. Bratislavu s Košicami,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Napriek tomu, že o diaľnici do Košíc nebolo medzi prioritami novej vlády ani slovo, Procházka tvrdí, že ju dokončia ešte v tomto volebnom období. Ondrej Matej však pripomína, že výstavba diaľnice D1 nemusí byť bezproblémová. Na jej dokončenie chýba 700 miliónov eur, nehovoriac o tom, že tunel Branisko stále funguje len v režime jedného tubusu.

Expert Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného pripomína, že prednosť pred rýchlostnými cestami by okrem D1 mala dostať aj D3 na severe Slovenska. „Niektoré úseky D3 okolo Čadce alebo dostavba D1 okolo Žiliny sa už reálne ani nedajú zastaviť,“ poznamenal s tým, že stopnúť sa môžu nanajvýš niektoré verejné obstarávania na D3.

Finančné sci-fi

Práve diaľnice boli zadefinované ako hlavné priority minulej vlády. A ak sa postavia tie, nezostanú podľa experta financie na rýchlostné cesty. „Finančne to je bez šance. Keby sme to chceli všetko dobudovať, potrebovali by sme šesť miliárd. Nepočítame do toho už D4/R7.

Na eurofondoch a zo štátneho rozpočtu máme alokovaných 3,6 miliardy eur a v tom je aj dobudovanie D1, chýbajú nám teda 3 až 4 miliardy na rýchlostné cesty,“ hovorí Matej. Podľa neho musia politici povedať, či sa budú rýchlostné cesty stavať pomocou PPP projektov, alebo či sa budú zdroje hľadať inde. Ako ďalšiu možnosť financovania vidia odborníci štátne cestné dlhopisy pre fyzické a právnické osoby.

Národná diaľničná spoločnosť sa k výstavbe rýchlostných ciest zatiaľ nevyjadruje. Jej hovorkyňa Eva Žgravčáková povedala, že diaľničiari budú postupovať v zmysle programového vyhlásenia vlády. Skúpe na slovo bolo aj ministerstvo dopravy s tým, že na strategické otázky bude možné odpovedať až po spísaní dokumentu.

Priority v cestnej doprave podľa odborníkov

  • dobudovať D1
  • okamžite podpísať a začať stavať D4 – obchvat Bratislavy
  • dobudovať rozostavané úseky D3
  • potiahnuť R7 do Lučenca
  • skompletizovať R4
  • vybrať si jeden z dvoch variantov pri prepojení sever – juh na strednom Slovensku: rozhodnúť sa buď pre R1 (Banská Bystrica – Ružomberok), alebo paralelnú cestu R3 (Žiar nad Hronom – Martin), ale nie pre oba varianty

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...