Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť do roku 2017

Reklama:

Na spojenie Košíc s Bratislavou si bude treba pár rokov počkať. Minister dopravy Ján Figeľ hovorí o realistickom pláne výstavby diaľnic.

25. 05. 2011

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - Súvislá diaľnica naprieč Slovenskom by mala byť najneskôr v roku 2017. Takéto plány ohlásil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie, že pri obmedzenom množstve zdrojov vo verejných financiách sme schopní postaviť všetko a vo veľmi krátkom čase. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal.

Tunel brzdí

Do roku 2014 sa má podľa Figeľa postaviť zhruba 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Rozostavať sa majú ďalšie úseky v celkovej dĺžke asi 250 kilometrov.

Financovanie

  • z fondov EÚ na programovacie obdobie 2007 – 2013,
  • z eurofondov na roky 2014 až 2020,
  • zo štátneho rozpočtu,
  • z elektronického mýta a diaľničných známok,
  • z úverov Európskej investičnej banky
  • z verejno­súkromného partnerstva (PPP).

Zdroj: ministerstvo dopravyKompletnú D1 odďaľuje drahý tunel Višňové, ktorý sa má stavať asi 5 rokov.

Dokopy ide o investície za vyše 3 miliardy eur. Minister tvrdí, že po súťažiach budú ceny zrejme vyzerať nižšie.

Financie chce nájsť v rozpočte či Európskej investičnej banke, ale najmä v eurofondoch. „Najlacnejšie zdroje sú eurofondy,“ zdôraznil.

Na financovanie diaľnic z eurofondov chce využiť rovno dve programové obdobia, počas ktorých sa európske peniaze prideľujú krajinám.

To najbližšie sa začína v roku 2014. Napríklad tunel Višňové by sa mohol platiť za štátne či cez úver, a potom neskôr by sa dal preplatiť únii, píše ministerstvo v plánoch.

R1 nie je alternatíva

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že Figeľove plány sú realistické.

„Závisí to od toho, či sa podarí navýšiť plánované zdroje z rozpočtu, a ďalšia vec je, či sa podarí zrealizovať úvery od Európskej investičnej banky.“

Ocenil, že sa ustúpilo z dvojnásobných plánov na spojenie slovenských metropol. Ešte v septembri totiž rezort predpokladal, že na budúci rok bude stavať chýbajúce články R1 po Ružomberok. Tam by sa rýchlostná cesta napojila na diaľnicu. Palčák to nepokladá za dobré riešenie.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) kritizoval Figeľa za to, že koná pomaly. „Trestuhodná strata času v príprave sa vypomstí teraz v realizácii,“ povedal.

Figeľ  hovoril aj o postupnej výstavbe ďalších ciest. Napríklad obchvat Bratislavy sa začne stavať v roku 2014 a zaplatiť sa má cez verejno–súkromné partnerstvo (PPP). Podobne je to s rýchlostnou cestou R7.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...