Diaľnica na Trnavu sa môže rozšíriť na osem pruhov

Reklama:

Pracovná skupina odporučila rozšíriť diaľnicu o ďalší pruh. Definitívne riešenie povie minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

26. 10. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Vodiči z Bratislavy do Trnavy zrejme budú jazdiť po viac pruhoch ako dnes. Diaľnica, ktorá vedie z hlavného mesta na Trnavu, sa môže rozšíriť. Diaľnica D1 medzi Bratislavou a križovatkou Blatné by mala dostať jeden pruh navyše.

Takýto postup odporučila NDS pracovná skupina. Úsek medzi Bratislavou a Blatným podľa nej môže dostať až osem pruhov. Dnes má tento úsek diaľnice šesť pruhov.

O záveroch pracovnej skupiny v stredu podvečer informovala Národná diaľničná spoločnosť. Tá posudzovala ako vyriešiť dopravnú situáciu na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

„Pracovná skupina sa plne stotožňuje s navrhovanou rekonštrukciou diaľnice D1 na osem pruh v úseku Bratislava – križovatka Blatné a na šesť pruh v úseku križovatka Blatné – Trnava s odstavnými pruhmi,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Ďalší postup

NDS teraz spracuje termíny výstavby, ako bude rekonštrukcia diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou vyzerať. Urobiť tak má do konca decembra. Národná diaľničná spoločnosť by podľa pracovnej skupiny mala spracovať podrobný projekt organizácie dopravy počas výstavby jednotlivých etáp na diaľnici vrátane výstavby križovatky diaľnice D4 a D1 do konca októbra 2017.

„Vzhľadom na súčasné nevyhovujúce šírkové usporiadanie D1, ktoré obmedzuje užívanie D1 Bratislava – Trnava na požadovanej funkčnej úrovni, je podľa komisie nevyhnutné rekonštruovať D1 Bratislava – Trnava do konca novembra 2020,“ vraví Žgravčáková.

Súčasťou rekonštrukcie diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou je aj výstavba križovatky Triblavina. Tú pre NDS stavia rakúsky Porr za približne 24 miliónov eur. Rakúšania sa majú spolu so španielskou spoločnosťou Cintra podieľať aj na výstavbe obchvatu Bratislavy a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu.

Bývalé vedenie NDS na čele s Milanom Gajdošom začalo túto križovatku postupne prekresľovať. Pôvodnú koncepciu, ktorá hovorila o rozšírení diaľnice na šesť pruhov s kolektormi, zamietlo, pričom chcelo diaľnicu postaviť na osem pruhov.

Proti tomuto riešeniu sa spustila vlna kritiky. Okolité obce sa báli negatívnych následkov. Zmenou riešenia sa vraciame o niekoľko rokov späť, vravela začiatkom marca hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová. Dnes NDS Triblavinu postaví tak, ktorý zabezpečí podmienky pre výstavbu križovatky diaľnice D4 a diaľnice D1 bez akýchkoľvek obmedzení.

Pôvodný zámer, ktorý hovoril o šiestich pruhoch a kolektoroch, by bol príliš drahý. „Predpokladaná úspora z nového technického riešenia na celom úseku Bratislava – Senec je 35 miliónov eur," vravel začiatkom marca vtedajší šéf NDS Milan Gajdoš.

Okrem toho nové technické riešenie dokáže podľa neho oveľa lepšie preusporiadať dopravu prichádzajúcu z novej diaľnice D4 a z existujúcich ciest z Bratislavy.

Ako sa napoja obce?

NDS sľubuje, že po dostavaní bratislavského obchvatu D4 a rozšírení diaľnice D1 pribudnú priamo na severnom výjazde z Bratislavy štyri nové diaľničné zjazdy, ktorými sa motoristi priamo napoja na diaľničný obchvat.

Ide napríklad o križovatku Rača, Čierna Voda a dve križovatky neďaleko Ivánky pri Dunaji. Medzi Bratislavou a zjazdom na Voderady, kde doteraz mohli vodiči schádzať a vychádzať na diaľnicu D1 iba pri Senci, pribudne križovatka Triblavina a križovatka Blatné, sľubuje NDS.

„Obyvatelia Čiernej Vody sa na diaľnicu napoja na križovatke Čierna Voda. Vajnory sa rovnako napoja na diaľnicu v križovatke Čierna Voda. Táto mimoúrovňová križovatka bude od Čiernej Vody a Vajnor vzdialená len niekoľko sto metrov. Obyvatelia Ivanky pri Dunaji sa na diaľnicu napoja na zjazde Ivanka, západ," doplnila Žgravčáková.

Vzdialenosť medzi križovatkou diaľnic D1 a D4 a križovatkou Triblavina je krátka. Ide o približne 1,8 kilometra, čo podľa NDS vodič pri rýchlosti 100 kilometrov za hodinu prejde za jednu minútu.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...