Diaľnica D1 môže byť v roku 2019. Alebo 2024

Reklama:

Najdhší tunel začnú stavať neskôr, ale termín dostavby neposunuli. Stavbu hlavného ťahu môže blokovať aj kartelová dohoda.

18. 03. 2014

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

BRATISLAVA. Pred pol rokom rátala Národná diaľničná spoločnosť s tým, že dva úseky D1 v okolí Žiliny, ktoré majú spolu takmer 25 kilometrov, rozostavia do konca roku 2013. Dnes je isté, že začala výstavbu iba jedného z nich.

Takto sa posúvajú termíny stavby diaľnic často. Napriek tomu Národná diaľničná spoločnosť niekoľko dní pred voľbou prezidenta ubezpečuje, že úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami bude v prevádzke v roku 2019.

Dôvody, prečo by ani tento plán štátu nemusel vyjsť, sú minimálne tri.

1. Kartel

Najvyšší súd rozhodol, že šesť firiem, medzi ktorými sú aj Skanska, Doprastav či Strabag, sa pred rokmi pri súťaži o stavbu cesty medzi Mengusovcami a Jánovcami dohadovali na tom, kto ponúkne akú cenu.

Národná diaľničná spoločnosť preto musí v tendroch, do ktorých sa tieto firmy prihlásili, čakať na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie. Má povedať, či vôbec môžu bojovať o štátne zákazky.

Takýmto prípadom je na D1 stavba žilinského úseku, na ktorom má stáť najdlhší tunel na Slovensku, Višňové.

Najlacnejší uchádzači o túto zákazku sú Skanska v konzorciu so Strabagom. Ponúkli cenu 338 miliónov eur, cenová ponuka druhého najlacnejšieho Doprastavu bola o 44 miliónov eur vyššia.

Národná diaľničná nevidí dôvody na to, aby sa tento rok nemohla začať výstavba tunela. Ak by sa ukázalo, že firmy z kartelu nemôžu súťažiť, vyberala by víťaza spomedzi ďalších uchádzačov.

V hre tak môže byť aj firma Dúha podnikateľa Miroslava Remetu, ktorý chcel kúpiť Novácke chemické závody. V tendri bola ponuka jeho firmy tretia najlacnejšia.

Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák si však myslí, že štát bude musieť súťažiť nanovo. Firmy totiž v tendri už dlho viazali peniaze vo forme zábezpeky.

Očakáva, že skôr nebudú súhlasiť s predĺžením lehoty, počas ktorej sú ich ponuky viazané a od tendra odskočia.

„Ak všetko pôjde hladko, mohol by sa štát dostať k stavbe tunela asi o šesť až osem mesiacov,“ hovorí Čermák.

Tunel Višňové sa má stavať 5,5 roka. Za posledný polrok už štát oddialil predpokladaný začiatok jeho výstavby z roku 2013 na rok 2014. Termín dostavby v roku 2018 však neposunul na neskôr.

2. Ochranári

Najväčším rizikom pri pohľade na termíny výstavby D1 je úsek medzi Turanmi a Hubovou. Tvrdí to Národná diaľničná spoločnosť.

Stále čaká na analýzu, či bude musieť túto diaľnicu preprojektovať. Ochranárom sa totiž nepáči, že štát chce cestu viesť krížom cez chránenú prírodu a nie radšej šetrnejším tunelom Korbeľka.

To by podľa diaľničiarov odsunulo stavbu tohto úseku o dva až tri roky. S týmto odhadom súhlasí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

Čermák si myslí, že tunelový variant cesty ju môže oddialiť aj o päť rokov.

3. Tunel Branisko

Štát neplánuje v dohľadnom čase postaviť druhú rúru tunela Branisko. Tvrdí, že v tejto lokalite nejazdí toľko áut, aby to bolo potrebné.

Kajánek s tým súhlasí, no upozorňuje, že keď sa tunel musí uzavrieť, alternatívna cesta kapacitne nevyhovuje.

Čermák to vidí tak, že ak sú štyri pruhy pred aj za tunelom, mal by mať aj tunel štyri jazdné pruhy.

Podrobne monitorujeme:

Kauzu Branisko polícia ukončila, Palacku ani iného politika neobvinili  

Nezáviďme si diaľnice  

Koniec sveta a diaľnica do Košíc  

Počiatek: Diaľnica do Košíc bude v roku 2018  

Obchvat Sabinova by mali postaviť do konca roka 2015  

S výstavbou rýchlocesty R5 sa začne až po 2014  

Diaľnicu D1 dokončia najskôr v roku 2018  

Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť do roku 2017  

Diaľnica spája Bratislavu s Prahou 30 rokov  

V roku 2014 súvislá diaľnica do Košíc nebude  

Fico: Banky sľúbili peniaze na päť severných úsekov diaľnice D1  

Diaľnicu dokončia o päť rokov, tunel zabezpečia do roka  

Nové diaľničné tunely do roku 2010 nebudú  

Ficov diaľničný sen sa stráca  

Trenčín a Prievidzu spojí cesta po roku 2017  

Vážny: Diaľnicu možno nestihneme v termíne  

Diaľnica do Poľska do roku 2014 podľa Fica nie je istá  

Vážny vyhral. Môže stavať na cudzom  

Kilometer diaľnice by mal výjsť na 119 miliónov  

Fico: Výstavbu diaľníc urýchlime za každú cenu  

Do konca roka 2010 má u nás pribudnúť 238 km diaľnic  

Súvislá diaľnica do Košíc za Fica nebude  

Diaľnica D1 a rýchlocesta R1 majú byť dokončené v roku 2012  

Tunely pri Žiline sprejazdnia v roku 2010  

Fico trvá na diaľnici do Košíc – rok 2010  

Diaľnica s Poľskom by mala byť do roku 2014  

Výstavba diaľnic sa podľa Vážneho od roku 2008 zrýchli  

Prokopovič: Čo sa stane, ak diaľnicu nestihnú dostavať? Nič.  

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...