Diaľnica cez Považskú Bystricu: kto má dôvod na oslavu?

Reklama:
13. 12. 2007

Zdroj: Juraj Smatana, SME

Dnes prišli do Považskej Bystrice poprední predstavitelia rezortu dopravy slávnostne otvoriť výstavbu diaľničného úseku, ktorý má viesť estakádovým variantom doslova ponad hlavy obyvateľov mesta. Zamyslime sa však, kto tu má vlastne dôvod na oslavu?

Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť určite nie. Projekt viazne už od roku 1996 a toto zdržanie už štátu pravdepodobne prinieslo väčšie finančné straty, než by znamenalo budovanie tunelového obchvatu Považskej Bystrice. Tunelový obchvat mesta mal vyššie stavebné náklady ako estakáda, ale za 10 rokov právnych ťahaníc sa ukázalo, že navrhovať diaľnicu cez husto osídlenú oblasť môže byť väčšia drina, než kopať tunel do skaly. Kvapkou horkosti do slávnostného pohára je aj skutočnosť, že Európska komisia im vrátila na prepracovanie žiadosť o grant, za ktorý sa mala stavať časť tohto úseku. Takže od poklepania kameňa po prestrihnutie pásky to nemusí trvať len tie sľubované dva roky.

Súčasné vedenie mesta Považská Bystrica tiež jasať nemôže. Zdedilo kauzu od predchádzajúcej garnitúry v stave, kedy sa už samotné trasovanie diaľnice prakticky nedalo ovplyvniť. Musia dohrať zúfalú „hru na kompenzácie", ktorú diaľničiari dokázali nanútiť predchádzajúcemu primátorovi Ľubošovi Lackovičovi. Nezostáva im nič iné, než drankať od štátu aspoň nejaké odškodnenie za prijatie environmentálne neprijateľného mestského variantu. Pritom môžu byť kedykoľvek obvinení, že svojimi požiadavkami na investovanie do miestnych komunikácií spomaľujú výstavbu vytúženej diaľnice...

Naše občianske združenia, ktoré od začiatku protestovali proti mestskej estakáde a žiadali tunelový obchvat mesta, čiže rešpektovanie Záverečného stanoviska MŽP SR a zdravého rozumu, tiež nemajú žiadny dôvod na oslavu. Značná časť verejnosti podľahla mýtu, že diaľnicu dokázali na 10 rokov zablokovať dve občianske združenia. Bude pre nás len veľmi trpkým zadosťučinením, keď ľudia zažijú na vlastnej koži veci, pred ktorými sme varovali.

Tí, o ktorých by malo ísť najviac, obyvatelia Považskej Bystrice, utrpeli jasnú porážku. Diaľnica sa stavia pre mesto najhorším variantom, s 10 ročným oneskorením, a ešte aj bez sľubovaných kompenzácií. Najhoršie to odnesú ľudia zo štvrte Stred, ktorí budú obťažovaní hlukom a nečistotami zo staveniska. Pokles ceny bytov v blízkosti diaľnice je citeľný už teraz, a výmena okien v pásmach, kde bude prekročená hluková norma, je pre nich len úbohou náplasťou. Všetkých obyvateľov mesta sa dotknú dopravné komplikácie a uzávery počas výstavby. Veď stavba odstaví jednu z dvoch najfrekventovanejších križovatiek v meste. Dopravná situácia v meste sa nemá výraznejšie zlepšiť ani po spustení diaľnice do prevádzky, kvôli diaľničnému privádzaču Centrum sa v niektorých častiach mesta oproti súčasnému stavu dokonca údajne zhorší.

Zdanlivo by sa mohli radovať obyvatelia ostatných miest a obcí.

Veď dlhotrvajúci odpor „domorodcov" bol potlačený, štát na stavebných nákladoch ušetril miliardy, a vodiči po dokončení estakády za pár sekúnd prefrčia ponad mesto, ktoré bývalo synonymom dopravnej zápchy. Lenže netešte sa predčasne.

V ten istý týždeň, kedy bola spustená výstavba diaľnice ponad hlavy považskobystričanov, prijala národná rada zákon , ktorý v mene urýchlenia stavby diaľnic umožňuje nevídané ignorovanie vlastníckych práv. Buldozér, ktorý prevalcoval Považskú Bystricu, možno veľmi rýchlo uvidíte vo vlastnej záhrade.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...