„Čudná“ výstavba diaľnic

Reklama:
13. 10. 2013

Zdroj: Pavol Čižmárik, sme.sk

Výsledkom pokusu o rýchlenie tendrov na výstavbu diaľnic je, že ponuky na prvý z piatich úsekov boli zverejnené až sedem mesiacov po vyhlásení súťaží.

V týchto dňoch uplynuli neuveriteľné dva roky od vyhlásenia tendra na výstavbu diaľnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová bez toho, aby sa konečne začalo stavať.

Na mŕtvom bode stojí aj tender na úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala.

V oboch prípadoch ide ešte o súťaže vyhlásené za ministra Figeľa s ponúkanými cenami na úrovni menej ako polovice odhadu štátnej expertízy.

Súčasná vláda s ministrom dopravy Počiatkom je v tretine svojho mandátu a okrem obchvatu Žiaru nad Hronom nezačala stavať v podstate nič.

Ani cenovo uletený polprofil diaľnice D3 k poľskej hranici sa ešte nestavia, hoci tender už má svojho víťaza.

Je otázne, či príčinou odkladu sú podozrenia z kartelovej dohody, alebo financovateľnosť z eurofondov.

Jarné ministrove sľuby o multimiliardovom rozbehu výstavby, zdá sa, prikryje sneh a ďalšia stavebná sezóna tak získa prívlastok „čudná“, podobne ako tá vojna z jesene 1939.

Osobitnú pozornosť si zaslúži pätica tendrov, ktoré NDS vyhlásila v marci tohto roka.

Ide o úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D3 Strážov – Brodno, R2 Ruskovce – Pravotice (polprofil), R2 Zvolen – Pstruša a R2 Pstruša – Kriváň.

Nezdá sa  rozumné vyhlásiť súčasne päť tendrov postupom užšej súťaže, ak chceme urýchliť tendre a dosiahnuť rozumné ceny.

No nehodnoťme zvolenú stratégiu, ale počkajme si na jej výsledky. A tie prichádzajú.

Čo sme sa dozvedeli

Väčšina médií prekvapujúco odignorovala otváranie obálok s cenovými ponukami na prvý z úsekov (R2 Pstruša – Kriváň).

Čo sme sa teda dozvedeli? Napriek snahám o urýchlenie tendrovania boli ponuky na ešte len prvý z piatich úsekov zverejnené až po siedmich mesiacoch od vyhlásenia súťaží.

O akom urýchlení teda hovoríme? Po ďalšie, zaujímavá je vysúťažená cena. Porovnávanie ponuky uchádzača so štátnou expertízou hovorí o správnosti a výhodnosti ceny len málo.

Rovnako problematické je porovnávať ceny rôznych úsekov. Vedzme však, že ponuka konzorcia Strabag, Doprastav a Váhostav na papierovo lacnejšiu R2 dáva na kilometer dvojnásobnú cenu ako náročnejšie úseky D1 okolo Martina či na Spiši.

Tragickosť uvedených súvislostí zvýrazňuje fakt, že eurofondové hodinky tikajú. Programovacie obdobie 2007 - 2013 sa končí a otázkou sa zdá  len to, aký veľký to bude škandál.

Aj keby dnes začali stavať, do konca roka 2015 sa veľa stihnúť nedá.

Neschopnosť vyčerpať eurofondy vo všeobecnosti a na diaľnice zvlášť je trestuhodná a má potenciál zmeniť pozíciu Slovenska vo vzťahu k Európskej únii z čistého prijímateľa na čistého platcu.

Diaľnice za eurofondy sa ukazujú  ako oveľa väčší problém, najmä ak uvážime nielen hrozbu nevyčerpania, ale i hrozbu vracania dotácií po podozreniach z korupcie a predraženia.

Možno i v tom spočíva dôvod oživovania ducha PPP projektov, kde, na smolu občanov, majú diaľničné záujmové skupiny podstatne „voľnejšie“ ruky.

Vláda sa činí so štúdiami

V čom sa táto vláda naozaj činí, to sú súťaže na rôzne štúdie.

Znova sa porovnáva povrchový a tunelový variant v Malej Fatre, prepojenie severného a južného ťahu a pripravujú sa štúdie realizovateľnosti na takmer všetky zostávajúce úseky.

Napríklad D1 Košice – Ukrajina, D3 Žilina – Poľsko, R2 Trenčín – Nováky a Lučenec – Košice, R3 Zvolen – Šahy, R4 Prešov – Poľsko, R7 Nové Zámky – Lučenec a najnovšie už aj diskutabilná R1 Banská Bystrica – Ružomberok.

Tieto minitendre sa tešia pozornosti médií, akoby to bola hotová vec a zajtra nastúpili bagre.

Ako by si neuvedomovali, že až na mimoriadne lobistické výnimky býva od štúdie realizovateľnosti k reálnej výstavbe roky ďaleko.

Mediálna debata o trasovaní a prioritách je mlátením prázdnej slamy maskujúcim podstatné skutočnosti.

Za naťahovaním výstavby diaľnic treba vidieť najmä jej spolitizovanie. Čo výjazdové zasadanie vlády, to nové prísľuby a tlaky na zmenu priorít.

Nožnice medzi plánmi a sľubmi na mape a realitou sa tak roztvárajú. Ak sa má výstavba naozaj rozbehnúť, potrebuje sa zreálniť vo vzťahu k zdrojom a odpolitizovať.

Dlhodobo deklarovaná priorita vlád v podobe D1 má svoje dopravno-ekonomické rácio, no od priority k reálnej výstavbe je na Slovensku ďaleko.

Je aj úlohou médií pozorne sledovať nielen slamených panákov, ale to podstatné. Sedem prebiehajúcich tendrov na výstavbu diaľnic za stámilióny stojí za pozornosť.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...