Číslo na Fica a poľská arogancia. Financial Times píše, ako sme získali Jaguar

Reklama:

Fico využil, že britská automobilka Jaguar Land Rover nebola nadšená z toho, ako sebaisto vystupovali Poliaci. Predtým bolo Slovensko outsider.

17. 11. 2015

Zdroj: Adam Valček, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Kým britská automobilka Jaguar Land Rover v auguste oznámila, že svoj závod za asi 1,4 miliardy eur plánuje postaviť pri Nitre, za favorita v súťaži o túto investíciu bolo považované Poľsko

No práve túto prílišnú sebaistotu Poliakov využilo Slovensko a vláde stačilo iba pár týždňov, aby sem Britov zlákala.

Tak opisuje pozadie súťaže o novú automobilku The Financial Times (FT), ktorý doteraz neznáme podrobnosti o rokovaniach medzi Slovenskom a spoločnosťou Jaguar Land Rover zverejnil v utorok.

Zdroje FT: Jaguar bol z Poliakov sklamaný

Noviny opisujú, ako britská automobilka rozbehla v novembri 2014 Projekt Darwin – úvahy o novom závode vo východnej Európe, ktorý nakoniec uprednostnila pred výstavbou fabriky v Severnej Amerike.

O tri mesiace mal Jaguar už aj predstavu, kde by mohla nová továreň vyrásť, spomínalo sa Poľsko, Maďarsko alebo Česko. O Slovensku v tom čase manažéri britskej firmy neuvažovali.

Začiatkom tohto leta Maďarsko vypadlo a Poľsko sa stalo favoritom. Pracovníci Jaguaru si viackrát prišli obzrieť aj ponúkanú lokalitu – pri meste Jawor, asi 60 kilometrov od Wroclawi.

Poľská agentúra na podporu zahraničných investícií to vyhodnotila tak, že investícia je ich a informácie v tomto zmysle sa začali šíriť aj v médiách.

„Toľká arogancia a bezohľadnosť sa Jaguaru nepáčili,“ povedali pre The Financial Times mnohí ľudia, s ktorými sa jeho reportéri o pozadí investície bavili.

A v tom prišla Britom ponuka zo Slovenska, podľa novín to bolo začiatkom júna. „Za jediný mesiac sa Slovensko z outsidera stalo favoritom,“ píše The Financial Times.

Telefónne číslo na Fica

Samozrejme, nebolo to zadarmo. Jaguaru sme okrem dotácií ponúkli nepriamu podporu a kompletný servis okolo investície, keďže Smer prijal zákon o významných investíciách. Cezeň vie vláda zrýchliť vyvlastňovanie pôdy či vydanie stavebných povolení.

Slovenskí vyjednávači pritom prisľúbili podporu nielen automobilke, ale aj jej dodávateľom, ktorí sem prídu spolu s ňou.

Noviny opisujú aj to, ako sa v tom čase do rokovaní vložil premiér Robert Fico (Smer), hoci nebol súčasťou vyjednávacieho tímu.

Koncom júla sa zastavil v bratislavskom hoteli Grand Hotel River Park, kde bývali manažéri britskej automobilky a nechal im číslo na osobný mobil.

„Nebol súčasťou vyjednávacieho tímu, bolo to veľmi uvoľnené. Proste im povedal, že keby čokoľvek potrebovali (ohľadne investície), nech sa mu ozvú,“ cituje The Financial Times zdroj, ktorý bol zapojený do rokovaní.

Na ľudí z Jaguaru to zapôsobilo a postupne začali preferovať Slovensko pred Poľskom.

„Poľsko dalo veľmi dobrú ponuku, ale ich prístup bol chybný,“ povedal novinám človek z Jaguaru.

Zaujali ich aj zručnosti a doprava

Automobilka sa podľa vyjednávačov, s ktorými reportéri hovorili, veľmi nestarala, kde nový závod postaví. „Hľadali najlepšie riešenie,“ povedal ďalší človek o pozadí rokovaní.

Najkomplexnejší servis im ponúklo práve Slovensko. Iba to by na získanie investície nestačilo.

Jaguaru vyhovovala aj dopravná dostupnosť Slovenska a tiež vyškolení ľudia, ktorí už majú skúsenosť s výrobou luxusných vozidiel s hliníkovou karosériou.  Takéto autá totiž vyrába bratislavský Volkswagen.

„Slovákom nemusíte hovoriť, ako majú vyrábať autá v roku 2015,“ zhrnul znalosti slovenského automobilového priemyslu poradca Jaguaru.

Začiatkom augusta britská automobilka aj slovenská vláda oficiálne vyšli von so správou, že Jaguar chce svoj závod postaviť pri Nitre.

Preinvestovať plánuje 1,4 miliardy eur, z pásov továrne má vyjsť 300-tisíc áut ročne. Zamestnať chce asi tritisíc ľudí.

Investícia zatiaľ nie je celkom istá, čaká sa ešte na podpis investičnej zmluvy. Očakáva sa, že dokument sa podpíše do konca tohto roka.

Dotácie aj nepriama podpora

V zmluve sa bude podrobne písať o tom, akú podporu Jaguar na výstavbu závodu dostane. Zmluvu musí odobriť Európska komisia.

Celkový limit štátnej pomoci pre Jaguar je podľa pravidiel Európskej únie 129,3 milióna eur za predpokladu, že pri Nitre preinvestuje 1,4 miliardy eur.

To je limit iba na priame dotácie či daňové prázdniny. No Smer už stihol navrhnúť štyri opatrenia, ktoré Jaguaru pomôžu nepriamo.

Ministerstvo pôdohospodárstva presadilo, aby sa za premenu poľnohospodárskych orníc na stavebné pozemky neplatil špeciálny odvod.

Na administratívnej príprave pôdy pre Jaguar sa tak môže ušetriť odhadom 23 miliónov eur.

Privádzač aj rýchlejšie povolenie

Ministerstvo hospodárstva zmenilo pravidlá štátnej pomoci narýchlo tak, aby Jaguar mohol dostať nielen daňové prázdniny, ale napríklad aj dotácie na vytvorenie pracovných miest.

Ministerstvo dopravy a výstavby zas navrhlo zmenu v stavebnom zákone, vďaka ktorej obce v okolí Nitry nebudú musieť meniť svoje územné plány pre závod Jaguaru. Urýchli sa tak vydanie stavebného povolenia.

Štátna firma MH Invest zas v septembri oznámila, že za 10,4 milióna eur vybuduje nitrianskemu priemyselnému parku privádzač na rýchlostnú cestu z Trnavy do Banskej Bystrice.

Táto pomoc sa do limitu štátnej pomoci pre Jaguar nezarátava, keďže privádzač pomôže aj iným firmám a obyvateľom Nitry a okolitých obcí.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...