Číňania prekopú Nikarague kanál, ktorý má konkurovať Paname

Reklama:

„Zákon je jasný, keď hovorí, že čínska firma bude môcť požiadať o vyvlastnenie potrebnej pôdy, a tak zaplatiť iba katastrálnu cenu pozemku,“ povedal pre nikaragujský denník La Prensa jeden z jeho odporcov.

19. 06. 2013

Zdroj: Kristína Votrubová, sme.sk

Projekt 280-kilometrového prieplavu podľa prezidenta vyvedie krajinu z chudoby. Experti jeho efektívnosť spochybňujú.

Managua - Panamský prieplav spôsobil v čase svojho otvorenia v roku 1914 revolúciu.

Odvtedy sa však námorná doprava prudko zvýšila. Bežne kapitáni dopravných lodí čakajú na prejazd aj 12 dní.

Mnohé nákladné lode a tankery majú navyše rádovo väčšie rozmery ako tie, na ktoré bol projektovaný Panamský prieplav.

Situáciu chce využiť Nikaragua a pokúsi sa splniť si národný sen.

Dávny sen

Panamský prieplav postavili Spojené štáty za 375 miliónov dolárov. Je dlhý 77 km a za rok prepraví približne 14­-tisíc lodí.

Nikaragujský prieplav postaví čínska firma, plánovaný rozpočet je 40 miliárd dolárov. Odhadovaná dĺžka je 280 km.

Keď sa pripravovala výstavba prieplavu, ktorý by spojil oceány, v hre bola aj Nikaragua.

Nakoniec sa projekt pred 99 rokmi uskutočnil v Paname.

Minulý týždeň však nikaragujská vláda odhlasovala povolenia na výstavbu pre čínsku firmu. Tá dostane na starosť aj údržbu Veľkého nikaragujského prieplavu na päťdesiat rokov a, samozrejme, právo na zisk.

Medzi hlavných zástancov projektu patrí nikaragujský prezident Daniel Ortega. Považuje ho za istý zdroj rastu pre krajinu.

Ak by sa s výstavbou prieplavu začalo v roku 2014 podľa výpočtov prezidentovho kabinetu by malo už v ten rok HDP stúpnuť o 5 percent a v roku 2018 by sa malo dokonca zdvojnásobiť.

Cesta z chudoby?

Nikaragua je najchudobnejšou krajinou Strednej Ameriky. Cena plánovaného projektu sa odhaduje na 40 miliárd dolárov, čo je štvornásobok HDP krajiny.

Celá výstavba bude financovaná zo súkromných zdrojov.

Realizovať ju bude čínska firma HK Nicaragua Canal Development Investment Co., ktorá patrí podnikateľovi Wang Čungovi. Ten zaregistroval svoju firmu v Hongkongu len v auguste roku 2012.

Už v septembri sa podľa denníka Wall Street Journal stretol s nikaragujským prezidentom a podpísali vyhlásenie o porozumení. Hoci sa špekuluje o stykoch firmy s čínskou vládou, oficiálne Peking záujem neprejavil.

Obavy obyvateľov

Efektívnosť celého projektu je otázna. Mnohí odborníci tvrdia, že ďalší prieplav nie je potrebný, keďže Panamský práve prechádza rozširovacou rekonštrukciou.

Pochybnosti spôsobuje aj technologická náročnosť stavby.

Nikaragujský kanál bude širší a trikrát dlhší ako Panamský prieplav. Ani mnohí Nikaragujčania nevidia stavbu tak pozitívne ako Ortega. Zákon podľa nich Nikaraguu zbavuje suverenity.

„Zákon je jasný, keď hovorí, že čínska firma bude môcť požiadať o vyvlastnenie potrebnej pôdy, a tak zaplatiť iba katastrálnu cenu pozemku,“ povedal pre nikaragujský denník La Prensa jeden z jeho odporcov.

Problémom je aj to, že plánovaná trasa zahŕňa aj Nikaragujské jazero, ktoré je zdrojom pitnej vody pre Strednú Ameriku.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...