Chyby z postupu pri Kia by sa podľa MF nemali opakovať

Reklama:
16. 09. 2005

Zdroj: SITA

Bratislava - Situácia, ktorá nastala v súvislosti s budovaním závodov spoločností Kia Motors a Hyundai Mobis pri Žiline, by sa podľa Ministerstva financií v budúcnosti už nemala opakovať. Ako uviedol poradca ministra financií a zastupujúceho ministra hospodárstva Peter Papanek, vláda sa totiž z chýb, za ktorými podľa neho stojí predovšetkým zlé manažovanie projektu bývalým vedením rezortu hospodárstva, poučila a v budúcnosti sa ich chce vyvarovať. Kabinet sa pritom podľa Papanka aj na základe skúseností z investície Hyundai/Kia riadi, okrem už vypracovanej metodiky pre investičné stimuly, niekoľkými základnými princípmi. Prvým je lepší výber lokalít, ďalej je to uplatňovanie vyvlastňovania aj pre diaľnice, nepristupovanie na časovú tieseň zmluvných termínov a napokon zefektívnenie procesu vyvlastňovania.

Podľa poradcu ministra financií a hospodárstva už počas posledných mesiacov bolo zrejmé, že štátny rozpočet bude musieť vynaložiť na projekt Hyundai/Kia podstatne viac, ako sa pôvodne prezentovalo vláde. "Rozhodujúcim dôvodom zvýšenia realizačných nákladov na projekt je jeho zlá príprava, keď sa úsilie slovenských strán sústredilo na získanie investície, a nie aj na vytvorenie predpokladov pre splnenie záväzkov, ktoré boli zakomponované v návrhoch investičných zmlúv," dodal Papanek.

Dôkazom je podľa neho aj skutočnosť, že bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko nedokázal splniť riadny termín výkupu pozemkov v zmysle uznesenia vlády, keď termín na ukončenie výkupu bol stanovený na 31. augusta minulého roku. "Následne namiesto konania v zmysle uznesenia vlády začať vyvlastňovať, predkladal návrhy, ktoré boli pre vládu netransparentné a jednoznačne neakceptovateľné, ako zámeny pozemkov," uviedol Papanek.

Vláda tak podľa Papanka v súčasnosti pre významné investície preferuje ich umiestnenie v lokalitách, kde väčšinu pozemkov vlastní štát alebo spravuje zo zákona Slovenský pozemkový fond (SPF). "Ak je nevyhnutné vykúpiť pre dané lokality aj pozemky od súkromných vlastníkov, robí sa tak v dostatočnom predstihu alebo sa termíny naplánujú tak, aby sa v prípade neochoty predať pozemky za ich všeobecnú hodnotu mohlo spustiť vyvlastňovanie s dostatočnou časovou rezervou," uviedol poradca ministra. Takýto postup s vyvlastňovaním by mal pritom platiť, po zohľadnení schválených trás a podielov pozemkov štátu alebo SPF, aj pre diaľnice, čo umožňuje schválená novela stavebného zákona.

Pristúpenie na priskoré zmluvné termíny pri investícii Hyundai/Kia podľa Papanka bolo čiastočne vynútené aj zo strany investora. "Ten mal striktné predstavy o geopolitickej polohe lokality pre závod a o začiatku výroby na jeseň 2006, čo musela vláda pri rokovaní s investorom akceptovať, inak by riskovala stratu tejto investície," dodal. Z tohto dôvodu však nebolo možné investorovi prezentovať lokality, kde by bol nižší počet vlastníkov na úkor štátu alebo SPF.

V prípade Hyundai/Kia vláda vôbec prvýkrát pristúpila k vyvlastňovaniu pozemkov z titulu verejného záujmu definovaného významnou investíciou, čo prinieslo prvé praktické skúsenosti s takýmto typom vyvlastňovania. Zároveň sa ukázalo množstvo problémov a prekážok pri vyvlastňovaní v súvislosti s neexistenciou jednotnej metodiky ani na úrovni Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR, pričom sa spochybňovala významná investícia ako verejný záujem. "Účastníci podávali množstvo účelových námietok v konaní, čo vyústilo do potreby novely stavebného zákona, ktorá mala zrýchliť a zefektívniť tento proces," dodal Papanek.

Za dôležité pritom označil, že v súčasnosti už tieto skúsenosti existujú a vláda vie ako odhadnúť časové rámce pre obdobné investície alebo stavbu diaľnic. "Navyše, dnes už Slovenská republika nie je v takej subtílnej polohe voči investorom, pretože niekoľko obrovských strategických investorov už získala a nemusí ďalších získavať za každú cenu," konštatoval Papanek.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...