Chorvátsko: Oplatí sa zmeniť trasu do Chorvátska?

Reklama:

V Maďarsku pribudli ďalšie rýchlostné cesty. Zisťovali sme, ako ovplyvnia cestu na dovolenku.

25. 05. 2016

Zdroj: Michal Švančara, sme.sk

Cesta do Chorvátska je tradičným letným rituálom množstva slovenských turistov. Výber trasy do dovolenkovej destinácie samozrejme, závisí od toho, z ktorého kúta Slovenska dovolenkári štartujú.

My sme si počas reportážnej cesty zvolili kratšiu, ale pomalšiu alternatívu z Bratislavy cez Mosomagyarovár, Csornu, Szombathely, ďalej cez Slovinsko na Čakovec a chorvátsku diaľnicu smer Záhreb.

Túto, možno nie najobľúbenejšiu trasu, sme si vybrali zámerne, z dôvodu postupného vylepšovania infraštruktúry v Maďarsku. Dostavba štvorpruhovej rýchlostnej cesty M86 (E65) postupne zrýchľuje prejazd územím nášho južného suseda.

V porovnaní s minuloročným dovolenkovým obdobím však pribudlo iba 11 km novej cesty, vrátane obchvatu okolo mesta Csorna. V súčasnosti je v prevádzke 37,56 km úseku M86, ďalších 33,4 km sprevádzkujú Maďari až koncom roka, po dovolenkovej sezóne.

Celková dĺžka rýchlostnej cesty má dosiahnuť 101,46 km a prepojiť Mosomagyarovár a Szombathely. Kým nie je celá v plnej prevádzke, tak sa touto trasou neoplatí cestovať.

Výnimkou môže byť akurát prípad pomalšej rodinnej jazdy v menej exponovaných časoch. Aj mimo sezóny je tu cez deň pomerne hustá nákladná doprava.

Ak sa predsa len rozhodnete pre túto trasu, ušetríte pár eur za diaľničnú známku, pretože tento úsek zatiaľ nie je spoplatnený, ale po dostavbe sa to zmení. Pred jazdou si treba aktualizovať mapy v navigácii, ale ani to nezaručuje pri nových úsekoch ich aktuálnosť a treba sa viac spoliehať na inak dobré značenie nových ciest.

Asi najviac turistov využije pri ceste maďarské diaľnice. U našich susedov už roky funguje podobný systém platenia za spoplatnené cesty, ako spustila NDS tento rok u nás. Pri platbe za elektronickú diaľničnú známku treba nadiktovať EČV.

Cena za 10 dňovú známku sa pohybuje okolo 10 eur v závislosti od aktuálneho kurzu. Kúpite ju na pumpe, ale my odporúčame jej kúpu cez internet na stránke https://ematrica.nemzetiutdij.hu/. Vyhnete sa tak zbytočnému zdržaniu.

Nás o tom presvedčil ešte minuloročný zážitok, keď sme cestu do Chorvátska absolvovali v najsilnejšej sezóne na prelome júla a augusta.

Pumpa na slovenskej strane nebola predajným miestom pre maďarské známky. Ďalšia čerpacia stanica, situovaná až tesne pred diaľnicou, bola doslova zaplavená slovenskými autami a na kúpu známky sa čakalo aj viac ako pol hodinu v rade (o polnoci!).

Riskovanie pokuty a prejazd na najbližšie predajné miesto priamo na diaľnici dokáže čakanie skrátiť na minimum, ale nestojí za to. Kúpa cez internet vyžaduje iba krátku registráciu so zadaním emailu a hesla.

Prejazd Slovinskom nie je taký drahý ako pred rokmi. Okrem ročnej diaľničnej známky sú k dispozícii sedemdňové, aj mesačné za 15, resp. 30 eur. Kúpiť sa dajú hneď na hraničnom priechode Rédics - Dolga Vas a nalepiť ich treba na čelné sklo do ľavého horného rohu.

S dvojnásobným poplatkom za známku musia počítať vodiči väčších áut do 3,5 tony (napr. Citroen Jumper, Ford Transit), ktorých výška nad prednou nápravou presahuje 1,3 m. Ak sa chcete vyhnúť slovinskej diaľnici, je potrebné na kruhovom objazde, hneď za hraničným priechodom, odbočiť doľava.

V Chorvátsku sa diaľnici za normálnych okolností neoplatí vyhýbať. Na spôsobe platenia za mýto sa nič nezmenilo. Pri vstupe na diaľnicu treba prejsť cez mýtnu bránu a zobrať si lístok, ktorý odovzdáte pri platbe na ďalšej mýtnej bráne pri opustení diaľnice.

Platiť sa dá v hotovosti, domácou menou aj eurom, ale výdavok dostanete iba v kunách. Ďalšími možnosťami sú platobná karta a bezkontakný systém ENC. 

Ako funguje bezkontaktný systém ENC?

Na využitie ENC systému je potrebné zakúpiť si ENC prístroj, ktorý je potrebné namontovať na čelné sklo pod spätné zrkadlo tak, aby nezavadzalo vo výhľade. Pozor, problém môže nastať pri skle s UV ochranou.

V tomto prípade treba namontovať zariadenie na časť okna bez UV ochrany. V opačnom prípade nemusí zariadenie pracovať správne a spôsobíte si zbytočné nepríjemnosti. Cena prístroja je 122 kuna a minimálna čiastka na dobitie kreditu je 100 kuna.

Ušetriť sa dá pri nákupe zvýhodneného balíka (prístroj + kredit). Vtedy v závislosti od výberu konkrétneho balíka môžete ušetriť na cene prístroja až do 22 kuna. Prístroj môžete zakúpiť na predajných miestach zverejnených na adrese http://hac.hr/cestarina/prodaja-i-nadoplata.

Zvýhodnené balíky (prístroj + kredit) sú k dispozícii non-stop aj priamo na všetkých mýtnych bránach, spravovaných spoločnosťou Hrvatske Autoceste d.o.o.

Dobíjanie kreditu je možné nielen na spomínaných miestach, ale aj prostredníctvom SMS, alebo cez webový portál prostredníctvom platobnej karty. Použitie nového kreditu je možné po približne pol hodine, až hodine od zaplatenia.

V prípade bankového prevodu môžete využiť ENC až na druhý deň, cez víkend a prázdniny treba počítať s dvojdňovou lehotou. Aj keď sa to neodporúča, pri platení mýta prostredníctvom bezkontaktného systému môžete ísť do mínusu, ale iba jednou platbou.

Potom máte 30 dní na dobitie kreditu. Na využitie kreditu nie je žiadne časové obmedzenie a môžete ním pokojne platiť aj na ďalšej dovolenke o rok.

Hlavnými výhodami bezkontaktného systému sú zľava 21,74 percenta a menšie zdržanie na mýtnych bránach. Zľava je účtovaná pri dobíjaní kreditu. To znamená, že ak si objednáte kredit za 100 kuna, zaplatíte iba 78,26 kuna.

So šetrením času na mýtnych bránach to nemusí byť vždy až také ružové. Kolóna pred nimi siaha v exponovanom dovolenkovom čase aj niekoľko kilometrov na miesta, kde ešte nie je cesta rozdelená do pruhov pre jednotlivé mýtne brány.

Navyše v dovolenkovom období sa výhradný pruh ENC môže zmeniť na zmiešaný, a tak ľahko môžete stáť v rade za autami, ktoré platia hotovosťou, alebo kartou. Rovnako nám to potvrdila minuloročná skúsenosť, keď zriadenci riadiaci dopravu vyzývali všetky autá, aby využívali aj pruh inokedy vyhradený pre ENC.

Zatiaľ, čo my sme v období pred dovolenkami zažili voľné mýtne brány a prázdne diaľnice, letná realita bude iná. Zvlášť tento rok, keď sa očakáva v Chorvátsku zvýšený nápor dovolenkárov z dôvodu neistej bezpečnostnej situácie v mnohých známych letoviskách.

Prvé kolóny očakávame na mýtnych bránach na obchvate Záhrebu. Situáciu na cestách je však ťažko predpovedať vzhľadom na to, že dopravu ovplyvňuje množstvo faktorov a hlavne nehody je nemožné predvídať.

Znovu sa len môžeme oprieť o skúsenosti z minulého roka. Najväčšie kolóny predpokladáme okolo tunela Sveti Rok. Minulé leto sme na ňom zažili asi 40 km dlhú, na dvoch- troch miestach prerušenú kolónu.

Tiahla sa zhruba od úrovne obce Vrebac až pár km za tunel. Bolo to okolo šiestej hodiny večer, v čase keď sme sa v opačnom smere vracali z Chorvátska.

Univerzálne rady na obchádzanie dopravnej zápchy asi nie sú. Najlepším riešením je sledovať hustotu dopravy online. V tomto prípade môže pomôcť navigácia, ktorá zohľadňuje aj zdržanie na ceste a podľa toho vodičovi odporučí náhradnú trasu.

Dobrým pomocníkom je aj aplikácia HAK od Chorvátskeho autoklubu. Jej funkčnosť samozrejme, vyžaduje pripojenie na internet.

Vďaka nej si viete preveriť dopravnú situáciu, zavolať asistenčnú službu, nájsť najbližšiu benzínovú pumpu, porovnať ceny pohonných hmôt, zistiť, koľko vás bude stáť mýto, skontrolovať, či nemá doprava trajektami z nejakého dôvodu výluku a hlavne sa môžete prostredníctvom online kamier pozrieť, ako to v reálnom čase vyzerá na jednotlivých mýtnych bránach, hraničných priechodoch, ale napríklad aj v okolí spomínaného tunela Sveti Rok.

Vzhľadom na očakávaný zvýšený nápor na Chorvátsku cestnú sieť odporúčame vyraziť s väčšou časovou rezervou ako po minulé roky. Za zváženie stojí aj to, či sa oplatí riskovať vycestovanie bez dopredu zabezpečeného ubytovania.

V turisticky najsilnejšej časti sezóny bude ťažšie nájsť ubytovanie, zodpovedajúce vašim predstavám. Z hľadiska množstva dovolenkárov bude najhorším obdobím prelom mesiacov júl, august.

Asi nikoho neprekvapí informácia, že najlepšie je cestovať po chorvátskych cestách v utorok, stredu, alebo vo štvrtok. Najhoršia je sobota a úplne najťažší bude posledný júlový víkend. Pokiaľ je to aspoň trochu možné, vyhnite sa mu.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...