Chaos v parkovaní: Mesto zvažuje súdne odstúpenie od zmluvy!

Reklama:

Zatiaľ neprišlo ani euro, žiadajú garancie. Nový systém parkovania v Prešove je chaotický. Vyťahuje z ľudí čoraz viac peňazí, ktoré však neprúdia do mestskej kasy. Taký je názor väčšiny poslancov mestského zastupiteľstva (MsZ). Preto žiadajú radikálne riešenia.

02. 03. 2009

Zdroj: Michal Frank, Korzár

Prešov - Správou o plnení zmluvy medzi mestom a spoločnosťou Vinci Park Slovakia, s. r. o., sa zaoberal mestský parlament. Primátor Pavel Hagyari (NEKA) navrhol materiál stiahnuť zo zasadnutia MsZ z toho dôvodu, že sa v najbližšom čase chystá úprava zmluvy, ktorá mesto zvýhodní. Poslanci - opoziční i koaliční - však so stiahnutím návrhu nesúhlasili a zmluvu doslova rozniesli v zuboch.

Schválili obidva poslanecké návrhy

Správu o vyhodnotení ekonomickej efektívnosti plnenia koncesnej zmluvy MsZ vzalo na vedomie. Okrem toho prijalo aj dva doplňujúce návrhy. MsZ žiada prednostu mestského úradu, aby predložil "právnu analýzu možností podania zmluvy na súd z dôvodu jej zjavnej nevýhodnosti pre mesto Prešov". Tento návrh podal poslanec Juraj Hurný (SDKÚ). MsZ tiež žiada doplnok k zmluve "s garanciou minimálnej odmeny pre mesto vo výške 80-tisíc eur (cca 2,41 mil. Sk) ročne". Návrh podal poslanec Miroslav Benko (Smer). Obidva poslanecké návrhy MsZ odsúhlasilo.

Mesto zatiaľ príjem nemalo

Spoločnosť Vinci Park Slovakia spravuje v Prešove 856 parkovacích miest. Parkovací systém vybudovala bez finančnej spoluúčasti mesta. Na základe zmluvy má nárok na fixnú odmenu vo výške 730-tisíc korún (24 232 eur), ktorú si čerpá z tržieb vybraných za parkovné. Tržby za prvé mesiace sa však vyšplhali maximálne do výšky necelých 450-tisíc korún (15-tisíc eur). "Z predložených čísel v prílohách vyplýva narastajúci trend príjmov z parkovania, ktoré však počas doby skúšobnej prevádzky systému parkovania nedosahovali výšku zodpovedajúcu návratnosti doteraz vykonanej investície (cca 10 miliónov Sk/332-tisíc eur - pozn. red.), teda nedosahovali výšku fixnej odmeny poskytovateľa služby. Vzhľadom na túto skutočnosť za päť mesiacov prevádzky parkovacieho systému mesto nemalo žiaden príjem z koncesnej zmluvy za služby," uvádza v predloženej správe vedúca odboru mestského majetku Daniela Špačková.

Neplatičov je 40 percent

Zároveň však vedúca odboru v správe tvrdí, že miera rešpektovanosti nového systému je 60 percent. Nad dodržiavaním platenia za parkovanie dohliada mestská polícia (MsP). Podľa Špačkovej však počas skúšobnej doby MsP "riešila platobnú nedisciplinovanosť len dohovorom, prípadne minimálnou výškou pokuty". Od februára už začala MsP neplatičov natvrdo pokutovať.

V minulom roku malo mesto 450 parkovacích miest, ktoré prevádzkovala MsP. Tržby do mestského rozpočtu predstavovali sumu 2,47 milióna Sk (82-tisíc eur), čistý zisk (po odrátaní nákladov) bol asi milión korún (33,2-tisíc eur).

Zníženie parkovného nehrozí

Problémom koncesnej zmluvy podľa poslancov je, že mesto nemá garantovaný príjem (zmeniť to má tento mesiac nový dodatok), ale aj to, že mesto nemôže narábať s cenou za parkovné. Bez súhlasu Vinci Parku totiž nemôže MsZ znížiť cenu za výber parkovného.

"Cenník je možné meniť len so súhlasom oboch zmluvných strán... My sme tým pádom nesvojprávni, lebo nemôžeme znížiť cenu na 20 korún (0,66 eura), ako je v Bratislave," povedal podpredseda opozičného klubu KDH, SDKÚ-DS Juraj Hurný, ktorý zmluvu označil za "absurdnú".

Podpredseda koaličného klubu Smer-SD, ĽS-HZDS, SNS, SF Anton Bidovský prirovnal situáciu k Titanicu, ktorý sa potápa a na horných palubách sa tancuje. "Nevdojak mi napadla otázka: Qui bono? V čí prospech? V prospech mesta Prešov to nie je. Objavilo sa to ako meteorit, nerokovali o tom výbory mestských častí, mestská rada, ani zastupiteľstvo. Čísla hovoria jasne," uviedol A. Bidovský a poukázal aj na to, že parkovacie automaty sú majetkom spoločnosti, ktorá si ich "môže kedykoľvek demontovať". Zdôraznil tiež, že rozšírený počet parkovacích miest zo 450 na 856 bol umelý a na niektorých miestach v rozpore s cestným zákonom.

Čo poslancom prekáža

  • Stanislav Kahanec (KDH): "Prečo nie je dohodnutý systém, aby sa tržby delili na percentá? Táto zmluva vôbec nemala byť uzavretá, spôsobuje len problémy..."
  • Stanislav Goban (KDH): "Trochu kupeckých počtov. Ak malo mesto v roku 2007 pri 450 parkovacích miestach príjem 2 a pol milióna korún, pri takmer dvojnásobnom počte miest by mohol byť príjem 5 miliónov... A za tento rok chceme od občanov vybrať 15 miliónov korún."
  • Miroslav Benko (Smer): "Naplánovaná suma peňazí sa nevyberie, ani keby neviem čo bolo. Takže mesto nikdy nezíska nič.
  • Jozef Kislík (KDH): "Chcem požiadať aj o predloženie správy o odťahovej službe. Mám informácie, že táto spoločnosť, v spolupráci s mestskou políciou, má tichú dohodu, že denne musí byť odtiahnutých minimálne 10 áut, aby ekonomika firmy fungovala. Čo je pre občanov mesta úbohé."

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...