Cesty s betónovým povrchom šetria pohonné látky

Reklama:

Česká D1-ka nie je dobrým príkladom kvalitnej betónovej cesty. Nové betónky dokážu šetriť palivo a sú lacnejšie na údržbu.

26. 02. 2013

Zdroj: Tomáš Novotný, sme.sk

Na Slovensku nenájdete veľa ciest, ktoré by mali povrch pokrytý namiesto asfaltu betónom. Mnohí si pri predstave betónovej cesty predstavia českú diaľnicu D1. Jazda po nej nie je veľmi príjemná.

Niektorí poznajú staré "betónky" medzi Sencom a Sládkovičovom a medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou. Podobne, ako na českej D1-ke, aj tieto cesty dokážu preveriť tlmiče každého auta.

Peter Robl zo Zväzu výrobcov cementu vysvetlil, že tieto cesty boli postavené pred niekoľkými desiatkami rokov starými technológiami. Jazda po nových betónových cestách prinášajú podľa neho úplne iný zážitok.

Ak jazdíte cez tunel Sitina, alebo po Rakúskej diaľnici medzi hraničným priechodom pri Bratislave a diaľničným ťahom medzi Viedňou a Budapešťou, vaše vozidlo ide po betóne. To, že nejdete po asfalte, ani nezbadáte.

"Česká D1-ka je robená starou technológiou. Stavali ju v 70-tych rokoch minulého storočia. Betónové priečky sa spájali iba priečne. Medzi betónové dosky sa vkladajú elementy, ktoré ich spájajú a nedovoľujú im, aby vyskočila jedna nad druhú. Ale nespájali sa pozdĺžne, čo sa dnes robí bežne. To podložie pod betónom samozrejme nejakým spôsobom pracuje a pokiaľ dve dosky nie sú spojené, jedna môže vplyvom podložia klesnúť, ďalšia zostane v pôvodnej výške a tak vzniká efekt „drncania“," vysvetlil Robl.

Na betónových cestách nehrozí aquaplaning

Betónové vozovky sú pre vodiča bezpečnejšie, myslí si Robl. Majú svetlejší povrch, ako asfalt a je tam lepšia viditeľnosť v noci a za dažďa.
V noci vidno autá na svetlejšom povrchu lepšie ako na tmavom povrchu. "Cez deň nie je tmavý asfalt problém. No v noci, ak ešte začne pršať, naozaj ťažko na tej ceste čokoľvek vidieť. Jazdíte akoby po takom tmavom vankúši," povedal Robl.

Cesty s betónovým povrchom majú podľa Robla lepšiu rovinatosť, takže sa tam nevyskytuje problém aqauplaningu. Dokonca majú nižší valivý odpor, takže prispievajú k zníženiu spotreby paliva.

Jazda na betóne šetrí pohonné látky

Valivý odpor je závislý od tuhosti povrchu. "Predstavte si, že jazdíte v pudingu alebo v piesku, tam je valivý odpor veľmi vysoký. Čím je povrch tvrdší, tým je valivý odpor menší. A asfalt je mäkší ako betón. Úspory na palive pri nákladnej doprave sa pohybuje medzi 5 až 10 percentami. Je to významné aj z hľadiska emisií CO2," upozornil Robl.

Povrchu betónových ciest sa upravuje tak, aby sa zlepšili brzdné vlastnosti vozidiel. Najviac používanou metódou je vymývania kameniva. Vrchná vrstva betónu sa vymýva ešte predtým, než sa nechá zatvrdnúť.

Jazdí sa teda v podstate po štrku. To ale vodič nevidí. Štrk vystupuje nad povrch len niekoľko milimetrov. To ale stačí na to, aby autá dokázali na vozovke bezpečne brzdiť.

Životnosť sa pohybuje v desiatkach rokov

Betónové vozovky majú podľa Robla veľmi dlhú životnosť. Upozornil, že bežne sú v prevádzke vozovky s cementobetónovým povrchom aj 40 rokov a za ten čas na nich bola urobená jedna generálna oprava.

Väčšinou sa len musia sanovať spoje betónových platní. Samotný povrch ale býva v zásade väčšinou v poriadku.

Preto sa Cementobetónové povrchy oplatia najmä na miestach s vysokou intenzitou dopravy, najmä nákladnej.

Na betónových cestách sa netvoria koľaje alebo výtlky

"Aj asfalt má svoje výhody a patrí na cesty, to je nespochybniteľné. Jeho nevýhodou je ale podliehanie poveternostným vplyvom. V zásade nejakých každých 7 rokov treba vymeniť asfalt," dodal  Robl.

Betón nepraská, netvoria sa na ňom "bubliny", koľaje, či ryhy. Keď na jeho povrchu niekoľkokrát zamrzne voda a roztopí sa, nevzniknú výtlky.

Výnimočne sa diery v betónovej ceste môžu objaviť, vtedy je to ale najčastejšie dôsledok výstavby cesty. Aj to sa však dá opraviť rýchlo.

"Jedna z obáv je, že normálny betón tuhne 28 dní a aj keď opravy sú menej časté, trvajú strašne dlho. Kedysi bol 24-hodinový betón, dnes sú aj dvoj-trojhodinové betóny. Za tri hodiny zatvrdne a môžete po ňom jazdiť."
Pri bežnej prevádzke ale podľa Robla neexistuje nič, čo by betón mohlo poškodiť výrazným spôsobom. Podmienkou ale je, aby bola postavená na kvalitnom podloží. Tam, kde sú vysoké násypy, je vhodnejší asfaltový povrch. Betón je tuhý a pri dosadaní podložia by sa betónová platňa mohla zlomiť.

"Betónky" sú lacnejšie na údržbu ako asfaltové cesty

Cesty s betónovou vozovkou si vyžadujú menej údržby a opráv. Rodl zdôraznil, že to má pozitívny vplyv na verejné financie. "Úspora je na úrovni 40 až 60 percent z hľadiska celej životnosti v porovnaní s asfaltovými vozovkami, ktoré sú využívané intenzívne."

Ako je to ale s cenou výstavby betónových ciest v porovnaní s asfaltovými na Slovensku, Rodl nevedel povedať. Cena bude podľa neho závislá predovšetkým od toho, aký dopyt bude po cestách s betónom na povrchu.

Napríklad, v Rakúsku v súčasnosti stojí budovanie betónových a asfaltových diaľnic približne rovnako, v Kanade sú dokonca betónové diaľnice lacnejšie na postavenie. Rozdiel je závislý od ceny asfaltu a tá sa zas odvíja od ceny ropy.
Skúsenosti z Rakúska však ukazujú, že konkurencia medzi firmami ponúkajúcimi asfaltový povrch a betónový povrch diaľnic dokáže stlačiť náklady na stavbu diaľnic.

Na Slovensku nepoznáme porovnanie ceny výstavby betónových a asfaltových diaľnic, keďže u nás sa betónové diaľnice bežne nestavajú.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...