Cesty a parkoviská sú dlhoročným začarovaným kruhom

Reklama:

Podľa viceprimátora Lacu sa najviac diskutovalo o probléme Nábrežnej komunikácie, Tehelnej a lokalite pri Mestskej hale. "Treba nájsť rozumný kompromis," konštatoval Laca, ktorý poznamenal, že na papieri je situácia riešená, ale reálne nemá Prešov nič. "Keď sa dorieši Považská, budeme najhorší na Slovensku," dodal na margo toho, že stavby ciest nepokračujú.

23. 04. 2005

Zdroj: Michal Frank, Korzár

Prešov - Mestská rada vzala na vedomie zmeny a doplnky k Územnému plánu sídelného útvaru Prešov. Zároveň však ešte uložila hlavnému architektovi pokračovať v rokovaniach o neakceptovaných pripomienkach zo strany občanov. Konečné slovo pri rozhodovaní o zmenách a doplnkoch územného plánu bude mať mestské zastupiteľstvo. Podľa radného Jozefa Kužmu zastupiteľstvo musí na seba prevziať bremeno zodpovednosti.

"Osobne som presvedčený, že aj keď k nejakým sporom dôjde, ale musí zvíťaziť zdravý rozum," uviedol J. Kužma a dodal, že "niektorí občania majú predstavu, že budú bývať v meste, kde budú mať pokoj ako v lese, a zároveň sa do piatich minúť pešo dostanú všade, ku miestam občianskej vybavenosti". Ako zdôraznil, rozvoj mesta je pre spory s občanmi zabrzdený. "Prešov ako krajské mesto je jedno z posledných, ktoré nemá vonkajší, ani vnútorný okruh," povedal na margo chýbajúcej cestnej infraštruktúry.

Podľa viceprimátora Lacu sa najviac diskutovalo o probléme Nábrežnej komunikácie, Tehelnej a lokalite pri Mestskej hale. "Treba nájsť rozumný kompromis," konštatoval Laca, ktorý poznamenal, že na papieri je situácia riešená, ale reálne nemá Prešov nič. "Keď sa dorieši Považská, budeme najhorší na Slovensku," dodal na margo toho, že stavby ciest nepokračujú.

Radní sa zaoberali ďalším materiálom predloženým hlavným architektom, návrhom koncepcie statickej dopravy (parkovacích miest). "Kolega Balún to povedal presne, bez toho, aby bola vyriešená dynamická doprava, nemôže byť riešená ani statická," upozornil Jozef Kužma na nedobudované mestské okruhy (prvý Vajanského - Urbánková a druhý Nábrežná - K2). "Statická doprava je na papieri riešená dobre. Uvažuje sa s vybudovaním záchytných, viacúrovňových parkovísk, tie sa však nevybudovali, a mesto predalo pozemky," zdôraznil Kužma.

Podľa jeho slov vzniká začarovaný kruh. Jedným z riešení by mohla byť výstavba parkovísk ako mestských verejnoprospešných stavieb, respektíve by firmy, ktoré by parkoviská naozaj stavali, mohli mať odpustené mestské dane. Ďalšia vec je spoplatňovanie parkovísk. Podľa Kužmu by napríklad parkovné pri pošte mohlo byť odstupňované. Krátke státie, do 15 minút, by mohlo byť zdarma, do 30 minút by mohlo stáť 15 a do hodiny 60 korún, aby sme "odstraňovali dlhodobé parkovanie". Ako zdôraznil, zmluvy s nájomníkmi parkovísk končia, mesto by malo vypísať verejnú súťaž.

"Nie je to prvý materiál takéhoto typu prerokovávaný orgánmi mesta. Je to vážny problém," pridal sa Milan Laca, ktorý upozornil, že parkovacie miesta v meste sú poloprázdne: "Centrálna mestská zóna je vážny problém. Je to typicky slovenské riešenie, čo nestojí nič, to využijeme. Máme viac než 1 500 parkovacích miest, ale na parkoviskách v centrálnej mestskej zóne nájdete bohatý priestor na zaparkovanie auta. A keď sa prejdete po Jarkovej či Slovenskej ulici, nalepené je tam na ceste auto na aute, tak, že je to neúnosné."

Keď sa mesto chcelo zbaviť áut na danom území a zdvihlo parkovné, tak ho podľa Lacu okamžite zdvihli aj nájomcovia parkovísk a žiadaný efekt sa nedostavil.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...