Cestu R1 chce najlacnejšie postaviť konzorcium Strabag a Porr

Reklama:
18. 11. 2008

Zdroj: SITA

Bratislava - Najnižšiu cenu za výstavbu a prevádzkovanie troch úsekov cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami ponúklo konzorcium rakúskych firiem Strabag a Porr. V tendri na druhý balík projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) konzorcium odovzdalo ponuku vo výške 1,383 mld. eur (41,66 mld. Sk). Ďalej nasledovala francúzsko-holandská dvojica Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V. s ponukou 1,503 mld. eur (45,28 mld. Sk) a združenie vedené španielskou firmou Obrascón Huarte Laín s navrhovanou cenou 1,616 mld. eur (48,68 mld. Sk). Najvyššiu ponuku znejúcu na 1,838 mld. eur (55,37 mld. Sk) odovzdala šesťčlenná skupina vedená francúzskym Bouygues Travaux Publics, ktorej členmi sú aj Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-Sk, a.s. Žilina. Písomne podložené informácie agentúre SITA poskytol zdroj blízky Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT).

Ponuky odovzdali konzorciá 12. novembra a podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by do týždňa od tohto dátumu mala komisia posúdiť, či spĺňajú všetky podmienky. Komisia má zároveň rozhodnúť, či budú posudzované všetky ponuky, alebo niektoré vylúči. Víťaz tendra by mal byť známy približne o ďalších desať dní až dva týždne. V prípade, že revízne postupy nepotrvajú dlhšie ako mesiac, koncesná zmluva na druhý balík PPP na R1 by mohla byť podľa Vážneho podpísaná v januári 2009. O projekte napokon ešte rozhodne vláda a uchádzači musia zabezpečiť finančné splnenie svojich ponúk. Tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali byť podľa ministra odovzdané do užívania v polovici roku 2010.

Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady pôvodne predstavovali 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. Tie by sa podľa minulotýždňového vyjadrenia ministra Vážneho nemali zvýšiť, avšak celkové investičné náklady by mali byť vyššie zhruba o 55 % až 75 %. "Neviem to posúdiť v súvislosti so súčasnou finančnou krízou," dodal Vážny s tým, že to bude závisieť aj od podmienok bánk. "Pomer financovania nebude, ako sme všetci očakávali, 5 % v dodávateľskej časti konzorcií a 95 % v bankovej. Čiže tento pomer bude iný. Zatiaľ neviem, aký. Odhadujem, že z 25 % až 30 % sa budú musieť na celých projektoch podieľať dodávateľské konzorciá aj so svojimi zdrojmi," predpokladá Vážny. Štát podľa ministra dopravy začne splácať náklady na výstavbu diaľnic zo súkromných zdrojov cez PPP projekty až po odovzdaní postavených úsekov do užívania. Štát musí posúdiť, či ročná platba bude v súlade s potrebami.

V súvislosti s druhým balíkom PPP v pondelok 17. novembra premiér Robert Fico vyslovil nádej, že medzi štyrmi nedávno predloženými ponukami je ponuka, obsahujúca reálnu bankovú záruku. Premiér však zároveň prejavil obavy nad zabezpečením 2 mld. eur (60,25 mld. Sk) na výstavbu vybraných úsekov diaľnice D1 zo súkromných zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ide o prvý z troch diaľničných balíkov PPP projektov. Všetky konzorciá, ktoré majú záujem túto diaľnicu stavať, podľa Fica tvrdia, že v súčasnej finančnej kríze je prakticky nemožné naraz získať takúto veľkú sumu prostriedkov.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...