Čerstvý závan do tmavých tunelov

Reklama:

Minister dopravy prišiel s viacerými dobrými nápadmi. Proti plytvaniu pri stavbe diaľnic by však mohol pritlačiť ešte viac.

05. 09. 2010

Zdroj: Juraj Mesík, sme.sk

Rozhodnutie ministra dopravy Jána Figeľa o odstúpení štátu od zámeru stavať diaľnicu zo Žiliny do Prešova prostredníctvom PPP projektov vnieslo silný závan čerstvého vzduchu do temných zákutí slovenských diaľničných tunelov. Taký silný, že hlavný patrón slovenského tunelárstva si to nasmeroval rovno do štátneho smútku.

Dôvodom zrušenia PPP balíka bola najmä jeho enormná predraženosť, ktorá vyhovovala stavebným firmám, bankám, úradníkom a politikom, ktorí boli ochotní pre štát nevýhodné zmluvy podpisovať. Technicky bola dôvodom odstúpenia štátu neschopnosť PPP konzorcia zabezpečiť financovanie výstavby.

Pochybné projekty

Predpokladom účasti súkromných bánk v projekte bola, okrem záväzku štátu plne hradiť kalkulované finančné straty projektu, aj pôžička vo výške miliardy eur od Európskej investičnej banky. Tá, možno už poučená aj Gréckom, sa do pochybného projektu neponáhľala. Rozhodnutie zrušiť tento PPP projekt - treba dúfať, že po ňom príde aj zrušenie príprav PPP projektu na tunely pri Žiline - je plne v súlade so zámerom Radičovej vlády zastaviť či znížiť dynamiku zadlžovania. Ficov prostoduchý recept „la dolce vita" na účet našich detí sa minimálne na čas zasekol.

Minister Figeľ naznačil viacero triezvych riešení: Rozdeliť PPP balík na asi 15­kilometrové úseky, odsúťažiť ich jednotlivo a stavať od východu na západ, teda cestou menšieho odporu. A súťažiť transparentne a tvrdo.

Že tento prístup je pri dostatočnom tlaku možný aj u nás, dokumentuje prípad rýchlostnej cesty Košice - Milhosť. Po zaujímavom vývoji kontrakt na stavbu 14­kilometrového úseku vyhrala švédska Skanska s cenou 78 miliónov eur. Náklady na stavbu podľa štátnej expertízy však mali byť 136 miliónov eur!

Už na jar 2010 Zväz stavebných podnikateľov Slovenska kritizoval Skansku za predkladanie nízkych cien - Skanska vtedy vyhrala tender na malý úsek diaľnice na Kysuciach s ponukou ceny 163 miliónov eur - štátna expertíza však predpokladala cenu 270 miliónov. Tender vtedy nenapadol nik iný ako exminister dopravy Vážny.

Kartelové dohody?

Žeby Skanska kazila kartelové dohody diaľničných firiem? A nemáme na Slovensku extra balík problémov aj so „štátnymi expertmi" na cesty a diaľnice? Aká veľká časť ich expertízy a príjmov spočíva v enormnom nafukovaní cien v záujme spolužiakov v stavebných firmách? Nepatrí priveľa slovenských dopravných expertov do bratstva kamarátov Vincenta Lukáča?

Figeľ môže pritvrdiť aj využitím cesty, po ktorej siahli Poliaci. V novembri 2009 vyhrala čínska spoločnosť China Overseas Engineering Corporation tendre na úseky diaľnice z Varšavy do Lodže. Nielenže ponúkla o 50 percent nižšiu cenu než konkurencia: účasť Číňanov v hre stlačila o 40 percent aj ceny ponúkané domácimi firmami.

Racionálna je aj myšlienka výstavby rýchlostnej cesty medzi Bystricou a Ružomberkom. Dnešná cesta cez Donovaly je trojnásobne viac zaťažená ako všetky iné severojužné trasy cez stredné Slovensko a opakované analýzy potvrdili, že rýchlostná cesta by v tejto polohe stála podstatne menej ako inde.

V čom, zdá sa, Figeľ zatiaľ zásadne nevybočil z mečiarovsko-dzurindovsko-ficovskej tradície, je fetišizácia diaľnic. Realita, na ktorú už dávno upozornila aj Svetová banka, je, že s výnimkou blízkeho okolia Bratislavy Slovensko nepotrebuje a ani ekonomicky neunesie stavbu a prevádzku nadbytočných a drahých diaľnic. Malo by preto generálne odstúpiť od stavby ďalších diaľnic a tam, kde je to dopravne opodstatnené a ekonomicky únosné, stavať len lacnejšie a ekologicky citlivejšie rýchlostné cesty.

Radšej zatepľovať

To, že je únia ochotná financovať naše predražené a neopodstatnené diaľnice, by nás nemalo zvádzať k plytvaniu európskymi peniazmi podľa gréckeho vzoru. Presun peňazí z eurofondov na stavbu rýchlych ciest preto nemusí byť správne. Ekonomicky, sociálne, environmentálne aj medzinárodnopoliticky mnohonásobne efektívnejšie by bolo podstatne zvýšiť objem prostriedkov napríklad na celoplošné zatepľovanie.

Kým dopravná intenzita a zaťažene ciest budú pre rast hodnoty palív v nasledujúcej dekáde klesať, náklady na vykurovanie budov budú naopak rýchlo rásť. Budú čoraz viac ľudí tlačiť do takzvanej energetickej chudoby a robiť Slovensko čoraz závislejšie od ruského plynu. Dobre zaizolované domy dokážeme vo veľkom rozsahu vykurovať sami. Nehovoriac o tom, že masívny program zatepľovania by vytvoril omnoho viac a dlhodobejších pracovných miest po celej krajine.

(autor je publicista)

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...