Ako Vás môže štát alebo samospráva pripraviť o majetok?
Na Slovensku sa stále nedôstojne vyvlastňuje
Župa chce ochrániť cesty druhej a tretej triedy. Obmedzenia by mali platiť od januára, najneskôr od februára.
BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrická župa už rokuje s dopravcami ČESMAD a UNAS o tom, že ich nákladné autá nepustí na niektoré cesty.
Zhodli sa zatiaľ len na zákaze tranzitu na súbežných cestách s prvou triedou. Obmedzenia by mali platiť od januára, najneskôr od februára budúceho roku.
Župan Vladimír Maňka (Smer) navrhuje legislatívne zmeny: buď uzavretie približne 400 kilometrov ciest druhej a tretej triedy pre kamióny nad 12 ton a zvýšenie pokút za porušenie zákazu, alebo inštalovanie mýtnych brán a spoplatnenie týchto úsekov.
Dôvodom návrhu je obchádzanie doteraz spoplatnených úsekov a ochrana župných ciest pred ťažkými kamiónmi.
Návrh
„Župa trvá na tom, čo navrhla. Veľa kompromisov sa nepodarilo uzavrieť,“ povedal včera Juraj Rosa z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).
Autodopravcovia nesúhlasia so zákazom pre niektoré úseky II. a III. triedy. Znamená to pre nich obchádzky od 50 do sto kilometrov. „Tam, kde sa nevieme zhodnúť na zákazoch, chce župa úseky spoplatniť mýtom,“ hovorí Rosa.
Ešte predtým chce župa približne tri mesiace monitorovať pohyb kamiónov po cestách II. a III. triedy s plošnou nulovou sadzbou mýta. „Na tomto sme sa zhodli s dopravcami. Zrátajme to a uvidíme, ktoré zmeny budú najlepšie,“ konštatoval Maňka.
Do úvahy prichádza spoplatnenie úsekov ciest druhej a tretej triedy s mýtnymi bránami. Ak by bol výber mýta vyšší ako náklady na inštaláciu a prevádzku brán, rozdiel by bol ziskom župy, ak nižší, rozdiel by župa doplácala Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ďalšími variantmi sú online monitorované zákazové značky, platenie na súbehoch ciest so spoplatnenými úsekmi, spoplatnenie intravilánov miest, zvýšenie pokút za porušenie zákazu na tisíc až 1500 eur, zvýšenie mýta, ktoré by zvýhodňovalo ekologickú dopravu a tých, ktorí robia veľké výkony.
„Župa nechce akceptovať argument, že ak vyhodíme dopravu z ciest II. a III. triedy, tak neúmerne zaťažíme I. triedu. Podľa nich nové zaťaženie cesty prvej triedy znesú. V správach som počul o neúmernej záťaži dediny Mýtna a praskaní domov,“ hovorí Rosa a predpokladá protesty ľudí z obcí, ktorými vedú cesty prvej triedy.
„Nie je možné neustále rozširovať zákazy jázd po cestách II. a III. triedy a nekompenzovať ich znížením daní z motorových vozidiel, ktoré sú jedny z najvyšších v Európskej únii,“ hovorí zasa prezident Ľubomír Honíšek.
Dopravcovia neakceptovali obmedzenia tranzitu na troch úsekoch, ktoré spájajú Banskobystrický s Nitrianskym a Trenčianskym samosprávnym krajom.
Peter Homola, vedúci oddelenia cestnej infraštruktúry banskobystrickej župy pripustil, že dve z ciest sú prirodzenými skratkami a budú hľadať riešenie. Tým by malo byť spoplatnenie týchto ciest výberom mýta a výhľadovo ich preradenie do siete ciest I. triedy.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...
Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...
Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.
V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.
Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...
Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...
Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.
Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...
Neviem pochopiť, prečo je také ťažké prestať sladiť kávu alebo čaj, veď stačí týždeň zaťať zuby a vydržať, hovorí Adela Penesová, ktorá sa venuje pacientom s obezitou a cukrovkou či s vysokým krvným...
Behaviorálny ekonomik Dan Ariely, autor Predictably Irrational (Predpovedateľne Neracionálne), používa klasické ilúzie a jeho vlastné neintuitívne (a niekedy až šokujúce) výsledky výskumu na odhalenie toho, že pri rozhodovaní nie...
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Primátorka katalánskej metropoly sa odhodlala k odvážnemu kroku. Budú Barcelonu nasledovať ďalšie...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala, nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.
Zámer hovorí o ročnej kapacite separačnej a drviacej linky 40 tisíc ton. Mala by sa nachádzať na pozemkoch vo vlastníctve Mesta Prešov, ktoré mesto vlastní v katastrálnom území bezprostredne susediacej obce Záborské v areáli...