Brusel potvrdil chyby mýta

Súťaž, z ktorej vyradili všetkých konkurentov okrem víťaza, nebola podľa Bruselu v poriadku.

30. 09. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

Bratislava - „Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pretože konala diskriminačným spôsobom.“

Toto je len jedna z viet listu, ktorý na Slovensko posiela Európska komisia. Takto tvrdo Brusel kritizuje tender bývalej vlády – o prevádzkovateľa elektronického mýta.

V ňom vyhrala najdrahšia ponuka vo výške 852 miliónov eur po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť tri lacnejšie ponuky vyradila.

Neodôvodnene nízka cena

Listom sa začína druhá fáza konania, ktoré voči Slovensku komisia vedie už dva roky.

Slovenská vláda bude mať teraz dva mesiace na to, aby uspokojila Brusel a „prijala opatrenia s cieľom vyhovieť obsahu tohto stanoviska“.

V opačnom prípade môže mýto putovať pred Európsky súdny dvor. Nie je toho pritom málo, čo má Slovensko naprávať. Eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier sa podpísal pod dokopy 44 bodov, v ktorých sa popisuje mýto a jeho problémy.

Napríklad, že v tendri sa najlacnejšia ponuka vyradila nespravodlivo. To sa týka konzorcia Slovakpass, ktoré sa so sťažnosťou na Brusel obrátilo.

Do súťaže prišlo s cenou o asi 200 miliónov eur nižšou než ponúkal víťaz. Vyradili ho zo súťaže okrem iného aj pre príliš nízku cenu.

„Európska komisia naďalej trvá na svojom stanovisku, že vylúčenie uchádzača z dôvodu neposkytnutia uspokojivého vysvetlenia neobvykle nízkej ceny bez toho, aby boli najskôr presne stanovené prvky neobvykle nízkej ceny, nebolo odôvodnené,“ píše sa v liste z eurokomisie.

Tender by vyzeral úplne inak

Množstvo výhrad Bruselu sa týka podmienok, ktoré Národná diaľničná spoločnosť dodatočne menila až po podpise zmluvy, prípadne až po spustení mýta.

„Zmluvné podmienky boli zmenené v prospech prevádzkovateľa  elektronického systému výberu mýta v porovnaní s pôvodnými podmienkami,“ píše komisia.

To znamená, že keby vylúčení  uchádzači vedeli, čo všetko sa ešte na mýte zmení, mohli ich ponuky v pôvodnom tendri vyzerať celkom inak. Profitovala z toho firma SkyToll, aktuálny prevádzkovateľ mýta.

Konzorciá napríklad nemohli tušiť, že namiesto plnoelektronického systému bude možné platiť mýto aj bez palubnej jednotky.

Stačilo na to zavedenie takzvaného ticketingu, čiže predaja lístkov na konkrétne trasy naprieč Slovenskom. To mohlo SkyToll odbremeniť od nákladov na nákup drahých palubných jednotiek. Jedna totiž stojí až 300 eur.

Aktuálny minister dopravy Ján Figeľ (KDH) teraz stojí pred rozhodnutím, ako bude obhajovať pozíciu Slovenska, keď vtedajšia opozícia vrátane KDH mýto v minulosti tender ostro kritizovala.

„Ministerstvo bude analyzovať pozíciu Európskej komisie a následne prijme kroky. Máme na to dva mesiace. A aj keď sme tento problém, žiaľ, zdedili, budeme bojovať za záujmy Slovenskej republiky,“ píše sa v stanovisku ministerstva dopravy.

Bývalý šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny (Smer) si za svojimi argumentami stále stojí.

Z obsahu oznámenia nie je úplne jasné, čo presne od vlády Európska komisia očakáva.  Rovnako zostáva nejasné, akým sankciám môže Slovensko čeliť, ak sa prípad dostane až pred Európsky súdny dvor.

Úradné dokumenty

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Diaľnica D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, Sever, k. ú. Podunajské Biskupice - rozhodnutie o vyvlastnení

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje vydanie vyvlastňovacieho rozhodnutia vlastníka Jána Dékana, č. OÚ-BA-OVBP2-2015/70682-GRJ zo dňa 2. 12. 2015 pre stavbu Diaľnica "D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, Sever".

Poznámky k zákonom

Nemajú dokončený chodník, nemožno im skolaudovať domy

Ak dostane stavebník v stavebnom povolení podmienku, že najneskôr ku kolaudácii rodinného domu musí...

Dôvody, prečo sa cez právo niekedy nedá dosiahnuť spravodlivosť (video prednáška, sudkyňa Kateřina Šimáčková)

Ľudia si nevytvorili súdy a sudcov na to, aby v prvom rade presadzovali spravodlivosť, ale...

Za pirátstvo na internete majiteľ wi-fi nemôže, tvrdí súd

Kto môže za porušenie autorských práv na internete - prevádzkovateľ internetu, ten čo spravuje web...

Štát už kvôli bratislavskému obchvatu chystá vyvlastnenie

Ak sa pozemky vyvlastnia, Bratislava pod vedením Iva Nesrovnala by prišla o 1,4 milióna eur.

Pozemkom, cez ktoré má viesť obchvat Bratislavy, hrozí vyvlastnenie

Mesto Bratislava pozemky pod bratislavský obchvat Národnej diaľničnej spoločnosti nepredá. Rozhodli...

Prievidza sa rok márne domáha štúdie, ktorá sa týka budovania cesty R2

Diaľničná spoločnosť zaplatila za dôležitý dokument viac ako dvestotisíc eur. Tvrdí, že sa naň...

V Šamoríne za parkovanie pred panelákom zaplatíte, ľudia sú proti

Búrlivo diskutované spoplatnenie parkovania v Šamoríne je od začiatku júna realitou. Už pri...

Ak hlasujeme v referende za hlúposť, je to naša chyba

Švajčiari si za roky referend vybudovali politickú zodpovednosť a politici sa naučili prehrávať,...

Brecely: Národné aerolínie? Môže to byť Ryanair, či ČSA

Národný letecký prepravca je nová vec, neviem, či budeme dotovať letenky, hovorí minister dopravy...

Primátori K8 chcú zákonom vyvlastniť pozemky pod mestskými cestami

Členovia Združenia K8, do ktorého spadá hlavné mesto a krajské mestá, rokovali v Košiciach....