Brusel o rozdelení ružomberskej diaľnice nevie

Reklama:

Bruselskí eurokomisári, ktorí by mali rozhodnúť o rozdelení výstavby 15–kilometrovej ružomberskej diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou na dve fázy s odhadovanými stavebnými nákladmi 507 miliónov eur, zatiaľ nevedia o ničom.

27. 08. 2012

Zdroj: Eva Bullová, Pravda

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) ich totiž zatiaľ o fázovaní projektu, ktorým sa má zabrániť prepadnutiu eurofondov, oficiálne neinformoval.

"Do tejto chvíle nebol projekt podaný na posúdenie komisiou, preto sa komisia nemôže ani vyjadriť, či fázovanie schváli," potvrdila Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Rezort dopravy pritom ani nie pred mesiacom pre denník Pravda povedal, že s Bruselom rokujú. "Ministerstvo dopravy v súčasnosti rokuje s Európskou komisiou o možnosti rozdelenia projektov na dve fázy," povedal hovorca ministra dopravy Martin Kóňa a po opätovnej otázke, či sa slovenská strana snaží presvedčiť Brusel o rozdelení stavby, znova zopakoval:

"Rokovania s Európskou komisiou o procese fázovania projektov prebiehajú pravidelne na mesačnej báze už od marca 2012."

"Komisia nedostala žiadnu formálnu žiadosť o rozdelenie tohto úseku diaľnice," vraví však Ludviková. Pätnásťkilometrovú štvorprúdovku, ktorej súčasťou je dvojkilometrový tunel Čebrať, chcel šéf rezortu dopravy rozdeliť na dve fázy výstavby z časového hľadiska. Celá diaľnica sa totiž nestihne odovzdať načas, a to do roku 2015, dokedy si štát môže nárokovať preplatenie stavby z eurofondov na roky 2007 až 2013. Aby fondy neprepadli, výstavba sa má rozdeliť. "Výdavky vzniknuté od 1. januára 2016 by sa potom financovali z programového obdobia rokov 2014 až 2020," vysvetlil Kóňa.

Postavenie tunela Čebrať by malo byť súčasťou prvej fázy, odovzdať do užívania vodičom by sa mal o tri roky. Zvyšné stavebné objekty, ako napríklad mostné konštrukcie, ale aj vzduchotechnika či šachty v tuneli, by sa malizaplatiť z ďalších eurofondov.

Položenie základného kameňa sa odďaľuje pre stále prebiehajúcu kontrolu tendra, ktorú vykonáva na žiadosť samotných diaľničiarov Úrad pre verejné obstarávanie. Ten okrem toho pred týždňom zastavil konanie o námietkach konzorcia s najlacnejšou ponukou – Hant BA DS a Inc S.p. A Turín, ktoré nesúhlasilo s vylúčením zo súťaže. Konzorcium namiesto zákonom stanovenej kaucie 7 500 eur zaplatilo len 3–tisícky, a tak sa konanie zastavilo. Podľa Ludvikovej by komisia mohla rozdelenie projektu na dve fázy schváliť.

"Komisia môže takéto žiadosti na modifikáciu veľkých projektov prijať za predpokladu, že sú splnené určité podmienky. Deje sa to len v prípade výnimočných okolností, v záujme obmedzenia rizika nedokončenia veľkých projektov," poznamenala Ludviková. Podľa Kóňu diaľnica Hubová – Ivachnová podmienky spĺňa. "Naše doterajšie analýzy ukazujú, že projekt Hubová – Ivachnová spĺňa podmienky na fázovanie. Jednou z podmienok je, že projekt sa dá zo stavebného aj finančného hľadiska rozdeliť na dve fázy," doplnil.

V minulosti už Brusel dal súhlas na rozdelenie diaľnice D1 Jánovce – Studenec, z ktorej sa najskôr postavil úsek Jablonov – Studenec a v súčasnosti sa pracuje na diaľnici Jánovce – Jablonov. Okrem ružomberského úseku sa načas neodovzdá ani diaľničný úsek pri Martine, medzi Turanmi a Hubovou. Dokončenie severnej diaľnice z Bratislavy až do Košíc sa tak čoraz viac odďaľuje od plánovaného roku 2018 a približuje sa k rokom 2020 až 2022.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...