Brusel nám stopol eurofondy na diaľnice

Reklama:

Pýtali sme vraj peniaze, na ktoré sme nemali právo. Európska komisia pozastavila svoje dotácie.

20. 02. 2013

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk, SITA

Bratislava - Európska komisia prerušila platby v Operačnom programe Doprava pre zásadné pochybenie ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Jána Počiatka je to preto, že Slovensko v roku 2011 žiadalo neprávom preplatiť 5,4 milióna eur na diaľnicu.

Týmto prípadom sa vyčerpal počet chýb, ktoré môžeme pri čerpaní eurofondov urobiť, a tak komisia automaticky prerušila preplácanie žiadostí.

Aktuálne sú tak zablokované dve žiadosti o peniaze v hodnote 44 miliónov eur.

Ministerstvo teraz s Bruselom rokuje o tom, ako odstrániť chyby z minulosti. Rozhodnutie od euroúradníkov o uvoľnení peňazí očakáva v marci.

Kým sa problém nepodarí vyriešiť, nebudú preplácané ani žiadne iné žiadosti v budúcnosti. „Ide o ďalší príklad toho, v akom stave sme zdedili ministerstvo po Jánovi Figeľovi. Nariadil som audit všetkých ostatných dokumentov operačného programu,“ vyhlásil minister dopravy Ján Počiatek.

Neoprávnené faktúry vraj boli najmä zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti. Išlo často o práce navyše, ktoré neboli vynútené nepredvídateľnými okolnosťami. Najviac sa má problém týkať stavby D1 medzi Sverepcom a Vrtižerom.

„Ján Počiatek pokrytecky bráni svojho kolegu z vlády Ľubomíra Vážneho, počas ktorého ministrovania sa celý projekt realizoval. Všetky podpisy vrátane dodatkov sú plnou zodpovednosťou prvej vlády Róberta Fica,“ odkázal Figeľ Počiatkovi.

Všetko vraj už vopred podpísal Vážny a nové vedenie ministerstva za Figeľa toto už len platilo.

Túto diaľnicu pritom stavalo konzorcium na čele s Váhostavom. Pýtalo si za ňu doplatok 25 miliónov eur. Dnes to vyzerá, že dostane asi 7 miliónov eur.

Európska komisia oznámila ministerstvu dopravy prerušenie uhrádzania priebežných žiadostí o platbu listom v piatok 15. februára. Dôvodom sú výsledky národného auditu z roku 2012.

Vážny: Figeľ pochybil

Bratislava - Zodpovednosť za problémy pri platbách z eurofondov by exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) nemal prehadzovať na iných. Pochybil on.

Tvrdí to súčasný podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer-SD), ktorý za prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) bol šéfom rezortu dopravy.

Vážny takto reagoval na obvinenia zo strany predsedu KDH Figeľa. Ten dnes po tom, ako ho súčasný minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) obvinil zo zodpovednosti za chyby pri žiadostiach o platby z eurofondov, vyhlásil, že vina leží na pleciach Vážneho.

"Ján Figeľ by nemal prehadzovať zodpovednosť za chyby, ktoré spôsobil, na iných. Jednoznačne je to Figeľ, ktorý deklaroval v roku 2011 neoprávnené výdavky za oprávnené Európskej komisii," argumentoval Vážny.

Zároveň aj vládny audit podľa jeho slov potvrdil, že išlo o nedostatočnú prvostupňovú kontrolu riadiaceho orgánu v roku 2011 pod Figeľovým vedením.

Figeľ dnes odmietol obvinenia ministra Počiatka, ktorý vyhlásil, že zodpovednosť za stopnutie platieb vo výške 44 miliónov z eurofondov nesie exminister Figeľ a jeho zlé rozhodnutia v roku 2011. Podľa Figeľa vina za problémy siaha ešte ďalej. A to do obdobia prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD), kedy ministerstvo dopravy viedol súčasný podpredseda vlády pre investície Vážny.

"Počiatek pokrytecky bráni svojho kolegu Ľubomíra Vážneho, počas ktorého ministrovania sa celý projekt realizoval," uviedol Figeľ. Všetky podpisy vrátane dodatkov sú podľa neho plnou zodpovednosťou prvej vlády Róberta Fica, ktorej bol Počiatek členom.

"Dokonca celé dielo bolo konzorciu, vedené Váhostavom, za Ľubomíra Vážneho zaplatené," doplnil Figeľ. Za jeho pôsobenia na ministerstve prišlo podľa jeho slov iba k dobehnutiu refundácií, ale nie k podpisovaniu zmlúv, zmenových konaní alebo dodatkov. "Preto s tým nemôžeme mať nič spoločné a ide iba o Počiatkovu lož," doplnil. Vyzval preto ministra Počiatka, aby zverejnil všetky dokumenty. "A nech sa neskrýva iba za lži, ktoré vyplývajú z jeho neschopnosti riadiť takýto megarezort," podotkol Figeľ.

Počiatek po dnešnom rokovaní vlády povedal, že Európska komisia odmieta Slovensku preplatiť z eurofondov viac ako 44 miliónov eur. Dôvodom je podľa neho pochybenie ešte z roku 2011 pri žiadosti o preplatenie peňazí za úsek diaľnice D1 pri Považskej Bystrici, Sverepec Vrtižer.

"Riadenie eurofondov za bývalej vlády, najmä za Jána Figeľa (KDH), bolo nedostatočné a nekompetentné. A to sa prejavilo aj teraz, keď nám komisia odmieta preplatiť určitú časť platieb," adresoval Počiatek svojmu predchodcovi.

V roku 2011 sa podľa jeho slov do súhrnnej žiadosti o platby zahrnuli výdavky, ktoré neboli oprávnené. Tie boli vo výške viac ako 5 miliónov eur. "To je nekompetentnosť riadiaceho orgánu z tej doby, ktorý ich tam zahrnul," nešetril kritikou Počiatek.

Kým sa však tento problém nevyrieši, EK nepreplatí Slovensku žiadne platby. Ani tie, o ktoré štát žiada v roku 2013, či bude žiadať neskôr v budúcnosti.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...