Brecely sa rozhodol, obchvat Bratislavy podpíše

Reklama:

Diaľnice v okolí hlavného mesta postaví konzorcium okolo spoločnosti Cintra. Ročne jej štát bude platiť 56,72 milióna eur.

09. 05. 2016

Zdroj: Marek Poracký, Adam Valček, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Obchvat hlavného mesta a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu sa nakoniec bude stavať cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP).

Minister dopravy Roman Brecely zo Siete sa rozhodol koncesnú zmluvu s konzorciom okolo španielskej spoločnosti Cintra podpísať.

„Koncesnú zmluvu sme pripravení podpísať. V stredu ju predložíme na vládu,“ povedal v rozhovore pre SME minister.

PPP v praxi znamená, že na výstavbu cesty si peniaze požičia súkromný investor, postaví ju, bude ju tridsať rokov prevádzkovať.

Nakoniec ju kompletne opravenú odovzdá štátu. Štát zas projekt každoročne spláca.

Schránkové firmy

Ministerstvo má na podpis zmluvy čas do piatku 13. mája.

Vtedy uplynie lehota, dokedy sú firmy viazané svojimi ponukami a potom by hrozilo, že súťaž o výstavbu a prevádzku obchvatu by sa opakoval.

Už predchádzajúca Ficova vláda podpis zmluvy odsúhlasila, to bol ešte ministrom dopravy Ján Počiatek.

Tento súhlas platí aj teraz, ale Brecely dá vláde posúdiť zmluvu ešte raz, pretože ju menili.

Podľa ministra sa doplnila napríklad klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu.

Dodávateľmi konzorcia by tak nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou, no platiť to má iba pri plneniach nad 15 miliónov eur. Pri údržbe zas hranicu nastavili na 1,5 milióna eur. Prečo práve tieto limity?

„Po konzultácii s našimi odborníkmi sme si to takto nastavili,“ reagoval Brecely.

Systém odhaľovanie majiteľov bude podľa ministra naviazaný na fungujúce Register konečných užívateľov výhod na Úrade pre verejné obstarávanie, ktorý Sieť pred voľbami sama kritizovala ako nedostatočný.

Do registra sa totiž nemusia zapisovať skutoční vlastníci, pokiaľ sa schovávajú za komplikovanou štruktúrou schránok.

Zmena financovania

Brecely pre SME potvrdili, že pomery sa zmenili aj na strane konzorcia okolo firmy Cintra.

Spoločnosť sa dohodla s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj na financovaní projektu, podľa ministra konzorciu požičia 500 miliónov eur. To je asi štvrtina celých nákladov projektu.

Pre výstavbu obchvatu cez PPP sa rozhodla ešte predchádzajúca vláda, Počiatek chcel zmluvu podpísať do volieb, ale nakoniec to neurobil.

Brecely dal proces prejsť tímom ľudí, ktorých mená doteraz nezverejnil. „Bude to dohľadateľné,“ tvrdí.

Mimovládna organizácia INEKO upozornila, v koncesná zmluva má viacero nejasných ustanovení.

Napríklad pri výstavbe cesty R1 koniec zmluvy medzi štátom a firmou nie je pevne stanovený.

Upozornila aj na nejasne definované sankcie za oneskorené uvedenie úseku do predčasného užívania, s možnosťou výkladu, ktorý je extrémne nepriaznivý pre štát.

Tridsať rokov splácania

Súčasťou konzorcia na výstavbu druhého diaľnčného PPP projektu v histórii Slovenska je okrem španielskej firmy Cintra aj rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálská investičná banka Macquarie.

V súťaži si vypýtali za obchvat 1,9 miliardy eur. Splácať im to budeme 30 rokov po 57 miliónov eur ročne.

Pôvodné analýzy hovorili, že obchvat môže stáť až 4,5 miliardy eur.

Je to vôbec potrebné?

Výhrady voči obchvatu cez PPP mal aj Inštitút finančnej politiky Ministerstva financií SR.

Analytici vo februári vyrátali, že ak by sa štát rozhodoval medzi PPP výstavbou za štátne so začiatkom tento rok, PPP projekt je nevýhodný o 62 miliónov eur.

„V scenári, ktorý predpokladá procesne a technicky realizovateľnú možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však vychádza o 113 miliónov eur výhodnejšie výstavba a prevádzka projektu obchvatu cez PPP,“ tvrdí IFP.

Oba varianty sú lepšie ako nič nerobenie, dodali analytici.

IFP tiež upozornili, že existuje málo podkladových údajov na dobré vypočítanie benefitov diaľnice pre mesto.

Napríklad nie úplne verili údajom o prechádzajúcich autách, čo je kľúčový údaj na výpočet porovnania výhodnosti s inými alternatívami riešenia dopravy v Bratislave.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...