Brecely preveruje križovatku po Počiatkovi, stavba už rok stojí

Reklama:

Národná diaľničná spoločnosť chce nový návrh riešenia križovatky Triblavina predstaviť do konca mája.

19. 05. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

BRATISLAVA. Výstavbu križovatky Triblavina, ktorú počas jej výstavby začali zvláštne prekreslovať, pozastavili ešte vlani v máji. Nový minister dopravy Roman Brecely zo Siete začal novinky, ktoré sa na nej plánujú, posudzovať.

Bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti ešte za ministra dopravy Jána Počiatka zo Smeru navrhlo, aby sa úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou nerozširoval na šesť pruhov, ale na osem pruhov - avšak bez kolektorov.

Križovatku Triblavina stavia rakúska stavebná spoločnosť Porr za takmer 24 miliónov eur.

"V tejto chvíli hľadáme optimálny variant, aby sme ponúkli čo najlepšie riešenie pre obyvateľov okolitých obcí," hovoril pre SME Brecely. Viac nespresnil.

Minister hľadá variant medzi novým riešením, ktoré navrhlo bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a pôvodným riešením. Verejnosti ho chce predstaviť v najbližších týždňoch.

Národná diaľničná spoločnosť ešte začiatkom mája napísala, že pracuje na optimálnom riešení, ktoré chce predstaviť do konca mesiaca.

Zvláštne riešenie križovatky Triblavina sa vo štvrtok dostalo aj na rokovanie hospodárskeho výboru parlamentu. Zvolala ho opozícia, ktorej sa nepáči.

Ministerstvo a diaľničnú spoločnosť kritizovali za to, že zmeny robí v rozpore s územným plánom bratislavskej župy, čo je podľa nej v rozpore so zákonom.

"Kolektory sú v záväznom dokumente Bratislavského samosprávneho kraja. Akákoľvek zmena mala byť prerokovaná so všetkými subjektmi, čo sa nestalo," hovorí poslankyňa SaS Anna Zemanová.

Pomocné cesty mali slúžiť regionálnej doprave, teda pomôcť obciam pri Bratislave ako napríklad Bernolákovu, Chorvátskemu Grobu či Čiernej vode. Zmeny, ktoré navrhovala Národná diaľničná, obciam podľa nej nepomôžu.

Členka petičného výboru, ktorý sa plánuje obrátiť na prokuratúru, a bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová tvrdí, že ministerstvo si neplní, čo má. "Rozhodnutím, ktoré urobili, zasahujú do územného plánu Bratislavského samosprávneho kraja, do územného plánu obcí, do rozvoja obcí a vôbec neriešia dopravnú situáciu okolitých obcí. To, čo bolo pripravené, bolo podľa nás pripravené správne a nevieme prečo to zmenilo."

Miesto Brecelyho Stromček

Zmenu pred hospodárskym výborom obhajoval namiesto Brecelyho jeho štátny tajomník Viktor Stromček zo Smeru. Štátnym tajomníkom bol aj v čase, keď bol ministrom Ján Počiatek zo Smeru. Tvrdí, že Národná diaľničná zmeny navrhla na základe dopravných prieskumov a rád odborníkov.

"Triblavinu budujeme preto, aby sme zlepšili dopravnú infraštruktúru. Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej bude pokračovať v rokovaniach o dopravných riešeniach, aby sa zlepšila dopravná situácia," povedal Stromček. Dopravnú situáciu v okolí podľa neho môže zlepšiť viacero vecí. Napríklad výstavba mimoúrovňovej križovatky neďaleko Ivanky pri Bratislavy.

Kratochvílová má aj preto obavu, že sa potvrdzuje, že súčasné vedenie ministerstva bude postupovať v rozpore so zákonom a s verejným záujmom, hoci Sieť pred voľbami zmeny kritizovala.

Dnešný generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt pred voľbami v blogu napísal, že Národná diaľničná pripravuje stavbu, ktorá sa podľa bude dať zaradiť medzi čierne stavby.

Ako to vzniklo

Na prelome rokov 2011 a 2012 podpísalo ministerstvo dopravy vedené Jánom Figeľom z KDH, bratislavská župa a NDS zmluvu o spolupráci pri výstavbe križovatky Triblavina.

Zmyslom projektu bolo napojiť obce na diaľnicu D1, aby sa tak odbremenila takzvaná stará Senecká cesta. "Predmetná stavba sa buduje za účelom prepojenia obcí a napojenia na diaľnicu D1," píše sa v zmluve.

Národná diaľničná a bratislavská župa si v zmluve rozdelili, kto postaví ktorú časť. Župa sa zaviazala, že sa postará o výstavbu miestnych ciest prepojujúcich Chorvátsky Grob, Slovenský Grob a Bernolákovo, ale tiež o výstavbu napojenia na diaľnicu D1.

NDS stavia križovatku na D1 tak, že od severnej (Čierna Voda, Chorvátsky Grob) aj južnej strany (Bernolákovo, Slovenský Grob) budú kruhové objavy, ktoré nikam nevedú. O napojenie na miestne cesty sa podľa zmluvy má postarať župa.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...