Brecely: Juhozápadný obchvat Prešova bude do roku 2020

Reklama:

Nový obchvat skráti jazdu osobným autám o 13 minút, nákladným o takmer 11.

03. 08. 2016

Zdroj: Anna Košuthová, Korzár

PREŠOV. Osemkilometrový juhozápadný  obchvat Prešova sa predsa len začne stavať. Podľa ministra dopravy Romana Brecelyho by sa stavebné mechanizmy mali objaviť na stavbe už v novembri.

Diaľničný úsek postaví víťaz súťaže a to združenie firiem Eurovia SK, Eurovia CS, Metrostav, Metrostav Slovakia za 356,34 milióna eur. Hotový má byť v roku 2020.

Doteraz celý objem nákladnej aj osobnej dopravy prechádza len po mestských komunikáciách. Hustota dopravy prekračuje v niektorých uzloch aj 38-tisíc vozidiel denne.

„Dopravné problémy v meste boli dlhodobo prehliadané. Zarezonovali dokonca názory analytikov z Bratislavy, ktorí akoby nevideli potrebu okamžitého riešenia situácie. Tranzitnú dopravu potrebujeme dostať z mesta preč čím skôr, preto som vydal pokyn na urýchlenie výstavby diaľničného obchvatu v smere od Popradu na Košice,“ povedal minister dopravy Roman Brecely.

Na okraj nákladov na stavbu, čo má byť 356,34 milióna eur dodal, že najdrahšia je tá diaľnica, ktorá nie je postavená.

Úspora času

Juhozápadný úsek, ktorý sa napája na križovatke Vydumanec na predchádzajúci úsek diaľnice D1, je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami.

Po výstavbe severného obchvatu sa napojí na rýchlostnú cestu R4.

Tieto komunikácie budú navzájom prepojené v mimoúrovňovej križovatke Prešov- západ, pričom jednou z funkcií je previesť predovšetkým tranzitnú dopravu mimo obývané územie mesta.

Preto je križovatka navrhnutá tak, aby prepájala všetky smery a všetky kategórie ciest.

Vozidlám nový obchvat skráti cestu o 13 minút a ušetria 20 percent času ako pri jazde po pôvodnej ceste, nákladným autám sa skráti prejazd o 11 minút a ušetria 27 percent času.

„Nejde len o čas. Prešov dlhodobo zápasí s postupným dopravným kolapsom, keďže tranzitná doprava vedie mestskými komunikáciami, čo znamená veľké problémy pre vnútromestskú dopravu. Ide o posledné krajské mesto, ktoré doteraz nemalo žiadnym spôsobom riešený obchvat dopravy. Nový diaľničný úsek pomôže všetkým Prešovčanom,“ poznamenal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt.

Víťaz súťaže ponúkol o 13 miliónov nižšiu cenu

Prešovský osemkilometrový úsek, vrátane dvojrúrového tunela o dĺžka 2,2 kilometra bude znamenať fakt, že od Ružomberka po Košice budú vodiči cestovať po diaľnici plynulo celých 190 km.

Dostavba je plánovaná o štyri roky.

Predpokladaná hodnota zákazky bola 369,51 milióna eur. Financovať sa bude z eurofondov a štátnych zdrojov. Mimochodom, združenie firiem, ktoré súťaž vyhralo ponúklo o 13 miliónov nižšiu cenu.

„Vyhodnotili sme súťaž a z troch cenových ponúk sme vybrali tú najnižšiu. Očakávam, že do niekoľkých týždňov podpíšeme s víťazným uchádzačom zmluvu,“ konštatoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

Zdôraznil tiež, že v najbližších 4 rokoch na troch diaľničných úsekoch, dvoch pri Košiciach a jednom v Prešove nájde prácu 1 500 ľudí.

Prešovská rarita, semafor na diaľnici, zmizne

Semafor nie je nikde nielen na Slovensku, ale ani v Európe. Len v Prešove, čo bolo dôsledkom „nedohody“ s istým súkromným vlastníkom pozemkov, s ktorým sa NDS nedokázala dohodnúť.

Dopravu musel riadiť semafor preto, aby púšťal autá na diaľnicu, lebo výjazd a vjazd na diaľnicu pretína cesta I. triedy.

„Týmto uľahčíme vstup a výstup motoristov do Prešova. Vyhodnotili sme súťaž na dodávateľa prác, predpokladáme podpis zmluvy s ním niekedy v auguste a po odovzdaní staveniska zhotoviteľovi by sa mohlo v druhej polovici septembra stavať,“ vysvetlil riaditeľ NDS Róbert Auxt.

Stavebné práce by mali trvať asi jeden rok a to znamená, že v septembri 2017 by mal semafor po takmer siedmich rokoch definitívne zmiznúť. Bude to stáť 1,99 miliónov eur. S majiteľom pozemkov sa už dohodli na majetkovom vyrovnaní. Hoci chcel pôvodne viac ako 1 milión eur, napokon sa dohodli na sume 150-tisíc eur.

Čo sa vybuduje na úseku D1 Prešov západ- Prešov- juh

  • Dĺžka úseku – 7,87 km
  • Tunel – 2,2 km
  • Počet mostov – 18
  • Počet vetiev križovatiek – 17
  • Dĺžka protihlukových stien – 6,26 km
  • Vybudovanie inžinierskych sietí  a preložka potoka Vydumanec.
  • Dobudovanie  vetvy kruhového objazdu pre plynulé dopravné napojenie cesty I/18 a II/546 do mesta Prešov.
  • Odstránenie dočasnej svetelnej signalizácie na vstupe do Prešova.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...