Bratislava chce viac autobusových pruhov, polícia môže byť proti

Reklama:

Dopravný podnik hlavného mesta načrtol niekoľko úsekov, kde chce zvýhodniť vozy MHD. Mesto však musí presvedčiť políciu, ktorá v minulosti odmietla napríklad autobusový pruh na Štefánikovej ulici.

29. 12. 2016

Zdroj: Matej Dugovič, Denník N

Reklama:

Cestujúci sú nervózni a nahnevaní, autobusy meškajú a na viacerých hlavných ťahoch v Bratislave stoja v kolónach. Primátor Ivo Nesrovnal na zhustenú dopravu reaguje celomestskou parkovacou politikou, ktorá má okrem spoplatnenia parkovania priniesť aj záchytné parkoviská a väčšiu preferenciu mestskej hromadnej dopravy spolu s vyhradenými pruhmi.

Dopravný podnik už má jasno, ktoré úseky sú najkritickejšie a kde vozy najviac meškajú. BUS pruh odporúčajú nakresliť na Gagarinovej ulici, Štefánikovej, Staromestskej v smere do centra či Šancovej v smere na Pražskú ulicu.

„Sú to hlavné ťahy, kde je intenzita dopravy veľmi vysoká a priepustnosť je v špičkách obmedzená. Problémy s plynulosťou sú aj v úsekoch napríklad Košickej ulice od Dulovho námestia na Košickú, Harmincovej ulice v smere na Saratovskú,“ vraví hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Na týchto miestach chcú možnosti ešte overiť dopravným modelom, ktorý by povedal, čo sa po vyhradení autobusového pruhu stane.

Posledné slovo má polícia

Moderná preferencia hromadnej dopravy však v Bratislave pravdepodobne narazí na políciu, ktorú musí mesto najskôr presvedčiť. Krajský dopravný inšpektorát má totiž posledné slovo, či autobusové pruhy povolí, alebo zamietne. A skúšobná prevádzka BUS pruhu pred štyrmi rokmi na Staromestskej a Štefánikovej ukázala, že ak má zmena obmedziť vodičov áut, polícii sa to nepáči.

Štvorprúdová cesta na Štefánikovej ako súčasť mestského vnútorného okruhu má podľa stanoviska polície z roku 2012 význam aj pre tých, ktorí mestom iba prechádzajú, a pre hustotu premávky musí byť prístupná v oboch pruhoch. Polícia tiež argumentuje, že v jednom pruhu by autá nevedeli prechádzať úsekom tak ako do jeho zavedenia a nemajú žiadne alternatívne trasy.

Krajský dopravný inšpektorát v auguste opäť nesúhlasil s vyhradeným pruhom na Štefánikovej od Hodžovho námestia až po SAV a zamietol aj preferenčný pruh pre trolejbusy na Patrónke.

Bratislavská polícia tvrdí, že podporuje vyhradené pruhy a preferenciu MHD, no projekty posudzuje individuálne. Vyhradené pruhy pre autobusy sú v hlavnom meste skôr na uliciach, kde autám aj po ich nakreslení zostali aspoň dva pruhy pre daný smer.

Väčší priestor na nové vyhradené pruhy pre MHD by mohol podľa policajného viceprezidenta Ľubomíra Ábela vzniknúť po dokončení obchvatu. Hovorí, že by odbremenil intenzitu dopravy a odkloní okrem tranzitujúcich vodičov aj obyvateľov, ktorí idú napríklad do Petržalky a nepotrebujú prechádzať stredom mesta.

Odborník na dopravu: Vodiči si zvyknú

Mesto toto leto vyhodnotilo meškania MHD napríklad na Šancovej, Štefánikovej, Košickej, Lamačskej, Moste SNP, Jégého ulici a Patrónke. Návrhy na vyhradené pruhy chce magistrát predložiť, keď posúdi dopady na celkovú dopravu a urobí sčítanie dopravy či simuláciu.

Budúci rok má zatiaľ pribudnúť iba na Popradskej ulici v smere z mesta pred križovatkou s Ulicou svornosti.

"Hlavné mesto má záujem skvalitňovať verejnú dopravu. Chceli by sme docieliť model: najskôr peší, cyklista, MHD a až následne individuálna doprava," vraví hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

Marek Modranský z medzinárodnej organizácie pre verejnú dopravu UITP v Bruseli hovorí, že pri zavedení BUS pruhu je len otázka týždňov alebo mesiacov, kým si vodiči zvyknú a úseku sa vyhnú.

„V prvom rade sa tam budú snažiť zostať za každú cenu, keď to nepôjde, budú to obchádzať po uliciach cez bloky alebo si vytvoria iné, nové koridory, kde tiež vznikne problém. To nás bude stretávať v každom meste viac a viac, ale nemôžeme už nechať tú svojvôľu v premávke tak, že sa bude rozrastať iba individuálna doprava. Potom ulice zapchá,“ hovorí Modranský.

Nie je podľa neho správne, ak má polícia konečné slovo pri rozhodovaní. „Bohužiaľ je stále nastavená na individuálnu dopravu, nehodovosť a plynulosť. Nevidia, že keď bude menej áut, bude aj menšie riziko nehôd, premávka bezpečnejšia a plynulejšia.“

„Som veľmi skeptický, či to mesto dokáže presadiť na dopravnom inšpektoráte,“ hovorí Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava. Dopravný inšpektorát totiž väčšinu zlepšení MHD na úkor individuálnej dopravy zamieta s odôvodnením „v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky“.

Polícia má podľa Fundárka skúmať iba to, či je značenie v poriadku. „To, či niekde má byť pešia zóna, zakázaný vjazd, vyznačený BUS pruh a podobne, to už je dopravná politika a tá by mala byť v kompetencii mesta, respektíve mestskej časti.“

Obyvatelia sú s MHD nespokojní

Bývalá dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová hovorí, že vytvorenie BUS pruhu je o obmedzení áut a na to treba odvahu. Dnes pracuje na dopravnom oddelení v Karlovej Vsi. „Mesto má potrebné argumenty už niekoľko rokov – nedostatočná spoľahlivosť MHD, neefektívne dopĺňanie dopravných prostriedkov pre meškanie v dopravných špičkách. Obyvatelia a návštevníci Bratislavy sú s bratislavskou dopravou nespokojní,“ hovorí Kratochvílová.

Už krátky úsek autobusového pruhu na konci Mosta SNP podľa nej v špičke pomohol, aby sa autobusy dostali na Staromestskú ulicu skôr. „Autá tu musia čakať, ale o tom to je. Efekt nebude okamžitý, chvíľu trvá, kým si ľudia osvoja, že cestovať sa dá aj verejnou dopravou, a auto nechajú doma,“ hovorí Kratochvílová.

Modranský hovorí, že iba vynovený vozový park dopravného podniku ľudí nepresvedčí cestovať MHD, ak nemá preferenciu. „BUS pruhy garantujú, že cestujúci verejnou dopravou prídu do cieľa rýchlejšie a včas.“

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...