Archeologický prieskum pri Kia vyzerá ako cesta

Reklama:
15. 07. 2005

Zdroj: Daniel Vražda, SME Online

Reklama:

Žilina - Výstavba infraštruktúry do závodu automobilky Kia v Tepličke nad Váhom pokračuje na nevykúpených súkromných pozemkoch bez stavebného povolenia, potvrdil včera generálny manažér Žilina Invest Stanislav Vinc. Stále tvrdí, že stavebné práce sú nutné na archeologický výskum. "Je to možno na hrane, ale zákonné."

Zástupca riaditeľa Archeologického ústavu SAV Matej Ruttkay hovorí, že archeológovia odišli zo spomínanej lokality už približne pred dvomi týždňami. Povedal, že v tom čase cesta a vyštrkované plochy vyzerali inak.

Výstavbu bez stavebného povolenia už preveruje žilinská polícia. Aj včera predpoludním ťažké mechanizmy pripravovali štvorprúdovú cestu, ktorou sa do budúcej fabriky budú privážať rozmerné stroje a zariadenia.

Vinc mal prísť na stavenisko, aby vysvetlil, prečo na súkromných pozemkoch už stojí takmer kilometer vyštrkovanej a zvalcovanej cesty a vedľa nej výkop pre kanalizáciu a časti betónového potrubia. Najprv prostredníctvom archeológov a svojho asistenta potvrdil, že príde, o niekoľko minút v súkromnom rozhovore tvrdil opak. Nakoniec sa predsa len rozhodol prísť, čo o desať minút po rozhovore s asistentom zrušil. "Dnes sa prezentujú archeológovia, nevidím dôvod, aby som im odoberal čas," hovorí.

Ruttkay sa odmietol vyjadriť, či je stavenisko výsledkom požiadaviek archeológov. Na otázku, či na spevnenie podložia potrebovali miestami metrové vrstvy zvalcovaného štrku, veľmi nerád odpovedal: "Počas nášho výskumu sme časť z toho potrebovali." Na zopakovanú otázku dodal: "Metrový štrkový podklad sme určite nepotrebovali. Stačí? Sú rôzne dôvody, prečo to nedokážem pomenovať."

Podľa informácií SME archeológovia reagujú opatrne, lebo Kórejčania a predstavitelia Žilina Investu sú už z ich výskumu nervózni. Pre vykopávky sa zrejme oneskorí minimálne o dva až tri mesiace výstavba testovacej dráhy, možno namiesto júna začne až na budúcu jar.

Miestni sú už nervózni

Tepličania sú zo svojvôle Žilina Investu rozhorčení a s advokátmi už pripravili trestné oznámenia za neoprávnený vstup na súkromný pozemok, či požiadavku, aby súd vydal predbežné opatrenie o zákaze vstupu.

"Pozrite sa na to. Toto nemá nič spoločné s archeologickým výskumom. Cesta je už takmer spevnená a pokračujú," hovorí členka ich petičného výboru Marcela Mravcová. Tvrdí, že aspoň 200 ľudí odmieta predať pozemky pod infraštruktúru, ak im štát nezaplatí 350 korún za štvorcový meter.

Starší muž na bicykli sa pri novej ceste rozčúlil. "Toto je demokracia, keď vám ukradnú pozemok a postavia na ňom cestu? To je banda. Ako si toto môžu dovoliť," kričal nad zastavaným pozemkom svojej manželky.

Advokát vlastníkov pôdy Maroš Uhaľ hovorí, že štát sa neuveriteľne prizerá na porušovanie jedného z najsilnejších ústavných práv, vlastníckeho práva.

Výkup vyše 100 hektárov pozemkov pokračuje a primátorovi Žiliny Jánovi Slotovi horia termíny. Cesta k automobilke by totiž mala byť hotová už v auguste.

Žilina Invest potrebuje na výstavbu infraštruktúry a takmer sedem kilometrov ciest pre Kiu približne 170 hektárov pôdy. Odhadované náklady sa pohybujú okolo 780 miliónov korún.

Testovaciu dráhu pre automobilku Kia v lokalite pri Žiline vybudujú podľa výsledkov archeologického výskumu na základoch stredovekých ciest. Ide o tri staršie cesty, ktoré archeológovia objavili pri prieskume staveniska budúcej automobilky. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Poplatok za miestny rozvoj zdvihne ceny bytov, tvrdia stavbári

Poplatok za rozvoj podľa stavbárov v konečnom dôsledku zdvihne ceny malometrážnych bytov. Ľudia,...

Košická radnica chystá nový územný plán. Bez verejného prerokovania

Na pripomienky ostávajú necelé dva týždne.

Prehliadka tela, odber krvi. Som povinný sa im podrobiť?

Som povinný strpieť, aby na príkaz policajta odobral zdravotník krv? Môže mi polícia odobrať...

Osobitný zreteľ: Samosprávy ho vo veľkom zneužívajú, tvrdí odborník

Samosprávy zneužívajú osobitný zreteľ vo veľkom štýle, tvrdí odborník. Viac ako polovica...

Nemajú dokončený chodník, nemožno im skolaudovať domy

Ak dostane stavebník v stavebnom povolení podmienku, že najneskôr ku kolaudácii rodinného domu musí...

Dôvody, prečo sa cez právo niekedy nedá dosiahnuť spravodlivosť (video prednáška, sudkyňa Kateřina Šimáčková)

Ľudia si nevytvorili súdy a sudcov na to, aby v prvom rade presadzovali spravodlivosť, ale...