Áno, bol som poradcom generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti

Reklama:

Bol som aj poradcom prevádzkového riaditeľa, tri mesiace som zastupoval vedúceho odboru verejného obstarávania a na pokyn generálneho riaditeľa založil odbor správy stavebných dozorov, ktorému som sa stal šéfom.

29. 11. 2015

Zdroj: Miloslav Polák. blog.sme.sk

Tieto riadky píšem preto, lebo cítim že som to sám sebe dlžný a tiež preto, aby sa to opäť, keď sa čo i len okrajovo chcem vyjadriť k diaľniciam, nedozvedal čitateľ až v diskusii.

Spoločnosť som opustil niekoľko mesiacov po ostatných voľbách. Jedna z posledných viet v liste, ktorý som adresoval súčasnému predsedovi vlády, znela: „Tak ja už za svoj odbor niesť zodpovednosť nemôžem a dal som výpoveď. Mimochodom dodnes som na svoj list, podaný priamo v podateľni úradu vlády, odpoveď nedostal.

Spoznal som spoločnosť ako málokto a chcel som sa o svoje poznanie a návrhy riešení podeliť. Napísal som poslancom, priznávam expresívne a opäť osobne, podľa rozdeľovníka, podal, v stopäťdesiatich vyhotoveniach, v podateľni parlamentu. Oslovil som televízie, rozhlas, tlač a dopadol so svojou nestrannosťou horšie ako Jakeš pri plote. Mnohí pri pohľade do očí sklopili zrak, iní presviedčali, že i tak sa nič nezmení a ďalej spokojne veslovali s prúdom.

Vysvetľoval som, napísal som, že jediná rozumná cesta budovania cestnej infraštruktúry, teda nie len diaľnic, je vypracovanie plánu rozvoja a údržby  diaľničnej siete (vrátane odpočívadiel, stredísk údržby) a jeho schválenie ústavnou väčšinou v parlamente.

Prišla  aspoň jedna politická strana, alebo poslanec s takýmto návrhom? Nie, aspoň o tom neviem. Dá sa však niečo iné očakávať ak poslanec odo dňa začiatku výkonu svojho mandátu pravdepodobne myslí už na výsledky nadchádzajúcich volieb?

Roky jazdíme z Bratislavy do Trnavy po stavenisku, po neskolaudovanej stavbe. Riskujeme životy ľudí a ideme vynaložiť nehorázne peniaze za obchvat Bratislavy.

Som si vedomý toho, že obchvat je potrebný a ak sa svet bude uberať tým správnym smerom, budúce generácie by ho ocenili. Zároveň si však myslím, že človek a nielen on, by mal vyskakovať tak vysoko, na čo mu stačia peniaze. Nieto ich ešte vynakladať na to najmenej ekonomicky výhodné a netransparentné  riešenie, ktorým PPP projekty nepochybne sú.

Vieme, písali to aj iní, obchvat stavebne rozdeliť na dva samostatné, základné úseky. Úsek s mostom cez Dunaj a úsek s tunelom popod Karpaty. Ja osobne by som sa severnou vetvou v súčasnosti zaoberal len v prípravnej fáze tak, aby bola zastabilizovaná trasa a vydané na ňu územné rozhodnutie.

Južná trasa je podstatne dôležitejšia a bolo by zlé, aby sa kvôli netransparentnému konaniu odložila na neurčito, podobne ako parkovanie v Petržalke.

„Nechcete moje riešenie, nebudete mať žiadne,“ aspoň tak nejako som ja pochopil slová pána starostu. Obyvatelia sú spokojní. Odvrátili jeden atak, naďalej s úsmevom na tvári tlačia svoje autá a čakajú na ďalší.

A prečo je tá južná trasa taká dôležitá?

Tak to mnohí pochopia až vtedy, keď bude potrebné na Prístavnom moste urobiť generálnu opravu.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...