Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte pomery

Reklama:

Tranzit či osobné autá? Zachránia dopravnú situáciu vlaky? O tom diskutovali viceprimátor Prešova Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík.

24. 02. 2017

Zdroj: Mária Pihuličová, Korzár

Reklama:

PREŠOV. Posledné dni čoraz intenzívnejšie prebieha diskusia ohľadom potreby obchvatov pre mesto Prešov.

Mimoriadna dopravná situácia tu pritom trvá už mesiace.

V rámci diskusie Café Európa sa v prešovskom Wave klube konala diskusia práve na túto tému – Aký obchvat potrebuje Prešov?

Z troch pozvaných diskutovali dvaja. Viceprimátor Prešova Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík. Investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš sa diskusie nezúčastnil.

Pokračovanie diaľnice či obchvat mesta?

Viceprimátor Kužma v úvode objasnil genézu dopravného vývoja diaľnic na Slovensku. Stavať sa začalo od Bratislavy.

„Má to byť chrbtová kosť, ktorá spojí dve najväčšie mestá, základná stavba na Slovensku,“ povedal Kužma.

Na margo toho poznamenal, že keď sa stavala diaľnica v blízkosti väčších miest, „nikdy nenapadlo nikoho, že je to obchvat Trnavy, Hlohovca, Prievidze. Keď sa má plynule pokračovať v diaľnici pri Prešove, hovorí sa zrazu o obchvate Prešova.“

Pri metropole Šariša sa na túto tému polemizuje. Pritom ide o tretie najväčšie mesto Slovenska a strategický dopravný uzol, ktorý spája Škandináviu s Balkánom.

„Ide aj o vyriešenie tranzitu, nestavia sa to kvôli Prešovčanom,“ zdôraznil Kužma.

Kovalčík: Odstránenie tranzitu nie je úplné riešenie

Analytik INEKO Ján Kovalčík to však vidí inak: „Každé mesto ukazuje na tranzit, to je problém, dajte ho preč.“

Podľa neho je podstatný prieskum, koľko z dopravy tvorí tranzit, koľko medzimestská a koľko vnútromestská doprava.

Avšak zdôraznil: „Problém je, že na Slovensku sa robia prieskumy až na konci procesu, vtedy zistíme, že problém je niekde inde. Riešenie dať preč tranzit problém zmenší, ale nie vyrieši.“

Nie najvhodnejší čas prieskumu

Ako odznelo počas diskusie, takéto prieskumy sa robia v každom roku deliteľnom 5. Naposledy teda v roku 2015.

Otázna je však jeho výpovedná hodnota. „Je tu problém. Na jeseň 2015, keď bol prieskum robený, cesta cez Šarišský Štiavnik bola uzavretá. Od 29. 4. do 31. 10. 2015, v čase prieskumu, bola celá medzinárodná doprava z Poľska cez nás na Balkán presmerovaná na Stropkov, Vranov a dole. Prieskum je výpovedný čo sa týka dopravy do Prešova prichádzajúcej, ale nie tranzitu, vtedy bol mimo Prešova,“ povedal Kužma.

Ako opakoval, Prešov je špecifický tým, že veľké množstvo tranzitu prechádza práve zastavanými časťami mesta a mieša sa s vnútromestskou dopravou i mestskou hromadnou dopravou.

„Ak je 30-tisíc áut z tohto smeru, aj keď len 10 % z toho, tak stále je to rádovo 3-tisíc nákladných áut, kamiónov, ktoré sa miešajú s autami a ľuďmi,“ povedal Kužma.

Záchranou železnice?

Analytik Kovalčík priznal, že nie je ani vyštudovaný dopravný inžinier, ani stavbár a ako analytik konzultuje s expertmi.

„Súhlasím, že Prešov potrebuje obchvat, problém je, že obchvat sa pripravoval bez toho, aby sa seriózne posúdilo, aké sú možnosti a čo má riešiť,“ povedal.

Okrem iného povedal tiež to, že akýkoľvek obchvat, aj ten diskutovaný severný, by sa pripravoval ešte minimálne 7 rokov. Preto stále obracal pozornosť na riešenie vo verejnej doprave.

„Na Sabinovskej je veľa dopravy a len malý podiel tranzitu. A je tam železničná trať, na ktorej vyše 2 hodiny nejde vlak. To je nie že nevyužívanie dopravy, ale sabotáž dopravy,“ skonštatoval analytik.

Tiež spomenul 4 minúty trvajúcu červenú na železničnom priecestí na Levočskej ulici či ďalšie dopravné uzly v meste.

„Máte fragmenty, ktoré môžete mať do roka, za malé peniaze a o niečo zmenšia problém. Nebavme sa, že Prešov potrebuje obchvat, keď ten môže byť najskôr o 8 rokov,“ mienil Kovalčík.

Kužma: Nepoznáte pomery

Tieto jeho slová už vyvolali vášne i v tak napätej atmosfére v publiku. I priamu odpoveď viceprimátora.

„Milujem, že príde niekto a povie nám, čo máme robiť,“ povedal Kužma a vymenoval dopravné plány, na ktorých intenzívne pracujú.

„Najpodstatnejšia vec, kde celý váš plán zlyháva, je, že nepoznáte pomery,“ odpovedal svojmu kolegovi v diskusii.

Zdôraznil fakt, že množstvo obcí nemá železničné spojenie a aj v prípade prestupov by neraz išlo aj o neprimerané predĺženie času na ceste do práce.

„Je pekné, keď človek nad mapou teoretizuje, ale to je absolútna neznalosť pomerov“ bránil sa viceprimátor. Podľa jeho slov sa dopravnými vecami zaoberajú projektanti, ktorí aj 20 rokov projektujú.

„Nie sú hlúpi, na to nepotrebujeme, ani niekto z Bratislavy prišiel a povedal – urobte a tlačte na to, to my vieme.“

Kovalčík: Vy len za obchvat sa bijete

Analytik však opakovane zdôrazňoval nutnosť riešenia verejnej dopravy.

„Nechcem tvrdiť, že riešenia neevidujete, problém je v tom, že jediné, za čo sa bijete nahlas, je obchvat,“ zhodnotil Ján Kovalčík.

„Ako vy viete, koľkokrát som bol na generálnom riaditeľstve na ministerstve?“ pýtal sa viceprimátor.

Vymenoval viacero križovatiek, ktoré súčasne koordinujú s kompetentnými.

„Myslíte si, že my tu stojíme? My sa máme biť? Aby z Bratislavy do Košíc bola diaľnica?“ pýtal sa Kužma.

Kovalčík však opakovane apeloval na posilnenie verenej dopravy, na čo ho Kužma pozval, aby prišiel a sám zistil, ako to tu vlastne reálne vyzerá.

Úradné dokumenty

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

Poznámky k zákonom

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...