Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte pomery

Tranzit či osobné autá? Zachránia dopravnú situáciu vlaky? O tom diskutovali viceprimátor Prešova Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík.

PREŠOV. Posledné dni čoraz intenzívnejšie prebieha diskusia ohľadom potreby obchvatov pre mesto Prešov.

Mimoriadna dopravná situácia tu pritom trvá už mesiace.

V rámci diskusie Café Európa sa v prešovskom Wave klube konala diskusia práve na túto tému – Aký obchvat potrebuje Prešov?

Z troch pozvaných diskutovali dvaja. Viceprimátor Prešova Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík. Investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš sa diskusie nezúčastnil.

Pokračovanie diaľnice či obchvat mesta?

Viceprimátor Kužma v úvode objasnil genézu dopravného vývoja diaľnic na Slovensku. Stavať sa začalo od Bratislavy.

„Má to byť chrbtová kosť, ktorá spojí dve najväčšie mestá, základná stavba na Slovensku,“ povedal Kužma.

Na margo toho poznamenal, že keď sa stavala diaľnica v blízkosti väčších miest, „nikdy nenapadlo nikoho, že je to obchvat Trnavy, Hlohovca, Prievidze. Keď sa má plynule pokračovať v diaľnici pri Prešove, hovorí sa zrazu o obchvate Prešova.“

Pri metropole Šariša sa na túto tému polemizuje. Pritom ide o tretie najväčšie mesto Slovenska a strategický dopravný uzol, ktorý spája Škandináviu s Balkánom.

„Ide aj o vyriešenie tranzitu, nestavia sa to kvôli Prešovčanom,“ zdôraznil Kužma.

Kovalčík: Odstránenie tranzitu nie je úplné riešenie

Analytik INEKO Ján Kovalčík to však vidí inak: „Každé mesto ukazuje na tranzit, to je problém, dajte ho preč.“

Podľa neho je podstatný prieskum, koľko z dopravy tvorí tranzit, koľko medzimestská a koľko vnútromestská doprava.

Avšak zdôraznil: „Problém je, že na Slovensku sa robia prieskumy až na konci procesu, vtedy zistíme, že problém je niekde inde. Riešenie dať preč tranzit problém zmenší, ale nie vyrieši.“

Nie najvhodnejší čas prieskumu

Ako odznelo počas diskusie, takéto prieskumy sa robia v každom roku deliteľnom 5. Naposledy teda v roku 2015.

Otázna je však jeho výpovedná hodnota. „Je tu problém. Na jeseň 2015, keď bol prieskum robený, cesta cez Šarišský Štiavnik bola uzavretá. Od 29. 4. do 31. 10. 2015, v čase prieskumu, bola celá medzinárodná doprava z Poľska cez nás na Balkán presmerovaná na Stropkov, Vranov a dole. Prieskum je výpovedný čo sa týka dopravy do Prešova prichádzajúcej, ale nie tranzitu, vtedy bol mimo Prešova,“ povedal Kužma.

Ako opakoval, Prešov je špecifický tým, že veľké množstvo tranzitu prechádza práve zastavanými časťami mesta a mieša sa s vnútromestskou dopravou i mestskou hromadnou dopravou.

„Ak je 30-tisíc áut z tohto smeru, aj keď len 10 % z toho, tak stále je to rádovo 3-tisíc nákladných áut, kamiónov, ktoré sa miešajú s autami a ľuďmi,“ povedal Kužma.

Záchranou železnice?

Analytik Kovalčík priznal, že nie je ani vyštudovaný dopravný inžinier, ani stavbár a ako analytik konzultuje s expertmi.

„Súhlasím, že Prešov potrebuje obchvat, problém je, že obchvat sa pripravoval bez toho, aby sa seriózne posúdilo, aké sú možnosti a čo má riešiť,“ povedal.

Okrem iného povedal tiež to, že akýkoľvek obchvat, aj ten diskutovaný severný, by sa pripravoval ešte minimálne 7 rokov. Preto stále obracal pozornosť na riešenie vo verejnej doprave.

„Na Sabinovskej je veľa dopravy a len malý podiel tranzitu. A je tam železničná trať, na ktorej vyše 2 hodiny nejde vlak. To je nie že nevyužívanie dopravy, ale sabotáž dopravy,“ skonštatoval analytik.

Tiež spomenul 4 minúty trvajúcu červenú na železničnom priecestí na Levočskej ulici či ďalšie dopravné uzly v meste.

„Máte fragmenty, ktoré môžete mať do roka, za malé peniaze a o niečo zmenšia problém. Nebavme sa, že Prešov potrebuje obchvat, keď ten môže byť najskôr o 8 rokov,“ mienil Kovalčík.

Kužma: Nepoznáte pomery

Tieto jeho slová už vyvolali vášne i v tak napätej atmosfére v publiku. I priamu odpoveď viceprimátora.

„Milujem, že príde niekto a povie nám, čo máme robiť,“ povedal Kužma a vymenoval dopravné plány, na ktorých intenzívne pracujú.

„Najpodstatnejšia vec, kde celý váš plán zlyháva, je, že nepoznáte pomery,“ odpovedal svojmu kolegovi v diskusii.

Zdôraznil fakt, že množstvo obcí nemá železničné spojenie a aj v prípade prestupov by neraz išlo aj o neprimerané predĺženie času na ceste do práce.

„Je pekné, keď človek nad mapou teoretizuje, ale to je absolútna neznalosť pomerov“ bránil sa viceprimátor. Podľa jeho slov sa dopravnými vecami zaoberajú projektanti, ktorí aj 20 rokov projektujú.

„Nie sú hlúpi, na to nepotrebujeme, ani niekto z Bratislavy prišiel a povedal – urobte a tlačte na to, to my vieme.“

Kovalčík: Vy len za obchvat sa bijete

Analytik však opakovane zdôrazňoval nutnosť riešenia verejnej dopravy.

„Nechcem tvrdiť, že riešenia neevidujete, problém je v tom, že jediné, za čo sa bijete nahlas, je obchvat,“ zhodnotil Ján Kovalčík.

„Ako vy viete, koľkokrát som bol na generálnom riaditeľstve na ministerstve?“ pýtal sa viceprimátor.

Vymenoval viacero križovatiek, ktoré súčasne koordinujú s kompetentnými.

„Myslíte si, že my tu stojíme? My sa máme biť? Aby z Bratislavy do Košíc bola diaľnica?“ pýtal sa Kužma.

Kovalčík však opakovane apeloval na posilnenie verenej dopravy, na čo ho Kužma pozval, aby prišiel a sám zistil, ako to tu vlastne reálne vyzerá.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...