Analytici navrhli ďalšiu alternatívu, ako vyriešiť dopravu v Prešove

Reklama:

Hovoria o severnom obchvate s jedným tunelom v polovičnom profile.

14. 02. 2017

Zdroj: TASR

Reklama:

BRATISLAVA, PREŠOV. Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý pôsobí pri ministerstve financií, v utorok navrhol ďalšiu alternatívnu možnosť, ako vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove.

Za realistické považujú analytici IFP postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.

To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur.

"Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu prvej triedy I/68 zo severu na juh za 140 miliónov eur a ďalšie riešenia vo vnútri mesta," opísali analytici inštitútu na Facebooku.

Mali by sa podľa nich napríklad posilniť vlaky, aby sa stali reálnou alternatívou cestovania.

Pripustili zdržanie

Analytici zopakovali, že v ideálnom svete by sa obchvat Prešova postavil v polovičnom profile východnou trasou o 450 miliónov eur lacnejšie a časť ušetrených peňazí by sa využila na ďalšie dopravné riešenia v Prešove.

"Prešovčania by ale museli čakať na prekreslenie projektu a prípravu novej dokumentácie východnej trasy," pripustil IFP.

Inštitút tak reagoval na aktuálnu diskusiu, ktorá sa objavila v súvislosti s riešením dopravy v Prešove.

V súčasnosti sa totiž ráta s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Analytický tím ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze však v liste prezidentovi SR Andrejovi Kiskovi, zverejnenom minulý týždeň, hovoril o alternatíve, ktorá by ušetrila približne 400 miliónov eur.

Navrhujú napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za približne 280 miliónov eur a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste za najviac 150 miliónov eur.

Minister: Také analýzy treba robiť na začiatku

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) však v pondelok 13.2. reagoval, že názor analytického tímu ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze je v tomto momente pri projekte obchvatu mesta irelevantný.

Príprava výstavby obchvatu je totiž už vo finálnej fáze a či už vyhlasovanie nového tendra, alebo budovanie obchvatu inde by podľa ministra znamenalo časový posun.

Okrem toho, východný obchvat Prešova nie je vôbec v územnom pláne mesta. To by znamenalo, že nanovo nakreslená diaľnica by mohla byť za osem až deväť rokov.

Do prípravy chystaného obchvatu Prešova sa už tiež podľa neho investovalo približne 50 miliónov eur na výkup pozemkov a projekty.

Zároveň sa má táto cesta spolufinancovať z eurofondov určených do roku 2020, jej výstavba sa teda nemôže odďaľovať.

Podobné analýzy treba podľa Érseka robiť na začiatku, a nie v strede či v závere projektu. Rezort dopravy ale avizoval, že chce ešte znížiť cenu za obchvat na diaľnici D1 Prešov, západ - Prešov, juh o približne 6 %.

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...