Ako Smer pred voľbami kritizoval výstavbu diaľnic - a dnes koná pravý opak

Reklama:
28. 03. 2008

Zdroj: Gabriel Šípoš, INEKO

Pred voľbami:

„Smer vyzýva vládu, aby vypracovala a následne schválila solídnu analýzu financovania výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií v našich podmienkach spolu so solídnym harmonogramom a to tak časovým ako aj vecným. Následne v prípade pozitívnych výsledkov analýzy Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Private-Public-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

... Svoju nemohúcnosť jasne a transparentne riadiť investičný proces pri výstavbe diaľnic a rýchlostných komunikácií chce vláda a MDPT zakryť projektom PPP.

... Nerealistické sľuby reprezentuje predovšetkým sľub spojiť Bratislavu a Košice diaľnicou do roku 2010. Dnes už aj laik, nie to ešte odborná verejnosť, vedia, že prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou nebude do roku 2010 hotové. A to ani v polovičnom profile o celých profiloch ani nehovoriac. Vláda, ktorá s obľubou nazýva svojich kritikov populistami, by mala občanom seriózne priznať, že stanovený termín nedodrží a radšej vynaložiť všetko úsilie na to, aby prostriedky na výstavbu boli vynakladané transparentne a čo najefektívnejšie.“

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005 (prítomný tieňový minister dopravy za Smer Ľubomír Vážny)

Tieňový minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že vláda nesplní svoj sľub a Košice s Bratislavou do roku 2010 nespojí.
Ľubomír VÁŽNY, tieňový minister dopravy (Smer): „Celkovo chýba zhruba stosedemdesiatsedem kilometrov diaľnic na tomto prepojení a aj keby sme do roku 2010, dokedy má byť tento sľub naplnený, zabezpečili všetky potrebné zdroje, tak z časového hľadiska je nemožné naplniť tento sľub.“

Zdroj: Výstavba diaľnic na Slovensku, Rádio Okey, 22.3.2005

Podľa tieňového ministra dopravy za stranu Smer-Sociálna demokracia Ľubomíra Vážneho chýba na trase z Bratislavy do Košíc 177 kilometrov diaľnic. Dokončenie spojenia do roku 2010 považuje za technický nezmysel. „Zdržanie spôsobila zanedbaná investorská príprava v minulosti,“ uvádza Vážny.

Zdroj: Diaľnica do Košíc sa do roku 2010 postaviť nestihne, Hospodárske noviny, 16.5.2006

Po voľbách v júni 2006:

* Je podľa vás reálne prepojenie Bratislavy a Košíc do roku 2010, ako to prezentoval exminister Pavol Prokopovič?
Ľubomír VÁŽNY, minister dopravy: „ Môj pohľad je ten, že by bolo treba aj tu triezvo pristupovať a nejaký väčší čas si na to nechať, ale jednoducho objednávka spoločenská je taká, že musí to byť ten krajný termín, termín na žiletku a to je 2012.“

Zdroj: Nový minister dopravy, Rádio Slovensko, 18.7.2006

* Predchádzajúca vláda hovorila, že severná diaľnica sa dá stihnúť, len ak bude na 100 kilometroch súkromná diaľnica. Budete podporovať túto myšlienku?
Ľubomír VÁŽNY, minister dopravy: „Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu. Je na zváženie, či nám to stojí za skrátenie času.“

Zdroj: Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006

„Ak by sa stalo, že by boli ďalšie príjmy, ktoré by boli k dispozícii, naša priorita je infraštruktúra, kde by som veľmi privítal, keby v roku 2008 došlo k obrovskej akcelerácii výstavby diaľnic. Preto infraštruktúra. Diaľnice za každú cenu, [aj] keby sme si mali na ne požičať.“

Zdroj: Robert Fico, STV, 23.12.2006

V prvom rade je mimoriadne škodlivé, ak sa tento v zásade vecný problém politizuje. Vždy, keď sa vecné záležitosti stávajú objektom politikárčenia, výsledok nebýva dobrý. V druhom rade je škodlivá neúprimnosť tejto diskusie. Keď totiž sledujem argumenty opozície a najmä spôsob a formu ich prezentácie, nemôžem veriť úprimnosti ich pohnútok. Skôr sa mi zdá, že ich konečným (našťastie neuskutočniteľným) cieľom je dosiahnuť stav, kedy vláda v prípade diaľnic úspešná nebude.

Takže po poriadku. Áno, táto vláda si stanovila šibeničný termín diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc [do roku 2010]. Mimochodom, ani premiér, ani nikto iný, ale ja som bol autorom týchto termínov, avšak s podmienkou, aby si tento scenár osvojil predseda vlády a celá vláda ako svoju prioritu, čo sa aj stalo. V kontexte toho, ako veľmi táto krajina diaľnice potrebuje sa pýtam: Čo je na tom zlé? Je zlé, že sa chceme ponáhľať? Je zlé, že sme si stanovili termíny, ktoré nás nútia pracovať pod veľkým tlakom v záujme urýchlenia procesu? Vždy som tvrdil a tvrdím, že zlé to nie je. A zlé nebude ani to, keď to nakoniec nestihneme presne do konca roka 2010. Urobíme však všetko pre to, aby sme tento ambiciózny plán splnili. Práve onen šibeničný termín je totiž zárukou a predpokladom, že budeme pracovať najrýchlejšie ako sa dá.

Táto vláda sa ako prvá v dejinách Slovenska rozhodla ísť cestou PPP projektov. Že s nimi nemáme skúsenosti a nepoznáme všetky ich zákutia? Áno, je to pravda. Ale jedno vieme – PPP projekty sú jednoznačným akcelerátorom rýchlosti výstavby diaľnic. A čo je lepšie? Sedieť doma so založenými rukami a plakať nad tým, že nemáme dosť zdrojov na urýchlenie výstavby diaľnic, alebo vyskúšať metódu, ktorú sme síce doteraz neskúšali, ale vieme, že funguje. A keď funguje inde, prečo by nemala u nás? Je to iba vec prístupu a odvahy niečo urobiť. Súčasná vláda má, na rozdiel od neprajnej opozície, odvahu spustiť projekt, tak potrebný pre krajinu a pre odstránenie regionálnych rozdielov, ktoré ju dlhodobo sužujú.

Zdroj: Diaľnice potrebuje každý, Ľubomír Vážny, minister dopravy za stranu Smer na stránke Ministerstva dopravy, 27.2.2008

Dokončenie diaľničného prepojenia východu so západom Slovenska je najrozsiahlejší infraštruktúrny projekt v histórii krajiny. No vstup súkromného kapitálu do výstavby už na začiatku dostáva punc netransparentnosti. Ambiciózne termíny spustenia výstavby viac ako 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest na jeseň tohto roku totiž tlačia na čas prípravy. A tak viaceré zákazky, napríklad na stavebnú dokumentáciu či poradcu štátu pri výbere súkromných investorov, dostávajú firmy na priamo.

Zdroj: PPP zatiaľ chýba transparentnosť, TREND, 27.3.2008

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...