Ako dostať kamióny tam, kam patria?

Reklama:

Kamióny chodia aj tam, kde nemajú čo robiť. Poškodzujú pritom majetok samospráv a otravujú obyvateľom život. Štátu sa s takýmito priestupkami zatiaľ veľmi nedarí vyrovnať.

18. 08. 2013

Zdroj: Ľubomír Palčák, gen. riaditeľ Výskumného ústavu dopravného

Reklama:

Ministerstvo dopravy avizuje novým zákonom v zásade tri základné potreby. Dostať kamióny na tie cesty, kam skutočne patria. Zvýšiť výber mýtneho a dať mu zreteľnejší rozmer spravodlivosti. Zlepšiť vymožiteľnosť práva tým, že reálne porušovanie pravidiel zo strany autodopravcov bude možné aj reálne trestať.

Takýto zákon vyvolá v zásade tri typy reakcií:

  1. Autodopravcovia sa začnú búriť s argumentom, že im stúpnu náklady.
  2. Župani a starostovia ho privítajú, pretože kamióny im prestanú devastovať cesty, na opravy ktorých beztak nemajú dosť peňazí.
  3. Tretia skupina – nazvime ich „kritickí experti“, sa bude zaoberať nuansami zákona a sporiť sa o to, či sú jeho jednotlivé ustanovenia optimálne, ideálne a či by sa nedali ešte lepšie vyladiť.

Sám sa síce radím do tretej skupiny, ale to nie je teraz podstatné.

Viac premýšľali

V úvode akejkoľvek diskusie na túto tému je totiž nutné priznať, že súčasný stav je nevyhovujúci. Samotný mýtny systém tak, ako bol postavený, logicky predpokladal, že po istom čase dôjde k jeho optimalizácii a dolaďovaniu.
V roku 2011 sa v rámci optimalizácie  a  tlaku autodopravcov presadilo zníženie pokút za mýtne priestupky. Ich počet vzápätí medziročne stúpol o 38 percent. To znamená, že to nie je správna cesta.

O dnes predkladanom zákone zrejme ministerstvo viac premýšľalo. A je veľmi pravdepodobné, že ak bude prijatý, jeho trvácnosť by mala byť podstatne dlhšia.

Návrh spoplatniť ďalších 225 kilometrov ciest I. triedy je totiž úplne logický. Ide presne o tie cesty, ktoré kamionisti využívajú ako obchádzku spoplatnených úsekov. A je azda jasné, že štát pri zavádzaní mýta nechcel, aby kamióny obchádzali spoplatnené úseky.

Ešte vypuklejší je problém s tranzitujúcimi kamiónmi, ktoré vchádzajú na cesty (znovu s účelom obísť mýto) II. a III. triedy v správe žúp. Tam naozaj nemajú čo hľadať a pred zavedením mýta tam ani nechodili. Osadenie tabúľ Zákaz vjazdu nestačí. Kamióny veselo ničia majetok žúp, otravujú život miestnemu obyvateľstvu a vytvárajú zápchy na miestach, kde by vôbec nemali vznikať.

Podľa našich nedávnych prieskumov dnes existujú úseky ciest II. a III. triedy, kde až 50 percent nákladných vozidiel nad 12 ton sú tranzitujúce vozidlá, ktoré tam nemajú byť. Okrem traumy pre miestne obyvateľstvo vznikajú aj veľké škody na infraštruktúre. Na niektorých zakázaných úsekoch sme namerali 5- až 18-percentný podiel kamiónov, ktoré porušovali zákazy.

Štát si nevie poradiť

A nad týmto všetkým sa vznáša relatívne slabá schopnosť štátu vyrovnať sa s mýtnymi priestupkami a vjazdmi kamiónov do zákazov. Mýtna ani normálna polícia nemajú šancu všetko ustriehnuť. A systém to dokonca ani nepredpokladá. Mýtna polícia je tu na to, aby dohliadala na dodržiavanie pravidiel, ale nie na to, aby striehla 24 hodín denne na iks miestach celého Slovenska.

Štatistiky ukazujú, že drvivú väčšinu mýtnych priestupkov (80 percent) páchajú zahraniční kamionisti. Teda presne tí, o ktorých pri zavedení mýta najviac šlo. Pretože – a to by malo byť všetkým jasné – štát zaviedol mýto najmä preto, aby naše cesty neslúžili ako lacná obchádzka pre tranzitujúcu kamiónovú dopravu.

Úprava a zmeny v pravidlách mýtneho systému sú teda prirodzené a potrebné. Bude treba pozorne sledovať všetky navrhované zmeny a v odbornej diskusii sa snažiť dosiahnuť optimálny stav.

Zatiaľ sa zdá, že diskusia sa drží v odbornej rovine, čo je pre budúcu podobu zákona dobrá správa.

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...