Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu

Reklama:

Po tom, čo vedenie ministerstva dopravy niekoľkokrát odmietlo spolupracovať s tímom Hodnota za peniaze pri analyzovaní efektívnosti mohutných investícií do kľúčových diaľničných úsekov, sa mladým analytikom črtá reálna šanca na zmenu statusu quo. Na ministerstvo financií, kde útvar Hodnoty za peniaze pôsobí, putuje v týchto dňoch oficiálny list od prezidenta Andreja Kisku. Hlava štátu sa v ňom pýta na kontroverzný budúci juhozápadný obchvat Prešova za 356 miliónov eur.

22. 12. 2016

Zdroj: Filip Obradovič, News and Media Holding

Reklama:

Takmer osemkilometrový diaľničný úsek, ktorý je súčasťou D1 z Bratislavy do Košíc, má byť v prepočte na kilometer doteraz najdrahším spomedzi všetkých úsekov D1.

Jeho cena vychádza na 45 miliónov eur, viac ako pri výstavbe najdlhších tunelov. Odborné odhady navyše hovoria o najnižšej dopravnej intenzite oproti ostatným úsekom.

Kto je viac ako prezident

Žiadosť prezidenta sa neodmieta. Minister financií Peter Kažimír by tak síce mohol urobiť, ale zbytočne by tým riskoval, že by ho verejnosť zaradila medzi vybavovačov, akým je napríklad štátny tajomník ministertva dopravy Viktor Stromček.

Omnoho väčšia pravdepodobnosť je, že P. Kažimír to spolu s analytikmi zoberú ako príležitosť, aby oficiálne prepočítali a verejne povedali, kde by sa dalo v Prešove ušetriť. A zároveň ako za ušetrené peniaze Prešovu pomôcť.

Či sa asfaltoví (po novom už aj betónoví, keďže práve na tomto úseku sa má použiť drahší betón) lobisti pod tlakom dostupných faktov a verejnosti uskromnia, bude záležať aj od guráže ministra financií. Ide o veľa, okrem ušetrených desiatok a v prípade budúcnosti až stoviek miliónov sa hrá o hodnovernosť celého projektu Hodnota za peniaze, a taktiež o rešpekt P. Kažimíra.

Kiskov list pritom nie je jediným dôvodom, prečo by verejnosť mohla o niekoľko týždňov poznať fakty k plánovanej výstavbe obchvatu Prešova. Ministerstvo dopravy čaká v tejto chvíli na posudky o vplyvoch diaľnice na životné prostredie (EIA).

Bez nich nám Európska únia neprispeje na jej výstavbu. Príspevok Bruselu má byť 80 percent z celkovej sumy. Formálne sa čaká ešte na posúdenie ceny obchvatu, ktorý si dal vypracovať minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) u odborníkov z Ústavu dopravy pri Žilinskej univerzite.

Do tretice to najpodstatnejšie: v príprave je ešte kľúčový dokument – nová štúdia realizovateľnosti.

Zle bolo, bude ešte horšie?

Prečo sa robí pár mesiacov pred podpisom zmluvy nová štúdia? Pretože tá pôvodná neprešla cez Európsku komisiu. Bola postavená na zle urobenom prieskume o podiele tranzitnej a cieľovej dopravy, ktorý dala komisia ministerstvu urobiť nanovo. Všetko sa udialo ešte vlani, len úradníci na ministerstve dopravy spolu s jeho vedením zaspali.

Samozrejme, nový prieskum vychádza inak ako ten prvý. Ukazuje sa, že veľká časť dopravy Prešovom neprechádza, ale doň smeruje. Čo zásadne zmenšuje efekt obchvatu okolo mesta a naznačuje potrebu iných dopravných riešení.

Ak teda vychádzame z predpokladu, že cieľom projektu je uvoľnenie dopravy v Prešove a nie iba odklepnutie dohodnutej zákazky stavbárom. Výsledkom podľa informácii TRENDU by tak mal byť chabý pomer spoločenských prínosov k nákladom.

Už ten pôvodný pomer bol slabučký, vyšiel tesne nad hranicou toho, čo je Brusel ešte ochotný zaplatiť. Nové čísla v prieskume ho môžu dostať pod túto hranicu. Aj preto je vôbec otázne, či v takom prípade Európska komisia nebude mať problém s poskytnutím financií na výstavbu obchvatu. Aj keď pre vysokú politickú prioritu je možné, že nakoniec prižmúri oči.

Pri novej štúdii realizovateľnosti by podľa nastavených pravidiel mal nastúpiť tím Hodnota za peniaze.

Vo finálnej správe o doprave, ktorú vypracovali analytici na jeseň, a ktorá bola následne schválená vládou, sa píše: „Všetky budúce investičné projekty, ktorých predpokladaný investičný náklad je vyšší ako 40 miliónov eur, budú vo fáze prípravy štúdie realizovateľnosti (ak sa spracováva) podrobené analýze nákladov a prínosov aj zo strany ministerstva financií.“

V praxi to znamená, že analytici by tak mali ukázať svoj odborný pohľad na juhozápadný obchvat Prešova ešte pred podpisom zmluvy. Ten je na pláne v marci budúceho roka.

Alternatívy hodné premýšľania

Dnes sa nikto nesporí, že dopravná situácia v Prešove dennodenne kolabuje. Problém je v tom, že navrhnuté riešenie teda výstavba juhozápadného a neskôr aj severného obchvatu ponúka za veľa peňazí málo úžitku pre občanov mesta a aj tých, ktorí cez Prešov len prechádzajú.

Výstavba oboch obchvatov (D1+R4 sever) má stáť spolu 891 miliónov eur a dopravné zaťaženie v meste sa má podľa prepočtov samotného ministerstva dopravy znížiť len o necelých dvadsať percent. Priamo na ministerstve pritom vedia o minimálne jednej alternatíve, ktorá by nielenže vyšla lacnejšie, ale dopravu v meste by odľahčila takmer o tridsať percent.

Ide o variant, kde by sa k juhozápadnému obchvatu D1 vybudoval východný R4 a k tomu mestská komunikácia I/68, ktorá by sa tiahla zo severu na juh popri rieke. Celkové náklady by vyšli o približne sto miliónov menej. Nehovoriac o ďalších variantoch, ktoré posúdené zatiaľ vôbec neboli.

Nie je reálne očakávať, že V. Stromček, ktorému kryje chrbát premiér Robert Fico, sa s Á. Érsekom pod ťarchou faktov rozhodnú nepodpísať juhozápadný obchvat Prešova.

Ale môže sa naozaj stať, že karty, s ktorými hrajú analytici z tímu Hodnota za peniaze, prinesú nakoniec skresanie nákladov rádovo v desiatkach miliónoch eur, severný obchvat sa ešte prehodnotí a pri ďalších plánovaných projektoch budú mať ich analýzy väčšiu silu. Aj preto bude výsledok okolo Prešova veľmi dôležitý.

Len na ilustráciu, Národná diaľničná spoločnosť v najbližších desiatich rokoch plánuje výstavbu ciest a diaľnic za takmer osem miliárd eur. Sú to peniaze a projekty, ktoré by mali prejsť postupne hodnotením Kažimírových analytikov.

Veľkú časť z tohto balíka už nebude možné „dotovať“ z európskych peňazí, pretože po roku 2020 sa bruselské kohútiky uzavrú. Ak zoberieme do úvahy, že na Slovensku sa diaľnice doteraz stavali draho, pomaly a nie vždy s tým najlepším výsledkom, je dôležité, aby tím Hodnota za peniaze mal možnosť odbornými argumentami tlačiť na čo najvýhodnejšie riešenia.

Ako zatiahnuť brzdu

Práve nedostatok peňazí na veľké investičné projekty otvára debatu o tom, či nezmeniť ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ľudovo dlhovú brzdu. Koalícia si to napísala aj do programového vyhlásenia vlády. Najčastejšie sa skloňuje pojem investičná výnimka.

Oficiálne diskusné kolá s partnermi z opozície za zatvorenými dverami tak ako pri tvorbe pôvodného zákona pred piatimi rokmi by mali začať už začiatkom roka. Aj tu bude úloha P. Kažimíra zásadná.

Buď si aj pod tlakom stavbárskych lobistov vo vláde nechá škaredo pošliapať po zákone, ktorý spolupresadil aj on. A teda do ústavného zákona prejde akási investičná výnimka, pod ktorú sa bude dať schovať naozaj čokoľvek.

Alebo udrží debatu v medziach odbornosti, ktorej výsledkom napríklad bude, že síce sa namiesto hrubého dlhu bude brať do úvahy čistý dlh (očistený o hotovosť na účte štátu), ale ten bude musieť byť sledovaný Eurostatom a nie samotnou vládou.

Práve ten druhý variant by zabezpečil, že z ústavného zákona by sa nestal paškvil, vláda by nemohla svojvoľne zadlžovať krajinu bez dnes platných tvrdých sankcií a prepočty analytikov z tímu Hodnota za peniaze by pri nedostatku peňazí v rozpočte nabrali na vážnosti.

Hovoriť pravdu

Bolo by naivné myslieť si, že silní lobisti v doprave dlhodobo napojení na politiku sa budú prizerať, ako im analytici ministerstva financií určujú hranice. Na druhej strane je tu P. Kažimír, ktorý podľa viacerých signálov chápe, že strkať hlavu do piesku mu môže v súčasnej spoločenskej konštelácii narobiť po imidžovej stránke viac škody ako osohu.

A tiež zdá sa rozumie, že vedľa jeho kancelárie má projekt, ktorému keď poskytne svoje krytie aj pri kontroverznejších prípadoch v doprave, môže reálne ešte čo to užitočné pre krajinu porobiť a zároveň získať za to body k dobru.

Ideálny stav v budúcom roku by bol, ak by sa tímu Hodnota za peniaze podarilo dosiahnuť reálne výsledky v Prešove, ktoré by znamenali pre mesto a jeho občanov viac než predražený a zároveň prázdny obchvat. Verejnosti treba otvorene hovoriť, že existujú aj lepšie riešenia.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...