Aké problémy sa spájajú s bratislavským obchvatom?

Reklama:

Stavba má odbremeniť dopravu v hlavnom meste.

04. 04. 2019

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

BRATISLAVA. Udialo sa to takmer pred tromi rokmi. Ministerstvo dopravy vtedy pod vedením Romana Brecelyho zo Siete v šamorínskom hoteli Kormorán podpisovalo najväčší stavebný kontrakt v histórii Slovenska.

S konzorciom okolo španielskej stavebnej spoločnosti Cintra sa štát dohodol na výstavbe necelých 60 kilometrov autostrád v okolí hlavného mesta.

Problémy bratislavského obchvatu sa stupňujú. Hovorí sa o jeho prestavbe

Cintra má postaviť rýchlostnú cestu R7 z bratislavského Prievozu do Holíc a diaľnicu D4, ktorá tvorí takzvaný nultý obchvat Bratislavy, od Jaroviec po Raču.

Stavbári mali podľa platných zmlúv celú stavbu dokončiť na jeseň 2020. Štát im mal potom počas 30 rokov platiť každý rok 52 miliónov eur, spolu bezmála 1,8 miliardy eur. Autostrády si totiž Slovensko objednalo cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Je apríl 2019 a pri výstavbe autostrád okolo Bratislavy sa ukazuje čoraz viac problémov. Posledným bola policajná razia vo štvrtok minulého týždňa. Polícia stavbárov podozrieva, že pri výstavbe používajú kontaminovanú pôdu zo skládok či iných stavieb.

1. Kedy vzniklo prvé meškanie obchvatu?

O meškaní obchvatu sa hovorí od podpisu zmluvy. Minister dopravy Árpád Érsek z Mosta-Hídu oficiálne prvé meškanie priznal v septembri 2017 - vtedy hovoril iba o niekoľkomesačnom sklze.

Bolo to preto, že stavbári s výstavbou úsekov rýchlostnej cesty R7 od Holíc až v lete 2017 namiesto jari 2017. Výstavbu zbrzdili problémy s výkupom pozemkov pod cestami, ktoré sú súčasťou ciest.

K týmto pozemkom dostali priekupníci. Keďže sa štát s nimi nevedel dohodnúť na cene, parlament schválil narýchlo zmeny, aby sa s prípravou dalo začať aj na pozemkoch, ktoré ešte nie sú vyvlastnené.

Bolo to na základe predbežnej držby. Do zákona ju navrhlo ministerstvo dopravy.

Aj preto posledné stavebné povolenie získali stavbári v polovici septembra 2017.

2. Hrozí obchvatu ešte väčšie meškanie?

Už dnes výstavba obchvatu mešká jeden celý rok. Ďalšie zdržanie môže nabrať, ak sa preukáže, že podozrenie o navážaní kontaminovanej zeminy pod stavbu je pravdivé.

Ministerstvo dopravy a ministerstvo životného prostredia zrejme v takom prípade stavbárom nariadia, aby prestavali celý obchvat a kontaminovanú pôdu nahradili vyhovujúcou.

Zo spáchania environmentálnej trestnej činnosti obvinila polícia jednu osobu M. J. H., jednu právnickú osobu a bratislavskú spoločnosť s ručením obmedzeným.

Policajti prípad ďalej vyšetrujú. Ak sa vina dokáže, môže M. J. H. hroziť väzenie štyri až desať rokov.

Policajti sa zamerali aj na spoločnosť Cresco Group, ktorá likviduje umelý kopec za Petržalkou. Tvorí ho stavebný odpad z výstavby sídliska. Firma obvinenia odmieta.

"Recyklácia kopca prebieha pod dozorom nezávislých odborníkov aj Slovenskej inšpekcie životného prostredia, ktorá na mieste vykonala opakované merania. Kontroly prekročenie limitov škodlivých látok nepotvrdili," povedal Ján Krnáč, výkonný riaditeľ spoločnosti Cresco Group v Bratislave.

3. Sú za meškaním aj samotní stavbári?

S najväčšou pravdepodobnosťou áno, aj keď to konzorcium nikdy oficiálne nepriznalo. Na stavbu sa nepodarilo zohnať dosť veľkých stavebných firiem. Odborníci špekulovali, že za to mohli nízke ceny, s ktorými stavbári vyhrali súťaž.

Aj preto sa ku konzorciu pridali skôr menšie stavebné firmy a živnostníci, ktorí sú lacnejší.

Koncesionár zvažoval aj postavenie dočasných asfaltární v troch obciach okolo hlavného mesta. Proti tomu sa postavili miestni obyvatelia.

4. Oplatí sa ešte obchvat?

Na výstavbu bratislavského obchvatu za súkromné peniaze tlačil Smer počas svojej jednofarebnej vlády v roku 2015. Ministrom dopravy bol vtedy Ján Počiatek zo Smeru.

Meškanie znižuje výhodnosť projektu. Analýza, ktorú vypracoval Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií začiatkom roka 2016, ukázala, že stavať cez PPP je výhodnejšie.

Dokument však vychádzal z predpokladu, že štát nebude sedem rokov, teda do roku 2022, schopný projekt zaplatiť z vlastného rozpočtu. Kľúčovým argumentom v prospech verejno-súkromného partnerstva bolo to, že stavať treba začať prakticky okamžite. Vďaka tomu sa mala ušetriť až miliarda eur.

Mimovládna organizácia INEKO tento predpoklad už v roku 2016 spochybnila. Smer a neskôr štvorkoalícia Smer-SNS-Most-Sieť aj napriek tomu PPP projekt pretlačili.

Vtedajšie výhrady INEKO dnes potvrdzuje rastúce meškanie výstavby. Ak by sa oneskorila o viac rokov, môže sa nakoniec ukázať, že PPP projekt bol nevýhodný.

5. Prečo obchvat zlacnel?

Takmer 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta sľúbilo konzorcium postaviť za približne 1,8 miliardy eur. Pôvodne ministerstvo dopravy očakávalo, že obchvat bude celkovo stáť 4,5 miliardy eur.

Ministerstvo dalo ešte počas súťaže projekt prekresliť, aby znížilo náklady. Celá diaľnica D4 je o meter užšia, ako mala byť. Okrem toho bude na niektorých úsekoch menej jazdných pruhov.

Približne polovica z 59 kilometrov mala byť pôvodne šesťprúdová a nebude. Šesťprúd sa obmedzí len zhruba na osem kilometrov ciest a na mimoúrovňové križovatky. Niektoré ďalšie úseky sa však v prípade potreby budú dať rozšíriť.

Znížiť cenu bolo možné aj pre lacnejšie úroky v bankách, kde koncesionár získava peniaze na výstavbu obchvatu.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...