12 kritérií dobrej nehnuteľnosti na bývanie

Reklama:

Ceny bytov idú dolu. Týka sa to aj toho vášho? Dvanásť kritérií, pomocou ktorých dokážete lepšie ohodnotiť kvalitu vášho bývania a odhadnúť, či hodnota kupovanej nehnuteľnosti v budúcnosti poklesne, alebo sa udrží či dokonca bude rásť. Radí architekt Boris Hrbáň. Vychádza pritom z pravidiel Building for Life 12 (Stavanie pre život).

04. 02. 2014

Zdroj: Halka Tytykalová, sme.sk

Tieto pravidlá pomáhajú odlíšiť a zviditeľniť projekty s trvalo udržateľnou hodnotou obytného prostredia. Systém kritérií je dielom troch partnerských inštitúcií pôsobiacich vo Veľkej Británii: Cabe at the Design Council, Design for Homes a Home Builders Federation, s podporou Nottingham Trent University.

Otázky odzrkadľujú predstavu o atraktivite, funkčnosti a dlhodobej udržateľnosti projektov na bývanie. Pomáhajú pri vedení diskusií medzi komunitou, úradmi, developermi navrhovaného projektu a ostatnými zúčastnenými stranami.

A tiež pomáhajú plánovacím a stavebným úradom posúdiť a vyhodnotiť kvalitu navrhovaného, respektíve dokončeného developmentu.

Okolie a dom

1. Vzťahy

Je váš nový domov zakomponovaný do okolia tak, že ho skôr dopĺňa a nie je v ňom prekážkou? Podporuje existujúce vzťahy a vytvára nové spojenia?
Táto otázka hovorí o tom, ako sa budeme v okolí pohybovať. Nielen autom, ale aj pešo či na bicykli. Či budeme chodiť okľukami, alebo sú vytvorené logické trasy pre chodcov, cyklistov, ako sú nové ulice napojené na ostatné okolie, či projekt nie je uzavretým ostrovom, z ktorého sa dá do okolia dostať len komplikovane.

A netreba uvažovať len o aute, raz sa budete chcieť vy i vaši susedia v okolí aj poprechádzať. Je dôležité, aby sieť ulíc bola prehľadná a bezpečná. Jednoduchým znakom je napríklad vedenie trás pre peších a cyklistov - je lepšie ak vedú popred domy ako poza ne. Pôsobí to bezpečnejšie. (Stačí si len predstaviť večernú cestu domov, alebo hru detí v zimný podvečer).

2. Vybavenie a služby

Poskytuje projekt alebo jeho blízke okolie školu, škôlku, park, ihriská, obchody, reštauráciu či kaviareň, iné služby?
Pozrite sa na okolie. Projekty na bývanie by mali vznikať v miestach, ktoré sú na to vhodné, ktoré ponúkajú dostatočný rozsah zariadení, najlepšie aj s dobrou dostupnosťou k pracovným príležitostiam, kľúčovým službám a infraštruktúre.

Úspech a hodnota bývania rastie práve v oblastiach, ktoré neposkytujú iba „prespávanie“, ale ktoré ponúkajú viac – pekný verejný priestor, športoviská, jasle, škôlky, školy, služby, zdravotnícke zariadenia, obchody a podobne. Je dobré, ak sú služby koncentrované do oblasti s najlepším prístupom.

Ak projekt samotný neposkytuje alebo nevytvára takého zariadenia a služby, mal by umožniť aspoň jednoduchý a rýchly prístup k nim vo svojom blízkom okolí.

3. Verejná preprava

Má váš nový domov ľahký prístup k verejnej preprave? Umožňuje vám byť menej závislý na aute?
Blízkosť verejnej dopravy a prístup k obchodom, službám, k škole a tak ďalej je základnou podmienkou pre znižovanie počtu ciest autom a predpokladom lepšej prístupnosti miesta pre rôzne skupiny obyvateľstva.

Pri malých projektoch by mal postačovať prístup k verejnej doprave v okruhu 400 metrov alebo päť minút chôdze.

4. Lokálne potreby

Poskytuje projekt dostatočnú rozmanitosť typov bývania a vlastníctva, ktorá vychádza z potrieb danej lokality?
Zaujímajte sa o celý projekt a okolie, aj pokiaľ ide typy a veľkosti bývania. Obytné celky a štvrte sú totiž úspešnejšie, obľúbenejšie, bezpečnejšie, a životaschopnejšie, ak v nich nie je koncentrované iba bývanie jedného typu a veľkosti.

Napríklad polyfunkčné budovy kombinujúce byty so zaujímavou skladbou obchodov a služieb v parteri vedia vytvoriť priestor pre život, možno aj bez nutnosti opustenia štvrte či už kvôli obchodom, službám alebo práci.

Dobre navrhnutá štvrť poskytuje bývanie , ktoré spĺňa požiadavky single domácností, malých i väčších rodín a ponúka aj príležitosti na prácu i oddych.

Miesto

5. Vytvára projekt miesto s vlastným jedinečným charakterom?

Dobrý dizajn neznamená iba štýl. O dobrom dizajne hovoríme v zmysle využitia priestoru, hodnoty, ktorú do prostredia prináša, tvorby obľúbeného, miesta s charakterom, a jasnou identitou. Projekt by sa mal inšpirovať lokálnymi hodnotami, „zapadnúť“ do prostredia, no pritom si zachovať vlastnú identitu a charakter - byť ľahko identifikovateľný.

Vzhľad štvrtí a obytných celkov ovplyvňuje nielen to, ako sa ich obyvatelia cítia a zmýšľajú o tom, kde bývajú, žijú, ale aj o tom ako ich vnímajú iní.

Ak sa vám pozdáva budova ale máte pocit, že do prostredia sa nehodí – nebudete sa v nej asi cítiť úplne dobre.

6. Prostredie a kontext

Je projekt zasadený do terénu a okolitého prostredia prirodzene? Využíva topografiu, krajinné danosti, orientáciu a mikroklímu vo svoj prospech? Zamyslite sa tiež nad ekologickým aspektom bývania. Má nový projekt nejakú vlastnosť, ktorá redukuje nežiaduci vplyv na životné prostredie?
Dobre postavené bývanie využíva danosti prostredia vo svoj prospech. Redukuje tak náklady na energie a chráni životné prostredie.

Vzhľadom na klimatické zmeny, ktoré nás už dnes nútia dávať dôraz na ochranu životného prostredia aj pri výstavbe, bude hodnota budov postavených v súlade s environmentálnymi princípmi udržateľnosti, narastať.

7. Ulice a priestory

Sú budovy navrhnuté a umiestnené tak, že vytvárajú ulice a verejný priestor? Vytvárajú budovy prirodzené nárožia?
Na orientáciu nemusia totiž vždy slúžiť iba orientačné tabule, ale aj umelecké diela, architektonický štýl alebo aj rôznorodá výsadba. Dobrý pôdorys obytnej štvrte je taký, ktorý má vzájomne prepojené trasy a jasne definované bloky bývania, verejných priestorov a iných funkcií.

Poskytuje príležitosti na prechádzky a pomáha znížiť našu závislosť na automobiloch.

8. Ľahká orientácia

Je váš nový domov naprojektovaný tak, aby ste svoju cestu našli ľahko a jednoducho? Dá sa v prostredí orientovať intuitívne?
Prehľadnosť a prepojenie ulíc a chodníkov je plusom pre váš každodenný život v prostredí. Ich usporiadanie by malo byť prirodzene zrozumiteľné pre všetkých, pre obyvateľov i návštevníkov. Sídliská, obytné celky, kde je usporiadanie budov, ulíc jasné na prvý pohľad, sú ľuďom bližšie. V takom prostredí sa cítia bezpečnejšie a istejšie.

Ak má štvrť prehľadnú sieť ulíc, dvorov a alejí, ktoré sú ľuďom otvorené, je vnímané ako príjemné na bývanie. Naopak obytné celky so slepými a kľukatými ulicami s rovnakými budovami komplikujú orientáciu a viac nabádajú k používaniu auta než vlastných nôh alebo bicykla.

Ulica a dom

9. Pre všetkých

Sú ulice navrhnuté tak, aby prirodzene viedli k nízkej rýchlosti áut a dokázali fungovať aj ako priestor na sociálnu interakciu?
Ulice sú najpoužívanejšou formou verejného priestoru a musia byť navrhnuté tak, aby vyhovovali nám všetkým. Chodci a cyklisti potrebujú trasy, ktoré sú bezpečné, priame, dostupné a bezbariérové.

Mali by byť tiež dobre osvetlené, obyvatelia musia mať pocit bezpečia a spôsob vedenia ulíc a chodníkov by im mal uľahčovať cestu.

10. Parkovanie

Je parkovanie v projekte vhodne umiestnené a integrované tak, aby parkujúce autá nezaplavili celý obytný priestor?
Obytné prostredie zvyšuje svoju hodnotu o to viac, čím viac v ňom prevláda funkcia bývania, života a nie parkovania. Prostredie, v ktorom ulice a parkovacie plochy dotvárajú priestor a nie mu dominujú, zvyšuje kvalitu života obyvateľov.

Najvhodnejšie je, ak projekt disponuje kombináciou viacerých možností parkovania – nielen rozsiahle vonkajšie parkoviská, kde človek má pocit, že všade kam sa pozrie, je auto.

11. Verejné a súkromné priestory

Sú verejné a privátne priestory jasne definované a navrhnuté atraktívne a tak aby sa dali dobre spravovať a boli bezpečné?
Budovy by mali byť navrhnuté tak, aby človeku poskytovali prehľad o všetkých verejných priestoroch, cestách a chodníkoch v blízkosti. Napríklad prázdne štítové steny smerujúce do verejných priestorov sú nevýhodou projektu a mínusom pre bezpečnosť obyvateľov. Všímajte si aj pouličné osvetlenie, najmä to, či pokrýva všetky „ohrozené“ oblasti.

Priestor okolo budov je rovnako dôležitý ako budovy samotné. Každý projekt by mal ponúknuť aj verejný priestor, či už pôjde o priestor pre deti, hru a dobrodružstvo, alebo o reflexiu a poznávanie. Ak je dobre navrhnutý, výsledkom bude príjemné, obľúbené a využívané miesto. Musí byť však bezpečné!

Každá verejná plocha by mala byť svoj účel. Nesmie to byť len priestor, ktorý „zvýši“ po naplánovaní projektu. Neidentifikovateľná plochy znižuje pocit bezpečia.

12. Vonkajší úložný priestor a vybavenie

Je v projekte primeraný vonkajší priestor pre kontajnery na smeti, ako aj dostatočne veľký bezpečný odkladací priestor pre bicykle?
Dostatočne veľký priestor pre kontajnery je dôležitý, aby nám život neznepríjemňovali voľne porozhadzované smeti, ktoré sa do kontajnerov už nezmestia. Tiež je fajn ak nerušia okolie a sú na prvý pohľad ukryté.

Dbajte aj na to, či máte kde uložiť bicykel alebo detskú trojkolku, keď idete domov. Časté nosenie až domov, či na poschodie môže časom zaťažovať.

Podrobne monitorujeme:

Nehnuteľnosti

1976/050 Stavebný zákon

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...